Kúpa auta – či už úplne nového, zánovného alebo jazdeného – predstavuje pre mnohých Slovákov jednu z vôbec najväčších investícii v ich živote. Aj preto by mala byť pre kúpou (bez ohľadu na hodnotu auta) dôkladná kontrola, preverenie histórie a tiež právnej stránky vozidla absolútna samozrejmosť, v opačnom prípade sa vám to môže nepekne vypomstiť.
Nesprávnou voľbou alebo kúpou poškodeného, zanedbávaného alebo po nedávnych povodniach dokonca zatopeného vozidla si totiž môžete siahnuť pri následnom servise a opravách vzniknutých problémov hlboko do vrecka. A to v prípade, že volíte už skutočne vzhľadom na svoj príjem drahší model – s potenciálom dlhého vlastníctva a bezporuchovosti – môže byť vážne. Vo výsledku sa môže stať, že si kúpite vozidlo, no napokon nebudete mať financie na jeho opravu/údržbu a bude stáť na parkovisku.
Spoločnosť carVertical, zaoberajúca sa spracovávaním automobilových dát, vypracovala zaujímavú štúdiu, v ktorej zisťovala dĺžku odpracovaného času, potrebnú pre zakúpenie priemerne drahého jazdeného automobilu. Dáta spoločnosť zozbierala z viacerých európskych krajín vrátane Slovenska, pričom pri výpočte brala do úvahy priemernú mzdu v danej krajine.
Výsledky odhalili, koľko mesiacov sú obyvatelia nútení odpracovať, aby si vozidlo mohli dovoliť. Dostupnosť sa medzi skúmanými krajinami výrazne líši. Celkovo analýza zahŕňa 23 európskych krajín a počet odpracovaných mesiacov potrebných na kúpu vozidla sa vypočítal podľa priemernej ceny auta a priemernej čistej mzdy v každej krajine.
Priemerná cena ojazdených áut v rôznych krajinách bola stanovená na základe verejne dostupných zdrojov, ako sú mediálne výstupy, štatistiky z inzertných portálov, informácie od partnerov spoločnosti a údaje verejných inštitúcií za rok 2023 a 2024. Zdrojom priemerného platu v jednotlivých krajinách bol portál Numbeo, pričom štúdia sa uskutočnila v júni až júli tohto roka.
Zostáva vám 64% na dočítanie.