StoryEditor

Proti sebe sme postavili tri malé automobily. Vyhrala Fabia, Rio, alebo C3?

Malé automobily musia dosť často plniť úlohu rodinného auta. Automobilky to vedia a túto triedu nezanedbávajú. Dve tohtoročné novinky sme postavili proti predajnej hviezde triedy, Škode Fabia.

Trochu tej extravagancie neuškodí, povedali si pri Citroëne, keď navrhovali svoje posledné modely. Vrátane novej C3, ktorá tak vedľa Škody Fabia a o trochu menej konzervatívnej Kie Rio vyzerá ako z iného sveta. Hravú karosériu zdobia gumové „airbumpy“, pôvodne navrhnuté ako ochrana proti nákupným vozíkom – teraz už však skôr slúžia len ako okrasný prvok a rozlišovací znak Citroënu.

Na prvý pohľad zvonka malý Francúz vedie. Ako na tom ale bude, keď porovnáme všetky jeho vlastnosti? Vyzývateľmi sa mu stali ďalšie modely – tentokrát kórejskej automobilky Kia. Rio vsádza na športový „look“, patrí medzi aktuálne najkrajšie modely značky Kia. Maska s „tigrím nosom“ je teraz o niečo užšia a súčasne širšia, sú do nej integrované projektorové svetlomety a nechýbajú ani LED svetlá pre denné svietenie v tvare písmena „U“.

​A do tretice – česká predajná jednotka medzi malými autami, Fabia. Na trhu je už tri roky, ale jej konzervatívny dizajn nestarne, drží si popularitu aj zostatkovú hodnotu. Do nášho testu samozrejme dorazila s novým motorom 1.0 TSI.

Citroën a Kiu sme si zapožičali od českého zastúpenia značiek; Škodu Fabia však v novinárskom parku automobilky nemali. Obrátili sme sa preto na najväčšieho predajcu jazdených áut – AAA Auto. V ponuke jeho prémiovej značky Mototechna sa našla aj nová Fabia vo výbave Monte Carlo.

Motory

Pri porovnaní sme siahli po najsilnejších benzínových motorizáciách, kombinovaných s manuálnou prevodovkou (drahé automaty sa v tejto kategórii predávajú len výnimočne). Situáciu nám však skomplikoval práve Citroën, ktorý ponúka najsilnejšiu variantu motora s 81 kW výhradne s automatickou prevodovkou. Takže do testu sme museli privolať slabšiu verziu s manuálom.

V Citroëne preto pod kapotou klepal slabší trojvalec s objemom jedného litra a výkonom 60 kW. Na súperov logicky strácal výkonom aj dynamikou, ale to by sme mu nevyčítali. Horší je jeho prejav; motoru sa veľmi nechce do otáčok a dlho sa rozbieha. Na diaľničnom maxime točí 4 100 otáčok a je pritom dosť hlučný – typický rachotivý zvuk trojvalca zasahuje do interiéru viac ako by sa patrilo.

Škoda

​​A radenie, to je prípad sám o sebe. Gumové a dosť nepresné, s extrémne dlhými dráhami. Škoda Fabia dala nedávno zbohom štvorvalcu 1.2 TSI, ktorého miesto zaujal preplňovaný trojvalec s objemom jedného litra. Vyskúšali sme jeho silnejšiu verziu s 81 kW a šesťstupňovým manuálom. Potešil nás vyrovnaným chodom aj zvukovou kulisou – do vnútra preniká len minimum vibrácií a zvuku. Liter solídne ťahal aj pri nižších otáčkach, napriek tomu že pre výraznejšiu dynamiku je potrebné sa otáčkovým pásmom prehrýzť do vyšších poschodí.

Rovnako tak v Riu o trojvalcovej koncepcii ani neviete. Jedine pri voľnobehu je poznať neúplne vyrovnaný chod, ale akonáhle sa rozbehnete je pokoj. Až keď prudko podradíte a vyrazíte dopredu, typické drnčanie napovie, s akým agregátom máte tú česť. Rio má naviac máličko vyšší výkon 88 kW, takže dynamicky je na tom o chlp lepšie ako Fabia.

Spotreba

Čo sa týka spotreby, sú na tom všetci traja adepti veľmi podobne. „Cé-trojka“ síce pri pomalej jazde, ale aj v meste, dokáže byť vďaka atmosférickému plneniu úspornejšia, naopak pri diaľničných prejazdoch spotreba kvôli iba piatim prevodovým stupňom výrazne stúpa. V priemere sme so všetkými autami jazdili okolo hranice 5,5 litra na sto kilometrov.

netcarschow

​V meste to bolo o liter viac, na okresných cestách sme sa s Citroënom dostali k 4,5 litrom, s oboma turbobenzínmi  potom k rovným piatim litrom. Kia Rio rovnako, ako Škoda Fabia, potešia aj presným radením manuálnej šesťstupňovej prevodovky – oproti Citroënu sú obe o planétu inde.

Jazda

Rovnako v kapitole jazdných vlastností malý Citroën zaujme. Bohužial v negatívnom zmysle. Ani sa nechce veriť, že porovnávame autá rovnakej triedy. Zatiaľ čo Fabia je vo všetkých režimoch jazdy a na väčšine povrchov veľmi istá a pomerne tuhá, Citroën sa pri každom zatočení nakláňa zo strany na stranu a na nerovnostiach sa rozvlní. Rovnako tak aj riadenie je preposilované a bez spätnej väzby, našťastie akási presnosť nechýba. Výhodou je jedine mäkké odpruženie a maximálny možný komfort – nerovnosti a výtlky tlmí C3 solídne.

​Rio má v rámci testovanej trojice najtuhšie nastavenie podvozku, ale aj tak dokáže ponúknuť dostatok jazdného komfortu. Škodovka však v tomto smere predsa len stále exceluje, je ešte pohodlnejšia než Rio. Rovnako vyniká aj v presnosti riadenia, precíznom držaní jazdnej stopy v zákrutách a v chuti vrhať sa do nich, v čom jej pomáha systém pribrzďovania vnútorného kolesa XDS. Fabia aj pri svojej „konštrukčnej starobe“ stále jazdí najlepšie z celej trojice, hoci Rio za ňou zaostáva len o chlp.

Interiér

Pracovisko vodiča Citroënu vyzerá elegantne, ale všade sú tvrdé plasty a ani odhlučnenie kabíny nepatrí k najlepším. Analógové prístroje majú krajší tvar, vzhľadovo sa podaril aj centrálny sedempalcový dotykový displej. Grafika je pekná, ale má svoje muchy, hlavne pomalú odozvu. Ako je dnes moderné, na dotykovú obrazovku sa presunulo ovládanie niekoľkých funkcií; da sa na to ale zvyknúť. Z našej trojice ponúka C3 najmenší priestor pre cestujúcich vzadu; aj pred kolenami majú pasažieri najmenej miesta.

Fabii je možné vytknúť strohú palubnú dosku, lenže jednoduchosť je príjemná na ovládanie – po prvom nasadnutí viete, čo kde nájdete a čo čím nastavíte. Ergonómia ovládania je skrátka príkladná. A potom taká drobnosť – pri Citroëne sa do držiaku na nápoje nevojde vysoký pohár, Fabia ani Rio s tým problém nemajú.

netcarschow

​Palubná doska Kie Rio nie je tak hravá ako v prípade Citroënu, blíži sa skôr k Fabii. Budíky sú napríklad vyslovene nudné, ale naopak na dotyk sú všade hodnotnejšie materiály než pri C3, je tu aj viac odkladacích priestorov. Aj Rio má dotykovú obrazovku, avšak menšiu než je tomu pri Francúzovi. Taktiež Fabia bola vybavená rovnako veľkou obrazovkou.

​Rio je z trojice najdlhší, má aj najväčší rázvor a nadchol nás priestrannosťou. Z testovanej trojice je najvzdušnejší, vpredu aj na zadných sedadlách. Aj z pohľadu batožinového priestoru poteší najviac Rio a Fabia. Objemom víťazí mladoboleslavský model so svojimi 330 litrami, čo je len o päť viac ako je tomu pri Riu, ale o celých 30 litrov viac ako pri C3.

Fabia litre naháňa aj priestorom okolo podbehov, okrem toho navyše ponúka niekoľko praktických držiakov na tašky či nižšiu nakladaciu hranu.

Fabia víťazí

Celkovým víťazom testu sa stáva Škoda Fabia. Boduje najvyváženejšími jazdnými vlastnosťami, priestorným a praktickým interiérom. Rovnako moderným motorom s veľmi tichým chodom a dostatočnou dynamikou. Ani z pohľadu bezpečnostných a asistenčných systémov sa nemá za čo hanbiť.

Zatiaľ čo C3 vsádza na extravagantnosť, maximálny komfort a skvele sa hodí hlavne do mestskej premávky, Fabia je dospelým autom, ktoré môže poslúžiť celej rodine na každodenné cestovanie.

​Dokáže tiež absolvovať dlhé vzdialenosti a aj po rokoch na trhu sa jej nedostatky hľadajú len veľmi ťažko, a kto sa rozhodne pre najsilnejšiu benzínovú verziu, nebude ľutovať. Kia Rio sa Fabii priblížila na dohľad. Má tiež veľmi dobrý motor, dostatočnú priestrannosť aj ergonómiu a neurazí ani vzhľadom.

Hoci z trojice je možno najmenej výrazný. Komfortom však voči Fabii zaostáva a v testovanej špecifikácii je Kia drahšia. Aj napriek tomu ide o viac než dôstojného súpera.

Testované autá (ceny v SR):

Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW – cena základného modelu 1.0 MPI Active od 9 110 eur, cena za 1.0 TSI 81 kW Active od 11 310 eur, Ambition od 12 110 eur, najvyššia výbava Style je od 13 110 eur.

Kia Rio 1.0 T-GDI 88 kW – cena za základný model 1.2 D-CVVT 62 kW Silver od 10 990 eur, cena za 1.0 T-GDI 88 kW vo vrcholnej výbave Platinum 15 950 eur.

Citroën C3 1.2 PureTech 60 kW – cena za základný model 1.2 PT68 50 kW od 9 290 eur. Pri testovanom motore PT82 60kW začína cenníková cena na hodnote 9 690 eur . Pri výkonovo a výbavovo odpovedajúcej verzii by bola cena 14 990 eur.

V Českej republike sú ceny rozdielne – cenové poradie testovaných áut by v tom prípade bolo: Škoda Fabia (307 900 Kč), Kia Rio (349 980 Kč) a Citroën C3 (354 900 Kč).

01 - Modified: 2024-12-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Český bestseller stláča nedostatky na minimum. Zaujme rodiny i firemných klientov 02 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Nikto neparkuje horšie ako vodiči drahých áut. Prieskum odhalil nelichotivé výsledky 03 - Modified: 2024-12-20 13:00:00 - Feat.: - Title: Trh na to ešte nie je pripravený. Lamborghini odkladá výrobu prvého elektrického auta 04 - Modified: 2024-12-20 10:05:00 - Feat.: - Title: Elektromobily ekologickejšie ako spaľováky? Áno a výrazne, potvrdzujú vedci v štúdiách 05 - Modified: 2024-12-19 13:01:54 - Feat.: - Title: Radar s umelou inteligenciou môže odhaliť opitých vodičov. Už sa testuje v prevádzke
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. december 2024 07:16