StoryEditor

Otestovali sme Peugeot 5008​. Dokážu Francúzi konkurovať Kodiaqu?

28.07.2017, 15:00
Okrem iného sme vyskúšali aj to, ako sa novinka popasuje s populárnym českým SUV od Škody.

Stredne veľké SUV, crossover, MPV – medzi týmito segmentmi už začína panovať pomerne zmätok. Do rúk sa nám dostala horúca novinka v podobe Peugeotu 5008. Ten bol najskôr považovaný za MPV, no teraz sa snaží pretlačiť do rodiny SUV.

Nemá pritom pohon všetkých štyroch kolies, len „akýsi“ systém Grip Control. Oproti nemu však doslova prosí o porovnanie hit z Mladej Boleslavi. Reč je o Škode Kodiaq.

​Táto dvojica si je veľmi podobná, a pritom dostatočne odlišná. My sme si časom vyskúšali oba modely, hoci motoricky nešlo o úplne totožné svety. Porovnanie ich praktickosti a prínosu nájdete na konci článku. Primárne sa však teraz budeme venovať Peugeotu 5008.

Dizajn

Francúzi zvolili naozaj nápaditý a od konkurentov odlišný štýl. Vzhľad novinky je moderný a ako ste si určite všimli, z veľkej časti vychádza z menšieho súrodenca 3008. Hlavným znakom, podľa ktorého s istotou viete, že ide o „päťtisícosmičku“, je veľkosť.

HN/Radoslav Petrík

​Peugeot narástol, a to hlavne do dĺžky, ktorá sa zväčšila o 190 milimetrov na 4 641 milimetrov. Zväčšil sa tiež rázvor o 165 milimetrov. Zadné dvere sú poriadne dlhé a oceniť treba aj fakt, že sa strecha smerom k zadnej časti výrazne neznižuje.

Karosériu zdobia chrómové prvky, ktorých množstvo je niekedy až prehnané. Testované vozidlo bolo vo výbave Allure, ktorá je s touto motorizáciou a prevodovkou vrcholnou ponukou. Samozrejme, pribudli aj ďalšie príplatkové „vychytávky“.

Interiér

Keď sa presunieme do priestranného interiéru, nájdeme zaujímavé dizajnové výstrelky. Volant je dosť skosený, človek si na to však veľmi rýchlo zvykne, hoci niekomu môže prekážať trochu inak riešené sedenie za volantom. Éra dotykových displejov pokračuje, a tak sa nemožno čudovať, že aj klimatizácia a vlastne všetky funkcie sa nastavujú výhradne pomocou osempalcovej obrazovky v strede palubnej dosky.

Stará sa o to tiež sedem plávajúcich tlačidiel uprostred, kde sa prepína na nastavovanie rádia, klimatizácie, navigácie, auta či telefónu a aplikácií. Problémom môže byť vyberanie vecí z priehradky pod týmito tlačidlami, keď pri jazde môžete omylom stlačiť niektoré z nich. Mne osobne sa to niekoľkokrát stalo.

HN/Radoslav Petrík

​Pred vodičom sa nachádza takzvaný i-Cockpit, čo je vlastne 12,3-palcový prístrojový štít. Vodič si ho vie prispôsobovať tak, že sa mu do popredia dostane navigácia, či napríklad informácie „stiahne“ na minimum. Sedadlá sú v kombinácii látky a kože, pričom sú naozaj pohodlné. Obsahujú dokonca príplatkovú masážnu funkciu a o príjemnú atmosféru sa postarajú tiež tri vône, ktoré môžu vychádzať z výduchov klimatizácie.

Priestor

Miesta je dostatok aj na zadných sedadlách, kde sa na priestor nad hlavou budú sťažovať len veľmi vysokí ľudia a zrejme iba v prípade, keď je na aute strešné okno. Pred sebou však majú cestujúci miesta až-až. Sedadlá sú dokonca každé delené samostatne a sú posuvné. Keďže ide o sedemmiestne SUV, vyskúšali sme aj pohodlie na dvojici sedadiel v treťom rade.

Milo nás prekvapil tiež priestor na tomto mieste (pri dopredu posunutých sedadlách druhého radu), hoci stále platí, že sú určené hlavne pre deti. Poteší však, že v prípade potreby sa tam ani dospelý človek „nedoláme“.

HN/Radoslav Petrík

​Hmotnosť núdzových sedadiel je približne 10 kilogramov a dajú sa jednoducho vybrať. Objem batožinového priestoru je 702 litrov a po sklopení druhého a tretieho radu sedadiel sa zväčší na slušných 1 862 litrov.

Motorizácia a podvozok

Ne vozidlo bolo vybavené dvojlitrovým naftovým agregátom BlueHDi 150 s výkonom 110 kW. Ten spolupracoval so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, vlastne, inú možnosť ani nemal. Silnejší kolega s výkonom 132 kW je zas dostupný len s výbavou GT a automatickou prevodovkou.

Avšak aj výkon 150 koní je úplne postačujúci a vodičovi poskytne dobrú dynamiku pri jazde. Podvozok je pohodlný, no nečakajte komfort, ako je to pri Kodiaqu. Tu sa nenachádzajú žiadne adaptabilné tlmiče a dokonca ani pohon všetkých kolies.

HN/Radoslav Petrík

​Auto si musí vystačiť s pohonom prednej nápravy a v prípade potreby aj s pomocou systému Grip Control. Dostupná je možnosť voľby spomedzi piatich režimov. Celkovo môžem povedať, že 5008 jazdí veľmi dobre, s miernym terénom si hravo poradí, podvozok je primerane tuhý, avšak riadenie je trochu bez spätnej väzby.

Technológie

Automobil disponuje celým arzenálom bezpečnostných a asistenčných systémov. Niektoré sú za príplatok, iné dostanete „zadarmo“. Jedným z nich je už spomínaný Grip Control, ktorý je vlastne kombináciou stabilizačného a protiprešmykového systému, zhrnutého do piatich režimov.

​Ďalším môže byť systém automatického núdzového brzdenia, varovanie pred zrážkou, varovanie pred opustením jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, adaptívny tempomat, parkovací asistent, sledovanie mŕtveho uhla, systém detekcie únavy vodiča či výhľad kamier v uhle 360 stupňov. Avšak aj mnoho ďalšieho, ponuka je naozaj pestrá.

HN/Radoslav Petrík

Cena?

Predtým než sa dostaneme k porovnávaniu, pozrime sa na cenu. Základ tvorí výbava Access s benzínovým motorom 1.2 PureTech 130, ktorý spolupracuje so šesťstupňovým manuálom. Cena je v tomto prípade 21 790 eur.

Náš konkrétny automobil začína na cene 29 590 eur, avšak do výbavy pribudlo aj niekoľko ďalších prvkov z príplatkového zoznamu. Vo verzii GT a s najsilnejším naftovým motorom, rovnako ako aj s automatickou šesťstupňovou prevodovkou, je Peugeot 5008 za cenu 36 690 eur.

Škoda Kodiaq vs. Peugeot 5008

Dostali sme sa k poslednému bodu a tak poďme porovnávať. „Päťtisícosmička“ stavila na nápadnú a štýlovú cestu, ktorou sa ubral tak exteriér, ako aj interiér. České SUV sa zameralo skôr na konzervatívnosť a „dospelosť“. Materiál v Škode Kodiaq sa mi zdá kvalitnejší a tiež celkové spracovanie je hodnotnejšie.

HN/Peter Mayer

​Okrem toho, model je v ponuke aj s pohonom všetkých štyroch kolies, poskytuje oveľa väčší komfort pri jazde a má tiež adaptabilné tlmiče. Peugeot však oproti konkurentovi ponúka masážne sedadlá, čo ocenia vodiči na dlhých cestách, viac miesta na sedadlách v treťom rade, väčší kufor a trojicu samostatne posúvajúcich sa sedadiel v druhom rade.

Cena za Kodiaq sa začína na sume 21 990 eur, keď dostane 1,4-litrový benzínový agregát s výkonom 125 koní a výbavu Active. Porovnateľný model s dvojlitrovým naftovým motorom, výkonom 150 koní a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou vyjde na 32 140 eur, takže za Kodiaq si mierne priplatíte. Treba však podotknúť, že v tomto prípade ide o verziu taktiež s pohonom všetkých kolies.

​Takže rozhodujúce je, či je pre vás dôležitejší trochu väčší priestor, praktickosť a štýlovosť, alebo volíte radšej pohon 4 x 4 a menšie „úlety“ či konzervatívnosť a kvalitu v Kodiaqu.

01 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 02 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 03 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq 04 - Modified: 2024-11-17 05:00:00 - Feat.: - Title: Nič zásadné mu nechýba, ale ponúkne dosť za svoju cenu? Vyskúšali sme nový fanúšikovský Samsung 05 - Modified: 2024-11-16 23:00:00 - Feat.: - Title: Nemusí zostávať iba v meste. Malá Toyota prešla náročným testom v chlade a kopcoch
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
21. november 2024 20:09