Ak raz budeme vyrábať SUV na základe našich štandardov kvality, ľudia ho kúpia. Presne takto sa vyjadril ešte v roku 1989 Ferry Porsche v rozhovore pre nemecký Die Welt. Vtedy čisto športová značka ešte netušila, že sa to o desať rokov stane realitou.
Bolo to najkontroverznejšie auto doby. To, že Porsche pôjde vyrábať auto do terénu, niesli fanúšikovia značky veľmi tažko. Dnes však ľuďom, ktorí to auto kupujú, môžu ďakovať. Zachránili celú automobilku. Porsche Cayenne je trhák. A to od roku 2002, kedy prišla na svet prvá generácia.
Vtedy sa Nemcom podarilo predať cez 270-tisíc luxusných SUV. Druhá generácia, ktorá bola na svete od roku 2010, zdvojnásobila tento počet. Porsche predalo pol milióna týchto SUV. Ľudia ich milujú, a tak medzičasom prišlo do ponuky Porsche aj menšie SUV. Model Macan, ktorý v redakcii považujeme za najlepšie SUV na svete. No a hneď za ním môžeme zaradiť Cayenne v tretej generácii.
Očakávania sú pochopiteľne vyššie, auto je generačne modernejšie, ľahšie a výkonnejšie. Mali sme exkluzívnu možnosť otestovať túto novinku na gréckych cestách. Ihneď na letisku, ktoré si mimochodom celé zarezervovalo len Porsche, nás čakal jeden z najobľúbenejších modelov. Cayenne S.
Zarába peniaze
Kým ešte začneme jazdiť, povieme vám jedno „tajomstvo“. Z Bratislavy sme prišli do Grécka, aby sme otestovali auto, ktoré sa celé vyrába v Bratislave. Je to historicky prvé Porsche, ktoré nám Nemci „zverili“ do rúk celé.
V minulosti sa tu vyrábalo všetko okrem napríklad podvozku. Spojenie karosérie s podvozkom (svadba) prebiehala v Nemecku. Teraz je celý proces realizovaný u nás v Devínskej Novej Vsi. A prakticky je to ich najdôležitejší model, ktorý zarába peniaze. Vďačí za to aj faktu, že sa u nás produkuje aj Volkswagen Touareg, Audi Q7 a teraz už aj Q8.
Tretia generácia modelu Cayenne je nová už od základu. Auto má síce podobný vzhľad ako minulá generácia - hlavne spredu, no dostalo úplne nové motory, technológie a interiér. Po nasadnutí dovnútra rýchlo pochopíte, že Porsche je iná liga. Napríkald Cayenne S je aktuálne druhá najmenej výkonná verzia tohto SUV. Viete aký má výkon? 440 koní a z nula na sto pod päť sekúnd.
Štandardy Porsche sú jednoducho posunuté niekde inde. Benzínový šesťvalec nám robil radosť už od prvej chvíle. Páči sa nám, že Porsche neberie ani jednu stránku auta ako zbytočnú. Jednoducho auto má dostatočný výkon, skvelý priestor na predných, ale aj zadných sedadlách, 770 litrový kufor a luxusné spracovanie. Nájdete tu všetko.
Spotrebu sme počas jázd, ktoré trvali dva dni, nemerali. Jednoducho - jazdili sme a vychutnávali. Za dostatočnú považujeme však 75 litrovú nádrž. Pri modeli S. Auto je navyše približne o desať kíl ľahšie ako predchádzajúca generácia, no jazdí lepšie, akoby bolo ľahšia minimálne o dvesto.
Môže za to aj nový trojkomorový vzduchový podvozok. Jazda je aj na 20 palcových kolesách extrémne pohodlná a hladká. Navyše Kréta bola v týchto dňoch doslova ľudoprázdna. Kľukaté cesty, ale aj okolité olivové plantáže a sady v kopcoch sme si doslova užili.
Páčilo sa nám, že Porsche sa nebojí ukázať, že SUV patrí aj do terénu, hoci stojí napríklad 150-tisíc eur. Ponúkaný Off-road nebol síce nič, čo by nezvládlo aj iné auto s pohonom 4x4, no kvitovali sme, že vybranú trasu by sme neprešli napríklad s Feliciou. Lebo aj to sa niekedy pri iných značkách stáva.
Cayenne však trasu mimo spevnených ciest absolvoval absolútne bez zaváhania. Ponúkaný je len ako štvorkolka, ktorá navyše môže v Off-Road režime prekonať aj ťažší terén.
Porsche ponúka vo svojom aute zrejme všetko, čo v modernom svete áut nájdete. Hoci nie už teraz od začiatku výroby. Budúci rok pribudne napríklad špeciálny režim adaptabilneho jazdenia, ktorý má aj Mercedes Triedy S, ovládanie na diaľku cez mobil či dokonca asistent, ktorý by vám nemal dovoliť oškrieť disky. Skvelé.
Nešoférujete ho ako SUV
Zaujímavá je aj premena interiéru. Cayenne prišiel asi o „300 tlačidiel“, ktoré zdobili jeho centrálnu časť. Teraz sú síce dotykové, no so spätnou odozvou. Ak niečo stlačíte, viete o tom. Napríklad ako 3D Touch pri iPhone. Je to šikovné, ovládanie sa sprehľadnilo, no skrylo aj množstvo užitočných tlačidiel, ktoré teraz musíte hľadať v menu. Napríklad nastavovanie podvozku.
Základné ovládacie prvky však ostali. Napríklad ovládanie klimatizácie, zvolenie režimu šport, ovládanie hlasitosti či skratky do menu systému. Obrazovka sa výrazne roztiahla a teraz má 12,3 palca. Vodič má navyše pred sebou dve sedem palcové obrazovky.
Palec hore však Porsche smeruje za analógový otáčkomer, ktorý tu ostal po generácie stále zachovaný. Je výborný a skvele vystihuje charakter auta. Ak zabudneme na všetky technologické hračky, ktoré sú tu na špičkovej úrovni, tak sa za volantom necítite ako pri šoférovaní SUV.
Tento pocit sa veľmi výrazne umocnil po presadnutí do aktuálne vrcholovej verzie Turbo. Auto malo v našom prípade 550 koní, príplatkový Chrono package a karbonkeramické brzdy. Stovku zvládne toto SUV pod štyri sekundy. Je to brutálne výkonné auto, ktoré má jediný problém.
Hmotnosť. Jednoducho riadením, charakteristikou alebo rýchlosťou vôbec Cayenne klasické SUV nepripomína. Ani zďaleka. Má nový špeciálny 4D systém na kontrolu naklánania a karosérie, ktorý využíva elektromotory a výrazne eliminuje negatívne vlastnosti SUV na cestách. To, že riadite dvojtonový kolos, zisťujete až v zákrute. Ani nie pri brzdení. Športové brzdy zasahujú doslova okamžite.
Je to zážitok jazdiť v tomto SUV. Len podotkneme, že spotreba auta bola pri vystupovaní 28,3 litra. Nie je to chyba auta. To dokáže jazdiť aj za 10. Ale jednoducho príjemná lokalita s možnosťou jazdiť bola perfektnou príležitosťou skúšať auto na limite.
Ak si predstavíme, že toto bude voziť deti do škôlky a ľudí do práce, je až neuveriteľné, aké možnosti majú autá od Porsche. Doslova perfektnou je aj osemstupňová prevodovka. Konečne jedna z mála, kde jej nemusíte pri športovom režime diktovať tempo napríklad pádlami. Má šiesty zmysel.
Made in Slovakia
Porsche však malo mierne chybičky. Napríklad sme nevedeli, kam si v takto drahom aute odložiť mobil. Zvláštna požiadavka, no veríme, že bude zrejme trápiť mnohých majiteľov.
A to je pritom SUV. Jediné miesto sme našli v lakťovej opierke, kde je aj bezdrôtové nabíjanie, no nebolo to pohodlné. Navyše nám vadilo, že Porsche používa rovnaký centrálny panel na všetkých svojich autách. Napríklad je jasné, že nový Cayenne bude aj hybrid. Ale prečo, preboha, máme v Cayenne Turbo vedľa voliča prevodovky deaktivoané tlačidlo edrive?
Rovnako každému Porsche, v ktorom sme sedeli, vŕzgalo tlačidlo na odblokovanie voliča prevodovky. To sú všetko maličkosti, ktoré sme počas pár hodín objavili. Tých pozitívnych je výrazne viac a bolo ťažké vôbec nejakú chybu nájsť. Na druhú stranu je však fajn, že tu nevidíte ani zmienku po „koncerne“. Jednoducho tu nie sú časti z Octavie, Audi či Volkswagenu.
Teda aspoň ich nevidíte. Porsche si navyše charatkeristikou svoje autá najviac prispôsobuje svojmu obrazu. Svedčí o tom aj každý ich systém, ktorý začína menom Porsche. Napríklad stabilizačný systém nie je ESP, ale PSM - Porsche stability management alebo zľudovené „Please Save Me“.
Porsche však naďalej ukazuje, že vyrába jedno z najlepších áut na svete. Cayenne tvorí na Slovensku najväčšiu časť predajov, ktoré tu automobilka urobí. Je to univerzálny model, ktorý je rýchly a maximálne praktický. Navyše aj vďaka nemu Porsche žije. Čiže všetci ľudia, ktorí ho kupujú, podporujú aj projekty ako GT3 alebo GT2, čo sú užásné autá z produkcie Porsche.
A myslím, že hoci to znie asi zvláštne, je pekné, že sa takéto auto u nás vyrába. Hoci ho nevyvíjame, no aj to, že u nás vzniká, je pekná reklama. Čiže ak budete kdekoľvek na svete a uvidíte Porsche Cayenne, môžete si paradoxne spomenúť na Slovensko.