Ním je malé SUV, dnes označované aj ako módny "crossover", s názvom Arona, ktoré sme si mohli vyskúšať. Arona vytlačila z ponuky kombíkovú Ibizu, čo symbolizuje dnešnú módnu vlnu SUV a z nich odvodených krížencov. Do ozajstného terénu si netrúfne, nemá pohon všetkých kolies. Ale svetlá výška 19 centimetrov robí z tejto novinky kráľa poľných a štrkových ciest. A za rok z nej bude malá SUV škodovka.
Vyzerá to ako nafúknutá bublina nesúca sa na módnej vlne. Všetci teraz zrazu chcú malé SUV, ktoré však s terénnymi autami majú spoločný len "drsnejší" vzhľad a o niečo vyššiu svetlú výšku.
Lenže ono za tým možno bude niečo viac. Európa totiž pomaly vymiera, rodí sa o milióny detí menej, než by sa mohlo, tvrdí to aspoň štatistický úrad Eurostat. A malé bezdetné rodiny sa uspokoja aj s "cool" autom, ktorého kufor je len o trochu väčší ako u hatchbacku.
Rovnako ako starnúca populácia vodičov, ktorým vyhovuje vyšší posed za volantom. Arona je len o päť centimetrov vyššia oproti Ibize, ale divili by ste sa, o koľko lepšie sa nastupuje.
Takže zatiaľ čo v roku 2010 sa malých SUV predalo v Európe len 180-tisíc kusov, tento rok je to o milión viac. A kto také auto v ponuke nemá, posiela svojich zákazníkov nepriamo ku konkurencii. Na druhú stranu dnes automobilky často klasické modely vypúšťajú z ponuky práve na úkor SUV. Takže keď neponúknu zákazníkom nič iné, nemožno sa čudovať, že SUV ľudia kupujú.
Seat do tohto prúdu vplával naplno. Pred rokom uvedenú väčšiu Atecu (teraz dostala dvojča v podobe Škody Karoq) momentálne doplní malá Arona, ktorá ešte ku všetkému vytlačila z ponuky kombíkovú Ibizu. Okrem toho, na budúci rok je v pláne uvedenie ešte veľkého SUV, ktoré bude dvojčaťom Škody Kodiaq.
A aby tých dvojčiat v Seate a Škode, ktoré patria do koncernu Volkswagen, nebolo málo, z Mladej Boleslavi príde na základoch Arony ešte malý crossover značky Škoda. Preto nás budúci český bestseller tak veľmi zaujíma.
Predovšetkým pohodlie
Na prvé testy sme zaleteli do vzbúrenej Barcelony oblepenej plagátmi "Vote Sie", teda áno pre katalánsku autonómiu. V hlavnej fabrike značky v Martorellu, ktorá s Barcelonou susedí, sa tiež nový dôležitý model značky bude vyrábať.
S politikou nechceme mať nič spoločné, ale "sie" by sme v prípade Arona volili tiež. A to aj napriek tomu, že čisto papierovými argumentami by nás nepresvedčila. Kabína je priestorovo na úrovni malého hatchbacku Ibiza, kufor je len o 45 litrov väčší. Navyše nás mrzí, že Arona nahrádza Ibizu combi, ktorej 530 kufrových litrov vyhovovalo mnohým rodinám. Novinka však ponúkne 400 litrov, medzi konkurentmi v triede je to však číslo skoro rekordné.
Ku kúpe by nás však zlákal fakt, že Arona je veľmi dobre postavené auto, ktoré výborne jazdí. A pravdu povediac, vyzerá jednoducho lepšie ako sesterská Ibiza, hoci ju prednou maskou, dennými LED svetlomety a dizajnom interiéru nezaprie. Vnútro Arony je skôr strohé, vedia ho však oživiť farebné panely.
Ergonómia je bez výhrad, jedna napriek tomu mieri k neprehľadne (príliš natesno) ciachovanému tachometru a otáčkomeru. Osempalcový dotykový displej má veľmi pekné rozlíšenie a ostrý obraz parkovacej kamery. Budúci rok dorazí do Arony aj plne digitálny prístrojový štít.
Vďaka podvozkovej platforme koncernu VW vyčaruje Arona na malom pôdoryse (dĺžka 4,13 metra) dosť miesta vnútri pre päticu pasažierov. Od drahších Volkswagenov dostala Arona (k výbave FR s 18- palcovými kolesami) aj nastaviteľné tlmiče. Podľa nás nie sú potrebné - aj so štandardným podvozkom jazdí Arona naozaj výborne. Tu je rukopis Volkswagenu poznať najviac.
Podvozok je veľmi príjemný a nesmierne pohodlný - keď sme sa pri väčšom modeli Ateca sťažovali na tvrdosť, tu výhrady nemáme. Ani k priľnavosti. Arona sa bije so zákrutami veľmi srdnato, vie ísť veľmi svižne pri sprievode pískajúcich pneumatík, ale neuhne.
Až na limite je trochu nedotáčavá, ale systém XDS, pribrzďující vnútorné koleso, ju udrží v medziach slušného správania. Hoci väčšina ľudí by od SUV dravú jazdu nečakala, tu to vôbec nie je problém.
Motorizácie
Pri prvých jazdách sme zatiaľ zbierali skúsenosti s dvoma motormi: dieselom 1.6 TDI a benzínovým štvorvalcom 1.5 TSI.
Aby splnil prísne emisné normy, musí byť diesel 1.6 TDI (70 kW) vybavený systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR, ku ktorej využíva močovinu. Výhodou by mala byť okrem čistejších výfukových plynov aj nižšia spotreba paliva. To nám však testovacie jazdy tak úplne nepotvrdili: jazdili sme za 6,1 litra na sto kilometrov, pričom v palubnom počítači figuroval dlhodobý priemer 6,3 litra.
Systém SCR má navyše niekoľko zložitých komponentov, s ktorých dlhodobou prevádzkou nie sú zatiaľ skúsenosti (trysky, čerpadlá, sondy). Z praktických dôvodov by sme tak radšej siahli po benzínovej motorizácii. Okrem toho je 1.6-ka hlučnejšia ako benzínový motor - nie že by hrubší zvuk vyslovene rušil, ale úplne tichučký nie je.
Druhý z testovaných agregátov, benzínový 1.5-litrový TSI agregát, miluje otáčky. Ožíva nad 2,5 tisíckami, do tej doby má vodič pocit, že sa toho veľa nedeje. Nad piatimi tisíckami potom ide ako divý, ak vám samozrejme nevadí spotreba okolo deväť litrov, zveziete sa nádherne, no výkon má 110 kW.
Druhú tvár motor nastaví pri pokojnej jazde. Keď už nie je dravý, je aspoň pružný, nechá sa ochotne podtáčať a vo chvíľach ustáleného chodu vie vypnúť dva valce; to kvôli spotrebe paliva. A funguje to - keď sme sa snažili, dokázali sme sa dostať na 4,7 litra; teda o štyri desatiny nižšie, než uvádza samotný výrobca.
Arona začína s cenou 12 990 eur. A je to o dosť viac, ako stojí konkurencia v podobe Renaultu Capture, Citroënu C3 Aircross či Oplu Crossland X.