StoryEditor

Prvá jazda s nádejným SUV od Mitsubishi. Vadia mu najmä rozbité cesty a retardéry

08.12.2017, 14:00
Autor:
iDnes.cziDnes.cz
Mitsubishi v roku 2014 "ukradlo" od konkurenčného Infiniti Cunehira Kunimota, aby dal autám uznávaným pre ich odolnosť tiež trochu šťavu. Ako to dopadlo?

Ten na ponuku kývol a prvým autom, ktoré doviedol do sériovej výroby, je Eclipse Cross. Z Infiniti a Mitsubishi sú nakoniec príbuzní, takže sa Kunimoto zase vrátil do francúzsko-japonského koncernu; už rok patrí veľká časť značky Mitsubishi, ktorá tento rok oslavuje sto rokov výroby áut, Nissanu (vlastne globálnej aliancii Renault-Nissan).

A Mitsubishi sa po trochu kovbojskom prevzatí má dobre, vlastne by asi inak s výrobou áut skončilo. Stagnácia je odvrátená a začlenenie do štruktúr aliancie tiež znamená, že dohromady dnes jej desať značiek vyrába cez desať miliónov áut a to znamená boj o titul najväčšej automobilky sveta. Mitsubishi z toho vyrába 1,3 milióna áut, čo rozhodne nie je málo, ale veľké mozgy dnešného svetového autopriemyslu hovoria, že pre prežitie treba vyrábať aspoň štyri milióny.

Teraz Mitsubishi uvádza svoju veľmi dôležitú novinku práve v Európe ako na prvom trhu. Prvá zásielka nového SUV menom Eclipse Cross vyrazila z Japonska loďou 3. októbra, na európsku pevninu ich mohli začať vyloďovať 22. novembra.

​Mitsubishi je dnes hlavne značkou do terénu. Daniel Nacass z Mitsubishi však pripomína, že do tejto kategórie značka patrí už od svojich začiatkov. Prvé auto s pohonom všetkých kolies vyrobilo v roku 1936, v roku 1953 kúpilo licenciu na Jeep Willys (vyrábali ho do roku 1998) a v roku 1982 predstavili svetu Pajero.

"Keď ste vtedy chceli luxusné auto do terénu, išli ste pre Range Rover, alebo Pajero. Nič iné na trhu nebolo," pripomína Nacass. Dnes je 77 percent Mitsubishi predaných v Európe z rodu "tereňákov" a polovica z nich má pohon všetkých kolies. To je výnimočné, lepšie na tom budú asi len Subaru, Jeep a Land Rover.

Z každého pohľadu iný

A tak nebudeme Mitsubishi zmenu charakteru Eclipse z kupé na SUV vyčítať, okolnosti si to jednoducho vyžiadali. To trochu neortodoxné poňatie zostalo, aspoň v dizajne určite. Kunimoto navrhol auto niekoľkých tvárí. Predok je mohutný, pekný, majestátny a zadok nekonvenčný, subtílny a o dosť hranatejší.

Svalnaté boky charakterizuje hlboký prelis a atletická silueta kupé. Nacass upozorňuje na šesťvrstvový špeciálny červeno metalizovaný lak, ktorý špeciálne vyvinuli pre Eclipse Cross, pri lakovaní ho trikrát zapekajú, má hlboký lesk a tiež na dve pozdĺžne hrče na streche pre verzie bez strešného okna. Zväčší to priestor na hlavu. Avšak keď si priplatíte za strešné okno, bude strecha bez hrčí.

Hľadanie odkazov na iné autá je dnes obľúbená disciplína, určite sa niečo nájde aj na novom Eclipse, ako celok však po stránke vzhľadu funguje dobre a vzhľad z neho robí neprehliadnuteľný originál.

Japonci sa za posledných pár rokov naučili stavať interiéry tak, že už sa páčia aj Európanom. Áno, tlačidla vytiahnuté hlboko zo skladu s dátumom návrhu v minulom tisícročí zablúdila aj do novinky, ale už to nie je schizofrénia troch druhov ovládačov na jednom stredovom paneli.

Príjemne sa nastupuje cez nízke prahy, ktoré sú navyše kryté dverami pretiahnutými dole, takže si nezašpiníte nohavice. Predné sedadlá parádne objímu telo, objemnejšie postavy ich budú musieť vyskúšať. Zadné miesta majú pekne vysoko sedáky, takže podoprú stehná. Sedadlá druhého radu sú posuvné v rozsahu 20 centimetrov a majú polohovateľné operadlá v deviatich krokoch. V oboch radoch je do všetkých smerov priestoru dosť.

Mitsubishi

​Niektorí vodiči by možno uvítali, keby sa dal volant nastaviť vyššie, aj v hraničnej hornej pozícii a so sedačkou čo najviac dole som ho mal dosť v lone. Trochu chaoticky tvarovaná zadná časť s deleným zadným oknom nie je na obtiaž, dozadu je napodiv vidieť slušne. Z miesta vodiča je na dnešné pomery veľmi dobrý výhľad, šikovné sú obrie zrkadlá, len na diaľnici je od nich počuť aerodynamický hluk, inak je kabína odhlučnená veľmi obstojne.

Mitsubishi sa chváli novým multimediálnym centrom, dotykový displej reaguje rýchlo a menu je logické. Kto nechce naťahovať ruku, môže ho ovládať touchpadom na stredovom tuneli. Odvážnym krokom je to, že infotainment nemá navigáciu, počíta sa s tým, že si auto spárujete so smartphonom, v ktorom ju rovnako máte a používate.

Múdry telefón má dnes vraj 65 percent Európanov a z roka na rok ich podiel rastie, podľa výskumov ľudia často použijú radšej navigáciu v mobile než tú, ktorú majú v aute. Každopádne je párovanie iPhonu aj androidového telefónu so systémom v Eclipse hračka a orientácia v známom menu vlastného mobilu prenesená na veľký displej je príjemná.

Má rád zákruty, neznáša retardéry

Eclipse prekvapí hlavne jazdou. Je skvele odladené, pohodlné a neuveriteľne isté, čitateľné. V oblúkoch je vďaka sofistikovanému pohonu všetkých kolies nečakane nabudené. Čoskoro sa pristihnete, že pridávate v tiahlom oblúku na diaľničnom nájazde o dosť skôr, než by sa patrilo. Doslova nutká "na to poriadne dupnúť" ešte hlboko v zákrute. Pre zaujímavosť: v niektorých režimoch (hlavne na sneh a štrk) posiela medzinápravová spojka viac sily na zadnú nápravu.

Mitsubishi

​Áno, má vyššiu stavbu a trochu viac sa nakloní, ale nie je to nepríjemné húpanie. Na prednej náprave je stabilizátor, ktorý si vraj vývojári vzali z legendárneho Lanceru Evo, každopádne jednu chybu Eclipse Cross má, veľmi mäkké pružiny. Na dobrom povrchu to nevadí, ale rozbitejšie cesty kolesá roztrasú. Vôbec najviac neznáša predná náprava ostré retardéry, na nich sa ozve hlasná tupá rana.

Za technický základ poslúžil konštruktérom už dvoma veľkými faceliftami (chystá sa tretia) vyšľachtený Outlander. Pre zaujímavosť: všetky tri SUV Mitsubishi (malé ASX, väčšie Eclipse Cross i Outlander) majú rovnaký rázvor 2 670 milimetrov.

Konštruktéri si dali záležať hlavne na tuhosti karosérie, na skelete je 55 percent vysokopevnostnej ocele, veľa výstuh a lepených spojov.

Jediná voľba je benzín, diesel ešte ladia

Priamovstrekový benzinový motor s variabilným časovaním ventilov MIVEC osadený turbom má až nečakaný elán 163 koní. Má dobrú reakciu na plyn, ale dokáže byť aj príjemný, avšak má vyhladenú momentovú krivku (maximom je 250 Nm) od nízkych otáčok. A koľko žerie? Auto s automatom a pohonom všetkých kolies si pri diaľničnej jazde povedalo o 7,5 litra, pri ostrejšom prejazde kopcov a pokúšaní limitov v zákrutách vypilo desať litrov benzínu na 100 kilometrov.

S benzínovým motorom je spárovaný pri predokolke manuál, alebo varistorový automat. Ten sa podarilo odladiť veľmi slušne. Neotravuje bezmocným revom, keď chcete predbiehať, alebo ísť razantnejšie, radí ochotne medzi ôsmimi pevne navolenými prevodovými pomermi. A pre zaujímavosť: s CVT má byť dokonca svižnejšie ako s manuálom (má lepšie hodnoty zrýchlenia).

Mitsubishi

​Pre 2,2-litrový turbodiesel z Outlandera, ktorý pre Eclipse ešte ladia, aby mal 400 newtonmetrov krútiaceho momentu a uviedli ju za rok, nakúpilo Mitsubishi u Aisin osemstupňový meničový automat. Len pre zaujímavosť: meničová skriňa váži 108 kilogramov, variátorová prevodovka je o desať kíl ľahšia.

Ďalší motor vo výhľade pre Eclipse Cross nie je. Podľa Daniela Nacasse si Mitsubishi spočítalo, že sa neoplatí vyvinúť hybridnú verziu, s ktorou slávi úspechy Outlander, ale v roku 2019 dorazí plne elektrické Eclipse Cross.

Plná výbava

Základná cena by mala byť približne 21 500 eur. Kompletný cenník pre Slovensko však ešte nie je známy. V základe bude plná bezpečnostná výbava vrátane strážcu mŕtveho uhla a adaptívneho tempomatu.

Niektorí si všimnú, že nemá elektrické ovládanie veka kufra. Nie že by to bolo hlavné, ale predajcovia konkurencie na to budú určite radi poukazovať. Tí od Mitsubishi sa zase budú naparovať, že Eclipse Cross patrí k najbezpečnejším autám vôbec, v crashtestoch EuroNCAP dostalo výnimočne vysoké hodnotenie.

Mitsubishi

​Ponuka výbav bude stavaná tradične: bohatý základ, malá variabilita príplatkov a minimum áut objednávaných do výroby. Úprimne, ukazuje sa, že ani chute zákazníkov nie sú práve rozmanité: reálne sa napríklad väčšina modelov predáva hlavne v štyroch farbách, odvážlivcov veľa nie je.

Konkurenciou sú Nissan Qasqai, Toyota C-HR, Hyundai Tucson alebo Kia Sportage, tak to vidia s samotnom Mitsubishi. My dodáme ešte Škodu Karoq alebo napríklad Opel GrandLand X.

menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
04. október 2022 21:15