Občas na svete zavládne nespravodlivosť, ktorá nemá žiadny konkrétny dôvod. Napríklad keď priberiete kilo aj po mrkve, zatiaľ čo kamarátka môže zjesť torty bez následkov. Alebo keď Volkswagen vyrobí skvelé auto, nasadí za neho solídnu cenu, ale českí novinári si ho pri nominácii finálovej päťky českého Auta roka ani nevšimnú a vyberú drahšie autá, športové alebo luxusné.
Pre mňa osobne je však Polo ideálnym kandidátom. Je totiž skvelým autom pre veľkú skupinu ľudí, ktorí na nové veľké auto nemajú alebo im jednoducho stačí malé.
Podvozok
Hlavne preto, že má vynikajúci, prepracovaný podvozok. Nielenže bezchybne tlmí a je nadpriemerne komfortný - trafený kanál počujete len niekde v diaľke, auto sa jemne rozkýve - ale zároveň je istý v zákrutách, stabilný, ešte o málo lepší, ako pri už tak skvelej Ibize. Napríklad Nissan Micra je síce možno najšportovejšie malé auto na trhu, ale jeho tvrdý podvozok vás vytrasie. Polo je naopak skvelé.
Podvozok je tak dobrý a systém pribrzďovania vnútorného kolesa funguje tak precízne, že si vodič dovolí viac riskovať a nabehnúť do zákruty viac cez limit, čo by s iným autom nerobil. Až potom môžete pocítiť mierny nepokoj a tendenciu k nedotáčavosti, ktorú však stabilizácia bez problémov skoriguje.
Priestrannosť
Polo je veľké. Naozaj veľké. Má o štyri centimetre väčší rázvor oproti Golfu štvrtej generácie z roku 2003 a má tiež o 21 litrov väčší kufor. No aj napríklad v porovnaní s teoreticky o triedu väčšou Škodou Rapid chýba Polu len päť čísel pri rázvore, a kabínu má dokonca širšiu vpredu aj vzadu.
Je to skrátka taký zmenšený Golf, do ktorého sa pohodlne usadí pätica ľudí a ešte zostáva 350 litrov pre batožinu (len o 13 menej ako pri Forde Focus). Pod krycím plátom kufra je navyše ešte diera určená na rezervu, kam sa tiež zmestí množstvo vecí.
Pochváliť musíme aj sedadlá, tuhé a s vysokými operadlami, a miesto vo dverách na veľkej PET fľaše. Tradične skvelá je ergonómia ovládania, všetko je v dosahu vodiča, stredový displej je natočený k vodičovi, jeho odozva je blesková a dotyk na sklenenú plochu s tlačidlami ľahučký. Jediná výhrada: príliš minimalistický tachometer. Úplne na ňom chýba číslica 90 či 130, teda rýchlostné limity na našich cestách, a aj ostatné cifry sú celkom nevýrazné.
Motor
Preplňovaný litrový trojvalec 1.0 TSI už poznáme zo Škodoviek a Seatov. Je výborný, asi najlepší malý turbomotor súčasnosti. V Pole môže mať 70, 85 alebo 66 (vo verzii na zemný plyn) kilowattov; my sme vyskúšali slabší variant s výkonom 70 kW. Hoci bol úplne surový (mal najazdených 86 kilometrov), išiel motor výborne, a to aj keď sme ho po pár stovkách najazdených kilometrov začali trochu preháňať. Len výslednú spotrebu sa nám nepodarilo udržať na výrobcom udávaných necelých piatich litroch - my sme jazdili za sedem. Ale počítame s tým, že si motor ešte "sadne".
Jednu výhradu však máme. Čo nám naozaj nevoňalo a zbytočne kazilo znamenitý dojem z celého auta, bolo zladenie motora so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom DSG. Nepríjemná je klasická vlastnosť tejto prevodovky, ktorú sa konštruktérom stále nepodarilo vychytať - citeľné oneskorenie pri rozjazde. Nielenže správanie auta potom vyznieva neisto, ale občas je to aj nepríjemné - napríklad keď chcete rýchlo "vybehnúť" na hlavnú cestu, alebo keď vám vozidlo ľahko cúvne pri rozjazde do kopca.
DSG však často trhne aj počas jazdy, občas tam rýchlostný stupeň hodí "sedliacky". Napríklad pri jazde päťdesiatkou sa najskôr motor prevaľuje pri až nepríjemne nízkych otáčkach (na štvorke okolo 1200), a zrazu tam "hodí" trojku, až celým autom trhne. Kombináciu s DSG by sme si pokojne odpustili, zvlášť keď sa za túto prevodovku pripláca asi dvetisíc eur. Namiesto toho môžete mať napríklad silnejšiu verziu motora.
Ceny
A ako zaobstaranie malého Volkswagenu zaťaží vaše konto? Základná cena - atmosférická 1.0 (55 kW) je za 10 990 eur - vyzerá to možno prehnane, zvlášť v porovnaní s cenníkom príbuznej Škody Fabia. Lenže tá stále vychádza na staršej platforme, navyše v základe má slabší motor a je bez klimatizácie.
A ďalšie špičkové malé autá - ako Ford Fiesta, Seat Ibiza alebo Nissan Micra - stoja približne rovnako, alebo dokonca viac ako Polo. Samozrejme, na druhej strane existuje početná skupina lacnejších malých vozidiel (Hyundai i20, Opel Corsa, Citroën C3). Žiadne z nich nejazdí tak dobre a dospelo ako nová generácia malého Volkswagenu.
Horšie je, ak chcete Polo s moderným motorom 1.0 TSI, tam už je odskok od Fabie a od Ibizy väčší. Cena testovanej verzie s automatom DSG potom vyjde najmenej 15 140 eur a to je naozaj veľa. Za túto sumu môžete mať aj auto kompaktnej triedy s automatom - Škoda Rapid s rovnakým motorom a DSG od 14 440 eur (Spaceback) alebo 14 740 eur (Liftback).
V skratke: Ak naozaj nepotrebujete o niečo viac priestoru a nejakú z viac vybavených alebo výkonnejších verzií Golfu, je len málo dôvodov, prečo namiesto neho nekúpiť nové Polo.