StoryEditor

Toto je najrýchlejšia Octavia histórie. Chýba jediná vec, aby bola dokonalá

19.01.2018, 23:00
Dizajn, rýchlosť, praktickosť, ale aj obrovský kufor. Najrýchlejšia Octavia je takmer stávka na istotu.

Keď sme prvýkrát videli novú Škodu Octavia po facelifte s rozdelenými svetlami, pomysleli sme si, že ide o vtip. Najskôr to boli iba úniky, potom prvé zahalené fotografie a napokon prišla e-mailom aj oficiálna správa so snímkou novej Škody Octavia.

Po slovách ako „to nemyslia vážne“ alebo „prečo to ten Kabaň urobil“ neprešlo veľa času a dostali sme sa na prvú prezentáciu. Stále nám ten dizajn nič nehovoril. Až doteraz.

​Je to stále vyslovene pocitová záležitosť, ktorú každý môže vnímať inak. No o dizajne Octavie sa pomerne dosť diskutovalo. A môžeme povedať, že teraz sa nám konečne páči. Hoci musela prísť až v top konfigurácii, vyzerá výborne. 

Dostali sme do rúk historicky najsilnejšiu sériovo vyrábanú Octaviu, ktorá je dnes okrem iného plná pokročilej techniky. Octavia má moderný palubný systém, ktorý môže na diaľku komunikovať s vaším telefónom, LED svetlá, výbornú a kvalitnú dotykovú obrazovku alebo moderný motor.

 Čo sa zmenilo

Škoda za posledné roky urobila obrovský skok vpred. A keďže sa pozeráme aktuálne na verziu RS 245, tak pri nej máme viaceré čerešničky na torte. Pri motore 2.0 TSI má o 15 koní viac ako klasická RS verzia, oproti štandardnej Octavii je o 14 mm znížená, no najmä má na prednej náprave elektronicky riadený diferenciál. Kúpite ju s manuálom alebo DSG automatom.

Zmeny sa dotkli aj dizajnu. Nové koncovky výfuku, mierne upravená predná maska spolu s logami a viac čiernych prvkov. Špičkovú verziu RS 245 však aj napriek tomu rozpoznajú oproti obyčajnej RS verzii len nadšenci a fanúšikovia značky. Ďalšie rozdiely sa však týkajú aj iného turba, olejového čerpadla či nakoniec aj zvuku motora.

HN/ Drahomír Piok

​Auto je stvorené pre mierne náročnejších vodičov, ktorí chcú svoje auto používať denne. Čiže žiaden unikátny špeciál, ale auto do mesta, ako aj na výlety. Avšak, má to háčik. RS 245 je o približne tritisíc eur drahšia ako obyčajná RS verzia. Oplatí sa priplatiť?

V základe si možno nič nevšimnete. Budete sedieť takmer v totožných autách. S jediným veľkým rozdielom. A tým nie je ani výkon 15 koní. Ten nemáte šancu odhaliť. Ani všetky zmeny v motore. Úprimne, je škoda, že sa zmeny v motore a dokonca aj na brzdách či všetkých ostatných častiach neprejavili na výkone viac. Auto by to zvládlo. Pokojne aj 270 a viac koní. 

Vráťme sa však späť na Zem. To, čo dokážete rozpoznať viac ako 15 koní na ceste, je správanie auta. Pri ostrej jazde totiž funguje predná náprava inak ako pri bežnej Octavii RS.

HN/ Drahomír Piok

Prečo jazdí lepšie

Samosvor ovplyvňuje správanie kolies, respektíve ich točivý moment. Ak jedno koleso stratí záber (pretáča sa), samosvor prerozdelí  krútiaci moment na koleso, ktoré naďalej zaberá.

Pri prejazde zákrutou sa auto nakláňa von z oblúka, oprie sa výrazne o vonkajšie koleso a nadľahčuje sa tak vnútorné koleso, ktoré však dostatočne neprenesie krútiaci moment. Diferenciál s obmedzenou svornosťou zaistí, že väčšia časť krútiaceho momentu je privádzaná na nepreklzujúce (vonkajšie) koleso. 

Autá, ktoré majú pohon prednej nápravy, ako má aj Octavia RS, trpia nedotáčavosťou. To znamená, že pri vyššej rýchlosti vás auto „vyhadzuje zo zákruty von“. Je to vplyvom pohonu, ale aj fyzikálnych vlastností. Samosvor VAQ, ktorý má Octavia RS, tento fakt vie potláčať vďaka prenosu točivého momentu.

V praxi to funguje výborne. A ak si do Octavie RS 245 presadnete z tej „obyčajnej“, toto vás má presvedčiť, aby ste si ju kúpili. Okrem iného má, samozrejme, o niečo lepšiu výbavu už v základe, no z jazdných vlastností je toto kľúčová zmena.

Octavia po rokoch jazdí čoraz lepšie a špeciálna verzia RS je znakom toho, že ľudia sa chcú aj s týmto autom zabávať. Hoci to nie je práve prototyp športového auta, funguje to. Za volantom sa bavíte, výkonu máte dosť a, našťastie, sa táto verzia predáva len ako benzín. Diesel by celú snahu o športové auto od Škody zabil.

Svižná jazda po okresných cestách však nebude zadarmo. Výrobca deklaruje 6,4 litra na 100 kilometrov. Ak si „doprajete“, vynásobte si túto hodnotu dvomi. Maximálna rýchlosť dosiahla 250 kilometrov za hodinu a rozbeh z nuly na sto kilometrov za hodinu zvládne RS 245 už za 6,6 sekundy.

HN/ Drahomír Piok

Nie je to najrýchlejšia Škoda

Nie je to najlepší údaj od Škody. Kráľom stále zostáva Superb s pohonom všetkých kolies a výkonom 280 koní. Ten ani najrýchlejšia Octavia histórie na rovinke neprekoná. Superb zvládne zrýchliť na sto kilometrov za hodinu už za 5,8 sekundy.

Na celom aute nám však najviac prekážala jedna vec. Je to síce súčasťou mnohých dnešných áut, no umelý zvuk sa nám zdal v mnohých prípadoch až prehnaný. Škoda sa navyše so zvukom Octavie hrala, znie inak ako obyčajný, no do interiéru sa dostáva zosilnená verzia. Zvuk si viete dokonca prispôsobiť. Čo je dobrá správa. Najlepšie totiž neznie v športovom, ale normálnom režime.  

Okrem toho si viete prispôsobiť takmer všetko. Pomáha však najmä adaptabilný podvozok. Opäť je pre naše špecifické cesty občas lepšie použiť normálny režim namiesto športového. Mnoho nerovností, či dokonca lepšie auto vstrebe práve v klasickom režime. 

Čo sa týka ostatnej výbavy, máte to najlepšie, čo vám dnes Škoda ponúka. Veľký displej s navigáciou v špičkovej kvalite alebo napríklad spomínané LED svetlá. Z auta máte výborný prehľad, interiér je kapitola sama o sebe. Sedíte v Škode. Máte k dispozícii množstvo rôznych priehradiek či miest, kam si uložiť svoje veci.

HN/ Drahomír Piok

Chýba tomu jedna vec

Okrem toho tu nájdete aj novinky. Napríklad držiak, vďaka ktorému otvoríte malú pollitrovú fľašu jednou rukou. Škrabka nechýba rovnako, ako aj obrovský kufor. Ten sa dá výborne používať či rozčleniť. Jednoducho, toto je Octavia so všetkými jej praktickými prvkami, plus dokáže zabaviť. 

Samozrejme, má to svoje „ale“. Auto napríklad nebude na cestách také výrazné alebo „luxusné“, ak by ste hľadali tieto vlastnosti. Rovnako nám pri všetkej ergonómii výrazne prekážal jeden fakt. Ovládanie hlasitosti cez dotykové tlačidlá pri obrazovke nie sú, jednoducho, dobrý nápad. Hoci máte ovládanie hlasitosti aj na volante, spolujazdec inú možnosť, ako ovládať „volume“ nemá.

Inak sa nám historicky najrýchlejšia Octavia veľmi páčila. Je to rodinné auto na všetko. Taký mix. Prevezie rodinu, má dostatok priestoru, dokonca má v tejto verzii aj špičkové sedadlá, chýbať vám však môže pohon všetkých kolies. To Octavia, žiaľ, v tejto verzii nevie. A ak by to zvládla podobne ako Seat Lean Cupra, bol by to „gamechanger“, teda niečo, čo by zmenilo kategóriu a bolo neodolateľné.  

01 - Modified: 2018-01-12 12:18:06 - Feat.: 0 - Title: Škoda prepisuje rekordy. Ktorý model je na Slovensku najpredávanejší?
01 - Modified: 2024-08-02 08:55:46 - Feat.: - Title: Škoda Auto sa po prvýkrát stala štvrtou najpredávanejšou značkou na európskom trhu 02 - Modified: 2024-07-23 08:45:59 - Feat.: - Title: Ponuka zánovných áut vzrástla o tretinu, ich cena je však vyššia 03 - Modified: 2024-05-24 10:20:32 - Feat.: - Title: Najpredávanejšia Škoda už nemá trojvalec a dostala funkciu, ktorú si snáď ešte rozmyslí 04 - Modified: 2024-03-27 12:45:00 - Feat.: - Title: Modernizovaná Škoda Octavia je už na Slovensku. Cenovkou mnohých určite poteší 05 - Modified: 2024-03-12 10:05:00 - Feat.: - Title: Škoda v čižmách či chalupársky sen? Octavia Scout potichu končí, náhrada tu však je
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
18. december 2024 19:44