StoryEditor

Hyundai vyrobil auto, ktoré si vás dokonale získa. Má to však háčik

17.02.2018, 23:00
V týždňovom teste sme si vyskúšali prvý ostrý model značky Hyundai s názvom i30 N.

Kórejská automobilka spôsobila vypustením svojho vôbec prvého hothatchu do sveta doslova vlnu šialenstva. Nevravíme teraz o okamžitom vypredaní týchto modelov, pretože táto kategória vozidiel sa nepýši práve obrovskými predajnými číslami. Myslíme tým skôr veľké prekvapenie nielen u motoristických novinárov, ale tiež u širokej verejnosti.

Novinka s názvom i30 N je totiž naozaj skvelým odrazovým mostíkom Hyundaia v tejto, pre nich novej kategórii. Že ide skutočne o veľkú vec predznamenáva aj fakt, že sa na tomto aute podieľal bývalý šéf divízie BMW M Albert Biermann.

Stávka na jednoduchosť

Dizajnovo vychádza „N-ko“ z proporcií svojho základného súrodenca s označením i30. V tomto prípade však exteriér dopĺňajú prepracované nárazníky s výraznou červenou linkou v spodnej časti, Full LED svetlomety, čierne strešné krídlo s trojuholníkovým tretím brzdovým svetlom, červené brzdové strmene či dvojica koncoviek výfuku.

Na ulici spoznáte tento hothatch aj kvôli špecifickému modrému laku a osadenému decentnému logu N. To si, mimochodom, automobilka nevybrala náhodne, auto totiž vznikalo v kórejskom meste Namyang a vyladené bolo na známom nemeckom okruhu Nürburgring. Písmeno N teda má svoj zmysel.

V interiéri karosársky štýl v podobe „menej je niekedy viac“ pokračuje. Popravde, trochu nás sklamalo, že Hyundai nevyzdvihol o trochu viac charakter auta, zaslúžilo by si to. V podstate tu nájdeme len veľmi málo prvkov, ktoré prezradia, že nejde o obyčajný hatchback s trojvalcom pod kapotou.

Pred vodičom je multifunkčný a dobre tvarovaný volant s dvojicou prídavných tlačidiel na voľbu jazdných režimov, ktoré taktiež pripomínajú, že sa auta „dotkol“ Albert Biermann. Takéto riešenie je totiž známe z M modelov nemeckej automobilky BMW.

HN/Radoslav Petrík

​V strede palubnej dosky je osadený plávajúci osempalcový dotykový displej infotainmentu s podporou služby Apple Carplay, Android Auto a s navigáciou. V menu nájdeme aj zaujímavé informácie ako tlak turba, výkon, krútiaci moment, preťaženie či meranie času jednotlivých kôl na okruhu.

Sedíte pritom v naozaj pohodlných sedadlách, ktoré nesklamú ani pri ostrej jazde či pri dlhých presunoch po diaľnici. Sú v kombinácii materiálu alcantara a kože. Mnohí by možno ocenili aj možnosť trochu nižšie nastaviť sedenie za volantom či osadenie posuvnej stredovej lakťovej opierky.

Na zadných sedadlách je to trochu horšie, no v núdzi sa tu vedia odviesť aj dvaja, v kritickej situácii traja pasažieri. Na dlhé trasy to však rozhodne nebude práve najpohodlnejšie. Batožinový priestor ponúka postačujúcich 381 litrov a nájdeme tu dokonca aj priečnu vzperu. No tá nijako výrazne neuberá z tohto priestoru, v prípade potreby sa dá tiež jednoducho odmontovať.

Vynikajúci koktejl zábavy

Ak otvoríme kapotu, objavíme tu dvojlitrový prepĺňaný benzínový štvorvalec s výkonom 202 kW (275 koní) a 353 Nm krútiacim momentom. K dispozícii je aj menej výkonná verzia ponúkajúca 250 koní, avšak krútiaci moment je v oboch prípadoch zhodný. Vďaka funkcii Overboost sa dá pritom krátkodobo zvýšiť až na 378 Nm. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 kilometrov za hodinu a na stovku dokáže výkonnejšie Performance „N-ko“ zrýchliť za 6,1 sekundy.

Motor pritom spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá si zaslúži nemalú dávku pochvaly. Výborne padne do ruky a je s ňou naozaj radosť pracovať, vďaka presnému zapadaniu do jednotlivých polôh. Disponuje tiež karbónovými synchronizačnými krúžkami a odolnejšou spojkou pre zvládnutie aj tvrdého zaobchádzania.

HN/Radoslav Petrík

​Pri podraďovaní a pri aktivovanom režime N dokonca automaticky pridáva medziplyn, čo v kombinácii s variabilnou výfukovou sústavou s ventilom znamená výrazný úsmev na tvári vodiča. A to takmer po celý čas jazdy, zvukový prejav auta jednoducho hodnotíme veľkým palcom hore.

Nemá veľký zmysel zaoberať sa pri tomto type automobilu spotrebou, no pre kompletnosť informácií - pripravte sa približne na 14 litrov benzínu na sto kilometrov. Nie, nemali sme dieru v 50-litrovej nádrži, no model i30 N si vás získa natoľko, že sa v rámci užívania si jazdy jednoducho na spotrebu nesústredíte. Samozrejme, jazdiť sa dá s ľahkou nohou aj za necelých osem litrov, na diaľnici to potom stúpne na približne deväť a pol litra na sto kilometrov.

Podvozok (znížený o osem milimetrov oproti sériovému modelu) je vyladený veľmi dobre, hoci v najostrejšom režime N je najmä na slovenských cestách vďaka adaptívnym tlmičom až príliš tvrdý. To však nemôžeme v plnej miere vyčítať autu. Na kvalitných cestách či na okruhu odvedie svoju prácu na jednotku a na asfalte sa drží ako prilepený.

Pomáhajú mu pritom 19-palcové disky kolies či špeciálne pneumatiky Pirelli P-Zero. V režime N-Custom si viete dokonca prispôsobiť správanie jednotlivých častí – športový alebo komfortnejší podvozok, zvuk či napríklad riadenie.

Pri rýchlych prejazdoch zákrut pomáha vodičovi aj elektronický samosvorný diferenciál. Pre čo najdokonalejší štart je vo výbave prítomný zase systém Launch Control. Aj napriek poriadne ostrej jazde nejavili brzdy „N-ka“ žiadne výrazné vädnutie. Ani výkonovo nie je modelu i30 N čo vyčítať, no automobilka sa nezameriavala primárne na vývoj čo najrýchlejšieho hothatchu, ale skôr na zážitok za volantom. A to sa jej rozhodne podarilo.

Dve verzie, jeden cieľ

Automobilka uviedla na trh hneď dve verzie, a to slabšiu so spomínaným výkonom 250 koní a silnejšiu s označením Performance a výkonom 275 koní. Na prvý pohľad je pre bežných okoloidúcich pomerne ťažké spoznať rozdiel. V prípade slabšieho vyhotovenia ide o menšie 18-palcové disky kolies, mierne slabšie brzdy, absenciu elektronického samosvorného diferenciálu či variabilnej výfukovej sústavy s ventilom.

Auto sa teda na pohľad nijako výrazne neodlišuje od svojho silnejšieho súrodenca, okrem spomínaných prvkov nastali však menšie zmeny aj v číslach – napríklad vo svetlej výške, ktorá sa zvýšila o štyri milimetre.

HN/Radoslav Petrík

​Pri jazde bežný vodič rozdiel v správaní auta a výkone príliš nepostrehne. Po presadnutí zo silnejšej verzie do slabšej nám však rozhodne chýbal hlučnejší výfuk. Ten je totiž jedným z hlavných tvorcov úsmevu na tvári vodičov Hyundaia i30 N.

Na druhú stranu, na slovenských cestách bola jazda so slabším variantom komfortnejšia, čomu pomohli menšie disky kolies a pneumatiky s väčším profilovým číslom. Spotreba sa držala na rovnakej úrovni.

Výbava a skvelá cena

Samozrejmosťou je množstvo bezpečnostných a asistenčných systémov, napríklad čelný kolízny asistent FCW s automatickým núdzovým brzdením FCA, systém udržiavania v jazdnom pruhu LKA, sledovanie únavy vodiča, asistent rozjazdu do kopca, automatické prepínanie diaľkových svetiel, sledovanie dopravných značiek a nechýbajú ani predné či zadné parkovacie senzory s kamerou. Svoje miesto tu má aj vynikajúci LED športový indikátor preradenia, vyhrievanie sedadiel a volantu, prípadne bezdrôtové nabíjanie smartfónu.

HN/Radoslav Petrík

​Celkovo teda ide o naozaj vydarený „prvý pokus“ značky o zaradenie sa medzi konkurentov. Auto sa bez problémov uplatní aj na bežné denné jazdenie, no dokáže sa jednoduchým stlačením tlačidla N ihneď zmeniť na poriadne výkonný generátor zábavy a úsmevu.

Najväčšou nevýhodou môže byť najmä vyššia spotreba, ktorú budete musieť akceptovať. "N-ko" vám však dá jednoznačne dôvod, túto "maličkosť" prehliadať.

Model zaujme nielen svojou charizmou a jazdnými schopnosťami, ale tiež cenou, ktorá je naozaj na slušnej úrovni. Slabšiu verziu totiž viete mať už za akciových 27 490 eur a výkonnejší Hyundai i30 N Performance za 29 990 eur. Priplatiť si pritom viete len za strešné okno či metalický, prípadne modrý špecifický lak.

Hyundai i30 N Performance

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1 998
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava: predná
Výkon (kW/ot.): 202/6000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 350/1450-4700 ot./min.
Zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 6,1 s.
Objem batožinového priestoru (l): 381 s výstuhou
Objem palivovej nádrže (l): 50
Základná cena testovaného modelu: 29 990 eur

01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 02 - Modified: 2024-04-26 09:06:00 - Feat.: - Title: Návrat Škody k športiakom? Supervýkonná novinka ohromí, má to však jeden háčik 03 - Modified: 2024-04-25 11:45:00 - Feat.: - Title: Revolučná zmena pre „Géčko“: Terénna legenda od Mercedesu dostala elektropohon 04 - Modified: 2024-04-25 09:10:00 - Feat.: - Title: Urobí Európa krok späť? Nulové emisie sú vraj chvályhodné, ale nie za každú cenu 05 - Modified: 2024-04-24 14:00:02 - Feat.: - Title: Vyššia o desiatky percent: Spotreba áut na papieri nezodpovedá realite, ukazuje štúdia
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
26. apríl 2024 15:29