V roku 2018 by sme mohli napísať, že Porsche je dokonalá vizionárska automobilka a možno má medzi sebou aj „malého“ Steva Jobsa. Prečo? Kým dnes je už normálne, že luxusné a športové SUV má aj Lamborghini, Maserati a chce ho aj Ferrari, nemecké Porsche ho malo už v roku 2002. Pred viac ako 15 rokmi.
V čase, keď bolo slovo SUV takmer tabu, a to nie ešte v čisto športovej automobilke, ktorá sa sústredila na autá s motorom v strede. Je to niečo, akoby ste mali perfektnú reštauráciu, ktorá varí len tie najlepšie jedlá. Tie sú však drahé a nemusia vyhovovať každému.
Potrebujete však osloviť viac zákazníkov, pretože chcete pokračovať vo svojej top reštaurácii, no musíte hľadať ľudí, ktorým by vyhovovalo aj niečo iné. A tak sa zrazu rozhodnete otvoriť niečo ako luxusné rýchle občerstvenie. Dnes by sme to mohli nazvať street foodom.
A ten zachutil. A to tak, že sme sa mohli previezť v tretej generácii Porsche Cayenne. Hoci mnoho športových fanúšikov nevedelo predýchať, že Porsche stvorilo obrovské auto, ktoré práve nie je okruhovou špecialitou, dnes je to však už úplne niečo iné.
Už žiadna svadba
Takéto auto si vyžiadal trh. Porsche to pochopilo medzi prvými, a aj preto má jedno z najlepších SUV na svete. Či už z technickej stránky, alebo výkonnostnej. Napríklad kým v minulosti bolo šoférovať SUV o niečo zložitejšie, dnes sa to už podobá na osobné auto.
Necítite hmotnosť, výšku a ani veľkosť auta, len pohodlne točíte volantom. Porsche Cayenne sa u nás skladá už od svojej prvej generácie. V základe má spoločný koncept s modelom od Touaregu, ktorý rovnako príde onedlho v tretej generácii.
Zmenou pri najnovšej generácii Porsche je však to, že teraz už nemusí putovať na železničné vagóny do Nemecka na finálne dokončenie. Respektíve svadbu (skutočne sa to tak volá), kde sa spájal podvozok s karosériou. Dnes už vyjde z novej haly na okraji Bratislavy hotové Porsche, do ktorého môžete nasadnúť a jazdiť.
Ak by ste niekomu pred 20 rokmi povedali, že sa u nás bude vyrábať Porsche, tak by vás považoval asi za blázna. Dnes je to jednoducho realita. A netreba brať v zlom, že ho „len skladáme“. Niektoré finálne maličkosti sa dolaďujú aj u nás.
Dostali sme tak kľúče od čerstvo vyrobeného Porsche a zobrali ho na skvelé slovenské cesty a do snehu. Symbolicky sme mali základnú motorovú verziu. Len pre informáciu, ako má Porsche postavené slovo základ.
Takto vyzerá základ v Porsche
V tejto automobilke to znamená 250 kW výkonu, čiže 340 koní, pohon všetkých štyroch kolies, osemstupňová automatická prevodovka a maximálna rýchlosť 245 kilometrov za hodinu. Čiže úprimne, tam, kde iní končia alebo sa ani zďaleka nedostanú, tam Porsche vôbec len štartuje.
A keďže sme na svetových jazdách na Kréte vyskúšali Model Cayenne S a Cayenne Turbo, základná verzia nás zaujímala o to viac. Pretože už spomínané verzie až bohato stačili možnostiam toho, čo s týmto autom pravdepodobne budete robiť. Zamilovali sme sa do verzie Turbo, ktorá bola doslova brutálna, no po teste si bez problémov vieme predstaviť aj život so základným benzínovým motorom.
Tých 340 koní až bohato stačí. Toto nie je Škoda alebo Seat, kde pri základnej motorovej verzii prižmúrite oko a napíšete, že ak v tom budete jazdiť sám, tak vám bude výkon stačiť.
Tu si môžete do auta naložiť 800 kíl alebo ťahať príves. Pri naštartovaní vás vždy privíta krásny zvuk benzínového šesťvalca a za volantom úplne nový kokpit. Toto je taký malý paradox. Kým z exteriéru, a najmä z prednej strany, sa nič radikálne nezmenilo, tak vo vnútri prešlo auto obrovskou revolúciou. Musíme priznať, že nové Porsche Cayenne spoznáte najmä zo zadnej strany pomocou spojených červených LED svetiel.
Predchádzajúca verzia Porsche Cayenne bola tak trošku unikátom. Vo vnútri ste sa mohli cítiť asi ako pilot raketoplánu. Na stredovej konzole bolo obrovské množstvo tlačidiel, ktoré však skvele fungovali. Mali ste v sekunde prístup k množstvu funkcií, ktoré ste nemuseli hľadať na dotykovej obrazovke. To sa však zmenilo, a tak napríklad systém štart-stop vypínate len cez displej.
Stredová konzola je teraz oveľa čistejšia, tlačidiel, ktoré sa doteraz premenili – malej dotykovej plochy je menej. Ovládajú sa však pomerne dobre. Každé stlačenie musíte urobiť fyzicky, a tak náhodne nezapínate iné funkcie.
DNA Porsche
Zmenila sa aj dotyková obrazovka. Tá vstúpila do roku 2018. Predtým to totiž nebolo podľa nás úplne to, čo by sme chceli vidieť v Porsche. Displej je teraz väčší, má oveľa modernejšie menu, lepšie ovládanie a aj viac možností.
Veľká zmena sa udiala aj na vodičovom mieste. Už sa nebudete pozerať na päť budíkov, ale na dve obrazovky a jeden klasický otáčkomer ako doteraz. Kokpit prebralo Porsche Cayenne z Panamery. Sú tú však maličkosti, ktorými sa odlišuje.
V zásade sa nám však páči, že Porsche dokáže skvele prepájať svoju DNA, svoje korene so súčasnosťou. Napríklad, že základný otáčkomer stále ostal mechanický. Stále si môžete do auta pribaliť „sport-chromo package“, to znamená, že okrem športovej výbavy máte pred sebou klasické mechanické stopky alebo napríklad len obyčajné držadlá sú v aute stále mohutné a na rovnakých miestach.
Spracovanie je prvotriedne, a kým ešte pred približne dvomi mesiacmi sme sa na svetových jazdách „mohli sťažovať“ na vŕzgajúce tlačidlo na voliči automatu (aj vo verzii Turbo či S), dnes to bolo ťažšie. Auto bolo poskladané na jednotku.
Poďme už však konečne k tomu najdôležitejšiemu, ako vlastne jazdí? A zažijete za volantom zábavu? Stačila nám pár kilometrov dlhá cestička v lese a ihneď sme mali jasno. Tento mastodont nie je žiadna 911-tka, ale jazdí ukážkovo.
Ak napriek tomu, že máte v rukách dve tony vážiace auto, viete sa sním na ceste veľmi presne „hrať“. Pohon všetkých štyroch reaguje okamžite a má skvelú odozvu na plyn. V tomto prípade môžeme povedať, že Cayenne (hoci ide primárne o viac výkonu na zadné kolesá ako predné) je veľmi neutrálne auto. Čo je veľmi dobre. Asi nikto neočakáva, že deti do školy dovezie napríklad mamička driftom po parkovisku.
Kupujte, kým nemá filter
Keď už sme pri tom, tak stabilizácia tu má dva režimy. Podobne ako v BMW. V prvom kroku vám dovolí si vyskúšať, kam zájsť nemáte a kedy by ste už skončili mimo ciest, druhý krok vám úplne odomkne potenciál auta.
Auto stále príjemne drží stopu, a okrem svojho športového charakteru vie byť až nepríjemne nudné. Alebo inak povedané, komfortné. Nudné z pohľadu športového fanúšika značky. Je tu ticho, vzduchový podvozok vás vezie ako na obláčiku a za volantom viete aj zrelaxovať.
Okrem toho auto prehĺbilo aj svoj rodinný charakter. Vzadu je viac miesta a kufor odvezie v základnom stave až 770 litrov. Vo vnútri máte dostatok odkladacích priestorov, ale aj obyčajné a ľahko dostupné miesto pre mobilný telefón. Celé je to tak inteligentne navrhnuté a premyslené do detailov.
Ak sa pýtate na spotrebu auta s výkonným šesťvalcom, tak nebudete asi prekvapení, keď vám napíšeme, že pri svižnejšej jazde pôjdete na čerpaciu stanicu možno častejšie, než by ste chceli. Auto má tabuľkovú spotrebu na úrovni 9 litrov na 100 kilometrov. Ak začnete jazdiť možno rýchlejšie než by ste mali, tak si spotrebu vynásobte číslom dva. Pri normálnej kombinovanej jazde treba však počítať s cifrou nad 10 litrov.
Auto má 75-litrovú nádrž, a tak nebudete nútení až príliš často tankovať. Navyše možno pre vás máme veľké prekvapenie, no Cayenne s dieselovým motorom by sme neočakávali. Dajme tomu, že sú tam určité „ťažkosti“, ktoré mu v najhoršom prípade nedovolia vstúpiť na trh.
Rovnako ak chcete nové SUV od Porsche, neexistuje lepší čas pre kúpu ako teraz. Čochvíľa dostanú aj benzínové verzie filter pevných častíc. Nie len v Porsche, samozrejme, ale všade. No teoreticky vám to v budúcnosti môže trošku skomplikovať údržbu auta. Radšej by sme tak zvolili verziu bez neho. Ak je ešte legálna tá možnosť.
Za nás po teste môžeme označiť nové Porsche Cayenne za jedno z najlepšie postavených SUV vôbec. Spĺňa všetko, čo by chcel budúci majiteľ. Je pohodlné, veľké a reprezentatívne. Navyše sa hovorí, že výrobky zo Slovenska patria k tým najlepším. Za nás palec hore.