Auto, ku ktorému sa potrebujete prejazdiť sa dostalo do rúk aj k nám - mimochodom, ako vôbec prvým novinárom na Slovensku. Predstavujeme vám nové BMW X3 M40i, pomerne kompaktnejšie ostré SUV z divízie M Performance. A prečo sa k tomuto autu treba prejazdiť? Zistíte to v trochu inak podanom redakčnom teste.
Môžeme začať prvým bodom. Prejazdiť sa k modelu musíte najmä preto, že to nie je tuctové „show off“ drahé auto. Samozrejme, jazdíte na plnohodnotnom a luxusnom SUV z Bavorska, ale keď si vyberiete práve túto verziu, znamená to, že časy predvádzania sa už máte dávno za sebou. S tým tu treba počítať.
Nové BMW X3 M40i je totiž pre tých, ktorí veľmi dobre vedia (a možno si to v minulosti aj osobne vyskúšali), že kabriolet je nepraktický a deväť mesiacov do roka len "komplikuje" majiteľovi život. A taktiež vedia, že prerastené, gigantické SUV je častejšie na starosť než na osoh.
Tí, ktorí siahnu po "emkovej X3", tiež chápu, že do 10 kilometrov vzdialenej kancelárie sa nepotrebujú voziť na BMW radu sedem alebo Mercedese S. Avšak pozor. Majiteľ auta, ktoré sme skúšali, veľmi dobre vie, čo ponúkajú prémiové nemecké značky.
Špičkové spracovanie
Neakceptuje totiž žiadne lacné náhrady, ktoré sa pokúšajú tváriť ako alternatíva k top segmentu. Nepotrebuje „clever“ riešenia a nerieši ani veľkosť kufra či úložných priestorov. Nie, miesto tu nemá Ázia, Francúzsko a bez urážky ani Mladá Boleslav (o Rumunsku, samozrejme, ani nehovoriac).
Nehľadáme kompromis, ale luxus a kvalitu. Len nie v prvoplánovom vyhotovení. Ak uvidíte pod spätným zrkadlom visiaci aromatický stromček či lakeť trčiaci von z okna, s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou nepôjde o majiteľa novej X3.
Kto pochopí, že dozrel, respektíve sa prejazdil k tomuto stredne veľkému SUV, zároveň vie, že hoci má na auto budget, za ktorý si kúpi aj bratislavský byt, nemieni ho zaň zaplatiť. Za presúvadlo dá okolo 70-tisíc eur a zvyšok radšej rozumne investuje. Alebo si ich užije na ceste okolo sveta. A po návrate sa na svoje auto bude náramne tešiť.
Avšak keď už sme pri sumách – za relatívne prijateľnú cenu si dnes dokážete „vytunovať“ auto z premium segmentu do skutočne dobrej výbavy. Verzia, ktorú sme vyskúšali na prevažne bratislavských cestách a po diaľnici D1, mala všetko, čo potrebuje náročný klient v roku 2018.
Od vyhrievania volantu cez štýlové 20-palcové disky, adaptívne LED svetlomety po absolútne vyšpičkovaný parkovací asistent. Ten skvelo spolupracuje so systémom kamier a v kombinácii s vizuálnymi efektmi robí z parkovania naozaj hračku.
Klišé, ale skutočne pravdivé. Čo ďalej poteší, je audiosystém od Harman Kardon (doslova symfonický orchester vo vozidle viete ovládať krúživým pohybom ukazováka, čo znamená len jedno – vždy krištáľovo čistý infotainment panel), bezdrôtové nabíjanie telefónu a parádne vymyslený head up displej. Koniec koncov, to však pri BMW nie je nič nečakané. Jednoducho, zvnútra naozaj „first class“.
Nenápadné SUV s pokladom pod kapotou
A práve o to ide. Auto je síce zvonka vcelku nenápadné – najmä pre skalných fanúšikov BMW naozaj typicky krásne – ale zvnútra plné technológií a spracované presne tak, ako čakáte. Nehovoriac o motore. Toho sa doba downsizingu našťastie zatiaľ nedotkla a X3 dostala prvýkrát v Mníchove ostrý benzínový agregát.
Po príchode do auta totiž naštartujete šesťvalcový trojliter a chvíľu máte pocit, že ste sa teleportovali na letisko. Ten zvuk a 360 koní pod kapotou je jednoducho pôžitok. Ak niečo X3-ke dodáva charakter, tak je to práve on. Hluk motora, tak počas „behu“ v neutráli, ako aj pri jazde, vydáva naozaj uchu lahodiace tóny, ktoré môžu byť objektívne jediným pútačom pozornosti.
Nenápadný, kým ho nerozbehnete, a sofistikovaný po štarte. A áno, na rýchlosť sto kilometrov za hodinu sa dostanete pod päť sekúnd. Skutočne nevídané číslo na auto, ktoré váži takmer ako dva dospelé polárne medvede. Dôležité je, že sa motor mimoriadne intenzívne a dobre kamaráti s automatickou prevodovkou a jej voliteľnými režimami – od ekologického po ten športový. Tu potom dokáže výfukové potrubie vypustiť aj niekoľko pekných hlasných rán.
Mimochodom, ten ekologický vôbec nie je na hanbu. A pri spotrebe, ktorá sa v našom teste zastavila na priemere 11,8 litra, sem-tam nie je na škodu. Hoci – majitelia zlatého nemeckého trojlístka BMW – Mercedes – Audi sa spotrebou určite až tak netrápia.
Dokonalé však nie je
Posledný bod bude mimo zabehnutej dramaturgie. Mínusový. Novinke z Mníchova vyčítame dve drobné, ale pritom celkom (zbytočne) komfort obmedzujúce veci. Zvláštne fungujúcu klimatizáciu, ktorá v automatickom režime jednoducho nestíhala komfortne chladiť osadenstvo vozidla – a pritom sme auto testovali v jarných, najviac 25-stupňových teplotách.
Pri zvolení režimu maximálneho „vyklímovania“ zase vydávala nepríjemný hlasný zvuk. Mínus dávame aj za absenciu vetrania, respektíve chladenia sedadiel. V ponúknutej výbave by sme ho už určite čakali, najmä preto, že sedadlá sú kožené – čo ku komfortu sedenia, najmä pri vysokých teplotách, prispievať zrejme nebude.
A ešte jedna maličkosť. Trojliter a M performance divízia si naozaj a z logiky veci nezaslúžia tlačidlo „štart-stop“. To už však nie je vina nemeckej automobilky, ktorá ho má, chvalabohu, šikovne umiestnené hneď pod štartovaním. Skôr je to dôsledok dnešnej eco-doby.