Segment športovo-úžitkových vozidiel sa teší v poslednej dobe výraznej obľube a automobilky tak následne dávajú ľudom to, čo žiadajú. S autami so zdvihnutou svetlou výškou akoby sa vrece roztrhlo.
Dôkazom je aj tento kompaktný model španielskej značky Seat, ktorý sme si v redakcii mohli na týždeň vyskúšať. Čo všetko dokáže ponúknuť zákazníkovi nová Arona, dokonca v športovo zameranej verzii FR?
Rovnaké rodinné gény
Na úvod môžeme uviesť veci na pravú mieru. Seat Arona totiž stojí na rovnakej podvozkovej platforme MQB A0 ako menší model Ibiza. Dalo by sa teda povedať, že nami testovaná novinka dostala len „chodúle“ a odlišný dizajn exteriéru. Z istej časti je to aj pravda. Okrem toho však pribudli v prednej a zadnej časti znaky FR, čo v podstate znamená športovo ladenejšiu výbavu.
„Nos“ modelu tvorí široká maska chladiča a Full LED svetlomety prevzaté taktiež zo spomínaného súrodenca. Podotknúť však musíme, že svetlá fungujú naozaj veľmi dobre. Zadnú časť obohacuje dvojica falošných koncoviek výfukového systému a poznávacím prvkom Arony FR môže byť v niektorých prípadoch aj výrazná oranžová farba.
Pokiaľ ide o veľkosť, Arona stojí na pomyselnom stupni o čosi nižšie ako väčší model Ateca. Na dĺžku meria 4 130 milimetrov, na šírku 1 780 milimetrov a na výšku 1 543. Ak by sme to porovnali, oproti Ibize sa výraznejšie zdvihla len svetlá výška o asi 150 milimetrov. Inak ide o veľmi podobné rozmery s hatchbackom značky.
Žiadneho obra teda nečakajte, hoci vďaka rázvoru s hodnotou 2 566 milimetrov ponúkne auto celkom slušný vnútorný priestor pre posádku. Ani ľudia s výškou zhruba 180 centimetrov nebudú mať problém si celkom pohodlne „sadnúť za seba“ na zadné sedadlá. Priestoru je tu teda dostatok a k dispozícii je taktiež 400 litrový batožinový priestor.
Podobnosť s Ibizou sa úvodnými číslami a platformou nekončí, podobné riešenia nájdeme totiž aj v interiéri Arony. To však nie je výčitka, len malé konštatovanie. S výbavou FR sem pribudol kožený multifunkčný volant s príjemným prešívaním, ktoré nájdeme aj na palubnej doske, ručnej brzde či sedadlách.
Tie sú pohodlné, v látkovom vyhotovení a s miernym bočným vedením. Nepotešila nás absencia bezkľúčového štartovania, čo by pri aute tejto cenovej kategórie mohla byť už akási samozrejmosť.
Na druhú stranu nám ulahodil dotykový osempalcový displej infotainmentu, ktorý v dnešnej dobe ešte stále obsahuje aj dva otočné voliče.
Iné tlačidlá na obrazovke sú už však dotykové, no reakcia na stlačenie je v celku dobrá – rovnako ako grafické spracovanie menu a rozlíšenie parkovacej kamery. Potešiť môže aj ambientné osvetlenie kabíny, pričom si na predných dverách môžete vybrať z dvoch farebných prevedení svetiel.
Pochvala pre motor
Pod prednou kapotou je teraz uložený nový 1,5-litrový benzínový agregát TSI. Ten disponuje dokonca funkciou vypínania dvoch valcov, vďaka čomu ste schopný na rovinkách za ustálenej rýchlosti dosiahnuť nižšiu spotrebu paliva.
Moment, kedy auto „šľape“ na dva valce, nie je nijak rušivý a o prepínaní vodič väčšinou vôbec nevie. Jedine akcelerácia pri tomto režime, kým sa pripoja zvyšné dva valce, môže byť trochu zdĺhavejšia.
Vďaka výkonu 110 kW (150 koní) a krútiacemu momentu 250 Nm je auto dostatočne živé a vhodné aj na mierne ostrejšiu jazdu. Maximálna rýchlosť je na úrovni 205 kilometrov za hodinu a na stovku sa dokáže novinka dostať už za 8,3 sekundy.
Zaujímavosťou a dôležitým dodatkom je fakt, že motor je dodávaný výhradne s verziou FR (podobne, ako pri modeli Ibiza). S možnosťou voľby jazdných režimov Eco, Normal, Sport a Individual sa v zásade mení len odozva motora a riadenia.
Zamrzí aj ponúkaný pohon. Ten je totiž len prednej nápravy a verzia s pohonom všetkých kolies k dispozícii vôbec nie je. Škoda. Rovnako si túto Aronu nekúpite s automatickou prevodovkou, stačiť vám bude musieť šesťstupňový manuál. Ten však funguje veľmi dobre a nemáme k nemu žiadne výhrady. Jedine kulisa by mohla byť trošku presnejšia.
Pokiaľ ide o spotrebu, jazdiť viete pri miernej snahe aj za necelých šesť litrov na sto kilometrov. Náš priemer za celý týždeň bol však na hodnote zhruba 6,6 litra na sto kilometrov. To je celkom slušná hodnota. Niektorých vodičov by na druhú stranu nemusel potešiť fakt, že palivo čerpáte len do pomerne malej 40 litrovej nádrže.
Španiel pri jazde nesklamal
Hoci ide o malé SUV, ani pri prejazde zákrutami nie je cítiť výrazné nakláňanie karosérie. Seat je známy svojimi pomerne tuhšie naladenými podvozkami, avšak pri Arone je to akýsi zdravý kompromis.
Auto dokáže vďaka vyššej svetlej výške filtrovať nerovnosti na slušnej úrovni a pri ostrejšej jazde sa nemusíte báť výraznejšej nestability. Arona dokáže byť pekne suverénna, čomu pomáha aj skvelý motor pod kapotou. No napríklad na diaľnici sa do interiéru môže výraznejšie dostávať hluk, vďaka nie práve špičkovému odhlučneniu auta.
Vodič môže pri šoférovaní využiť aj množstvo asistenčných či bezpečnostných systémov, ktoré sa postarajú o lepšie pohodlie a ochranu. Spomenúť môžeme napríklad aktívny parkovací asistent a parkovaciu kameru, asistent rozjazdu do kopca či adaptívny tempomat.
Arona zaujme na trhu miesto skôr ako malý mestský crossover, s ktorým budete mimo ciest vyberať len výnimočne. Hoci, aby sme novinke nekrivdili, ľahký terén dokáže zvládnuť, no následne je už možné cítiť absenciu pohonu všetkých kolies.
Vďaka výkonnému motoru nie je núdza ani o ostrejšiu jazdu, no je potrebné počítať s určitými limitmi. Arona je tak skvelou voľbou pre tých, ktorí chcú kompaktnejšie živé auto s možnosťou vyššieho sedenia a občas zavítajú aj na návštevu na odľahlú chatku.
Cena začína za model Arona FR s 1,5-litrovým gregátom na sume približne 18-tisíc eur, no nami testovaný kúsok bol s príplatkovými prvkami za finálnych 19 743 eur.
Seat Arona FR
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 1 498 cm3
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Pohon: predná náprava
Výkon (kW/ot.): 110/5000-6000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 250/1500-3500 ot./min.
Objem batožinového priestoru (l): 400
Objem palivovej nádrže (l): 40
Cena modelu FR: od 17 990 eur