StoryEditor

Vyskúšali sme jedno z najlacnejších SUV na Slovensku. Je ideálom v pomere ceny a výkonu

17.06.2018, 00:00
V týždennom zhodnotení sme sa bližšie pozreli na to, čo sa zmenilo s príchodom novej generácie obľúbeného modelu Duster rumunskej automobilky.

Automobilky sa dnes snažia presadiť v čoraz populárnejšom trende športovo-úžitkových vozidiel a crossoverov, pričom niektoré nastupujú na tento „vlak“ ešte len teraz. Na trhu sú však aj výrobcovia, ktorí si aj za pomerne krátku existenciu niektorého modelu vybudovali u širokej verejnosti slušné zázemie.

Jedným z nich je aj sesterská značka Renaultu Dacia s modelom Duster. Šikovný a najmä cenovo výhodný model vám síce neprinesie dokonalý spoločenský status, no ponúka veľa muziky za málo peňazí.

Rumunská automobilka nedávno predstavila modernizovanú druhú generáciu tohto úspešného SUV a práve tú sme sa rozhodli vyskúšať. Hoci v komfortnejšej verzii, určenej zrejme viac do mesta než do terénu. Povedzme si však pravdu, koľkokrát sa športovo-úžitkové modely reálne brodia v teréne?

Výrazne lepšie

Prvá generácia modelu Duster nebola zlá. Dokázala toho ponúknuť pomerne dosť a bola dobrou voľbou v pomere cena/výkon. Za slušnú sumu ste získali auto s pohonom všetkých kolies, s ktorým ste nemali väčší problém ani v horšom teréne. Prečo teda meniť niečo, čo funguje?

Zrejme si to povedali aj v automobilke a základ je aj v druhej generácii prakticky totožný. O tom však neskôr a pozrime sa na auto teraz skôr z dizajnového uhla pohľadu. Tu sa o slovo prihlásila skôr evolúcia než revolúcia.

Zmenená je predná časť, a teda maska chladiča či svetlomety s LED denným svietením. Spoločnosť nám robili aj vcelku postačujúce halogénové svetlá, ktoré sú v podstate jedinou možnosťou.

V zadnej časti sú potom výrazným prvkom najmä koncové svetlá s novým zaujímavým svetelným podpisom. Pribudli tiež bočné vzduchové otvory na blatníkoch a hoci ide len o imitáciu, sú príjemným doplnkom na karosérii.

Najvýraznejšie odlišnosti sú následne v kabíne. Dotykový displej infotainmentu zostal prakticky rovnaký, avšak zmenilo sa jeho umiestnenie do lepšej – vyššej polohy. Veľmi peknou zmenou sú následne otočné voliče automatickej príplatkovej klimatizácie, ktoré vyzerajú podstatne lepšie a disponujú dokonca LED zobrazením teploty.

Zmizlo aj ovládanie okien neprakticky umiestnené v strede a okrem vynovenej palubnej dosky si tu našiel miesto aj veľmi dobrý multifunkčný volant. Poteší tiež lakťová opierka zabudovaná priamo do vodičovho sedadla. Zamrzí na druhej strane fakt, že spolujazdec ju nemá a nie je ani polohovateľná. Vynechať nemôžeme ani pomerne pohodlné sedadlá, ktoré poskytujú vodičovi dobrý posed za volantom.

HN/Radoslav Petrík

​Stále je tu však aj prítomnosť tvrdších a lacno pôsobiacich plastov. Zabudnúť nemôžeme na dôležitý údaj, a to 445-litrový objem batožinového priestoru.

Ten si pohodlne zväčšíte sklopením zadných sedadiel v pomere 60:40, no rovná plocha vám tu nevznikne. Miesta je na zadných sedadlách, v prípade, že si za seba sadne 180 centimetrov vysoký človek, tak akurát. Na dovolenku do Chorvátska by sme tu však sedieť zrejme nechceli.

Pohodlie a dobrá spotreba

Pod kapotou nami testovaného auta sa nachádzal 1,5-litrový naftový agregát dCi. Ten poskytoval autu výkon 80 kW (109 koní) a 260 Nm krútiaceho momentu. Spojený bol so šesťstupňovou automatickou prevodovkou EDC, ktorá radí prevodové stupne vcelku dobre.

Pravdou je, že sa jej občas podarí motor mierne „pridusiť“, no oproti predchodcovi je to podstatne plynulejšia a lepšia prevádzka. K zvýšenému komfortu prispieva aj lepšie odhlučnenie od motorového priestoru, avšak len pri nižších rýchlostiach.

Kombinovaná spotreba sa počas nášho testu ustálila zhruba na hranici 5,5 litra na sto kilometrov, čo nie je vôbec zlé. Na diaľnici následne stúpla o liter a s vyššou rýchlosťou či apetítom pribúdal tiež hluk prenášajúci sa do interiéru.

Výkonu je na bežnú jazdu či predbiehanie dostatok, ale na ostrú jazdu radšej vopred zabudnite. Mimochodom, stále je tu kombinácia brzdového systému – vpredu kotúčové a vzadu nájdeme bubnové brzdy.

HN/Radoslav Petrík

​Podvozok je ladený podobne ako pri predchodcovi, pohodlie je na dobrej úrovni a filtrovanie nerovností naozaj príjemné. Verzia, ktorú sme testovali, mala jednu významnú chybu – neobsahovala pohon všetkých kolies, a to bolo tiež isté obmedzenie pre skúšku v teréne.

Duster síce zvláda aj ťažšie prejazdy vďaka svojim nájazdovým uhlom a slušnej svetlej výške, ale limitom tu boli cestné pneumatiky a pohon prednej nápravy. Chýbalo nám aj prekrytie prahov dverí, ktoré by sa najmä počas zimných mesiacov určite hodilo. Novinka je teda v tejto kombinácii automatu a pohonu 4x2 vhodná skôr na spevnené cesty alebo do ľahšieho terénu.

Slušná „prémiová“ ponuka

S príchodom novej generácie pribudlo aj množstvo zaujímavých doplnkov, o ktorých mohli záujemcovia o model Duster v minulosti len snívať. K dispozícii môže byť napríklad parkovacia kamera s dobrým rozlíšením, parkovacie senzory vzadu, alarm, bočné nášľapy, tempomat, sledovanie mŕtveho uhla či bezkľúčový prístup a štartovanie auta. 

Tu sa zastavíme a neodpustíme si jednu výhradu – ak budete okolo auta chodiť, často sa stane, že sa bude jednoducho stále otvárať a zatvárať. Nemusíte ísť pritom veľmi ďaleko, stačí, ak sa presuniete pred vozidlo. Zamykanie sprevádza aj pomerne otravné jemné zatrúbenie, no k dispozícii je, našťastie, aj vypnutie tohto automatického zamykania vozidla dlhým stlačením tlačidla zamykania.

HN/Radoslav Petrík

​Príjemným faktom na záver je cena nového modelu Duster. V základe si ho totiž môžete zaobstarať za necelých 10-tisíc eur. Náš testovaný kúsok s automatom na palube a niektorými príplatkovými „vychytávkami“ sa dostal na hodnotu niečo cez 18-tisíc eur.

Veľká škoda je podľa nás pri tomto modeli najmä absencia pohonu všetkých štyroch kolies. Za SUV so slušnou spotrebou, dobrým zdolávaním ľahšieho terénu (v prípade pohonu 4x2), výkonným dieselovým motorom a automatickou prevodovkou je to stále výhodná ponuka. 

Ak si nepotrpíte na skvelý imidž, hľadáte schopné SUV a neprekáža vám hlučnosť pri vyšších rýchlostiach či lacnejšie vyhotovenie plastov a iných detailov, môže byť práve nový Duster tou pravou voľbou práve pre vás. Nová generácia pritom vôbec nevyzerá zle a ponúknuť toho môže naozaj veľa, pritom však nemusíte utratiť všetky svoje úspory.

*Dostupnosť modelu Dacia Duster s naftovým motorom 1,5 dCi, ktorý sme testovali u nás v redakcii, môže byť výrazne obmedzená. Prebieha totiž už len dopredaj skladových zásob predajcov modelov s touto motorizáciou, nakoľko značka s vozidlom prechádza na novú emisnú normu s doplnením systému o vstrekovanie močoviny.

Automobilka o tom informovala aj vo svojom cenníku na oficiálnej stránke zastúpenia Dacia na Slovensku. Skúsenosť o nedostupnosti modelu Duster s naftovým agregátom má aj náš čitateľ, ktorého objednávka bola práve z tohto dôvodu zrušená. 

Dacia Duster 4x2

Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora: 1 461 cm3
Prevodovka: 6-stupňová automatická EDC
Pohon: predná náprava
Výkon (kW/ot.): 80/4 000 ot./min.
Krútiaci moment (Nm/otáčky): 260/1 750 ot./min.
Objem batožinového priestoru (l): 445
Objem palivovej nádrže (l): 50​
Cena základného modelu: od 9 990

01 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Absolútna dominancia Japoncov. Toto je 10 hybridov s reálne najnižšou spotrebou paliva 02 - Modified: 2024-04-19 09:05:00 - Feat.: - Title: Mazda predstavila novú vlajkovú loď. Gigant aj so šesťvalcom zvládne 2,5-tonový príves 03 - Modified: 2024-04-18 12:25:51 - Feat.: - Title: KVÍZ: Špecifický volant, tlačidlá či displej? Spoznajte pohľadom do interiéru značky áut 04 - Modified: 2024-04-18 09:15:00 - Feat.: - Title: Dovezené autá sú stále v kurze. Štúdia ukazuje, ktoré krajiny dominujú a aké sú hrozby 05 - Modified: 2024-04-17 12:00:00 - Feat.: - Title: Urastené rodinné SUV aj pre siedmich je na Slovensku. Hyundai prezradil oficiálne ceny
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
19. apríl 2024 14:06