Volkswagen Touareg sa predstavuje vo svojej tretej generácii a má byť novou vlajkovou loďou automobilky potom, čo pred dvoma rokmi z ponuky vypadla limuzína Phaeton. Od uvedenia prvej generácie v roku 2002 je tento obor modlou určitej klientely. A tretia generácia je presne taká, akú ju chcú mať. Vyrába sa pritom exkluzívne v bratislavkom závode Volkswagen.
Má mohutný výrazný vzhľad, vďaka ktorému je Touareg na ceste neprehliadnuteľný, modernú techniku, priestor, praktickosť a opulentnost. S tou výraznosťou je to zaujímavé: on vlastne ani tak veľký a vysoký nie je, ale pri osobnom stretnutí vždy pôsobí impozantne, pritom má na výšku len 1,7 metra.
Touareg vždy vynikal terénnymi schopnosťami, s trochou úprav, dostatkom peňazí a gurážou sa s ním majitelia vydávali dobývať transylvánske kopce aj transsibírsku magistrálu. Mechanika zvyčajne vydržala, ale koľko bolo tých polámaných plastov a škrabancov. Meno Touareg vozil aj špeciál na Dakarskej rally. Lenže v chápaní väčšinového publika je to hlavne alternatíva za nóbl limuzínu, proste luxusný cestná "tereňák".
Novinka stavia na technike, ktorú majú aj Audi Q7, Porsche Cayenne alebo Lamborghini Urus a Bentley Bentayga. Čo kus, to originál a úplne iný charakter. V porovnaní s posledným z nich, impozantným britským šľachticom, je nový Touareg však ľahký atlét, na pohľad i na dotyk.
Z celej tej skupinky bude asi najuniverzálnejším, najlepšie prijateľným autom pre väčšinového zákazníka a predovšetkým najlacnejším variantom. Pre mnohých bude opäť rozhodujúcim kritériom tiež to, že utiahne "na guľu" až 3,5 tony.
Základné charakteristiky sú jasne dané: kombinácia ocele a hliníka na karosérii, šesť a časom aj osemvalce vpredu pozdĺžne uložené, vzduchové odpruženie (príplatkové) a tiež natáčacie kolesá zadnej nápravy.
V tretej generácii Touareg narástol: do päťmetrovej dĺžky mu chýba 13 centimetrov a do kufra sa zmestí až 810 litrov batožiny. Karoséria je o 106 kilogramov ľahšíia vďaka kombinovanej konštrukcii z hliníka (48 percent) a vysokopevnostnej ocele (52 percent). Vzhľadovo je to krabica, ostrejšie rezaná než v minulosti, s proporciami zdôrazňujúcimi mohutný pontón a zníženú strechu, doplnené prvkami moderných Volkswagenov.
Ohromujúce vnútro
Dojem pri nastupovaní presne vystihuje to, prečo sú autá tohto strihu tak populárne. Auto stojace na platforme určenej veľkým autám s pozdĺžne uloženým motorom koncernu Volkswagen skoro nemá prahy, nemusíte prekračovať mohutný nosník, výstuhy sú v karosérii inde.
Jednoducho do Touaregu nastúpite priamo, ako do izby. Vpredu sa sedí nečakane blízko veľmi nízkemu čelnému sklu a aj napriek tomu, že ste čo najďalej od dverí a čo najbližšie širokému stredovému tunelu, máte pocit, že sedíte pomerne dosť v predných rohoch. To však pridáva miesto na zadných sedadlách, kde je do všetkých smerov priestoru naozaj veľa.
Vodičovi tá pozícia za volantom vyhovuje v tom, že si za velikánskou plochou kapotou na vyvýšenom "kapitánskom mostíku" naozaj pripadá ako vládca všetkých ciest. Ale menej odvážna vodička, ktorej dáva mohutné auto dojem suverenity a bezpečia, môže byť trochu neistá, pretože poňatie interiéru veľmi zdôrazňuje šírku vozidla. Touareg má na šírku so zrkadlami cez dva metre, čo v diaľničnom zúžení pruhov zneistí hociktorého suveréna. Pre tieto situácie má Touareg v arzenále asistenčných systémov pripravený asistent pre jazdu v zúženom jazdnom pruhu.
Vydarená je aj prístrojovka - obrovský 15-palcový displej, ktorý zastúpil v jej prostriedku všetky tlačidlá, je jednoducho ohromujúci (lacnejšie prevedenie má 9,2-palcový displej). Logika menu infotainmentu vychádza z tej, na ktorú sú vodiči áut nemeckého koncernu zvyknutí. Grafika je na úrovni a navigácia pracujúca s mapami Google zobrazí aj farebné "húsenice" kolón.
Všetko je tak veľké a intuitívne, že tentokrát výnimočne ani toľko nekritizujeme, že aj dôležité funkcie sú ovládané len virtuálnymi tlačidlami. Výčitku však napriek tomu máme: ovládanie gestami naučenými z telefónu funguje veľmi dobre, jednoduchšie operácie zvláda dotykový tablet rýchlo, ale keď pracuje s niektorými náročnejšími animáciami, mohol by byť infotainment svižnejší.
Displej je tiež za volantom, ten je 12-palcový. Keď si prepnete mód zobrazenia z kruhových budíkov na mapu, vyzerá tá vodičova prístrojovka ako operačnéý centrum armády pred útokom.
Kilogramy vidíte, ale aj cítite
A ako to celé monštrum jazdí? Ako Touareg, teda veľké pohupujúce sa SUV, ktoré dokáže byť naozaj rýchle na diaľnici a primerane tiež v zákrutách. Natáčanie kolies zadnej nápravy z neho nerobí slalomového lyžiara ako u menších áut, skôr vylepšuje obratnosť napríklad v horských vracajúcich sa zákrutách.
Kabína je veľmi dobre utlmená od všetkých ruchov, po naštartovaní trojlitrového TDI motora nepočujete vôbec nič. Na hrubom asfalte však už cez to upokojujúce plávanie na vzduchovom podvozku niekde na pozadí cítite odvaľovanie a odskakovanie kolies. Vzduchový podvozok toho zvládne odfiltrovať naozaj veľa, ale najväčšie, 21-palcové disky mu prácu na rozbitej okreske neuľahčujú.
Prvý zvezenie sme absolvovali so silnejším šesťvalcovým turbodieselom, ktorý je zatiaľ jediným motorom v slovenskej ponuke. Jeho výkon 210 kW a ohromujúcich 600 Nm krútiaceho momentu je na svižnú jazdu dosť, ale rozhýbanie dvoch ton nie je tak suverénne, ako možno čakáte.
Pri rozjazde je reakcia na plyn váhavá, motor si totiž musí najprv hlavne rozmyslieť, aby nevypustil príliš veľa emisií. Maximum krútiaceho momentu nastupuje v 2 250 otáčkach za minútu. Meničový osemstupňový automat od ZF radí hladko a múdro, ale opäť sa pri štarte prejaví hmotnosť auta, ktoré potrebuje získať hybnosť.
Šprintom z križovatky v prvých desiatkach metrov teda kraľovať nebudete, ale keď sa Touareg konečne rozbehne - a že to z nuly na stovku dokáže za šesť sekúnd - zase bude neohrozene vyháňať z ľavého pruhu slabšie vozidlá. Pri zábavkách v zákrutách v kopcoch a potom úzkostlivom dodržiavaní rýchlostných limitov na okreskách a diaľniciach sme sa dostali so spotrebou na slušných deväť litrov.
Príplatkový systém natáčania kolies zadnej nápravy (spodné ramená, za ktoré "ťahá" elektromotor, sú nečakane subtílne) do 37 kilometrovej rýchlosti zadné kolesá natáčajú v opačnom smere ako tie predné. Tým sa hlavne skráti priemer otáčania na 11,2 metra, teda na úroveň hatchbacku formátu Volkswagenu Golf. V rýchlejších zákrutách zase súhlasné natáčanie kolies oboch náprav podporuje stabilitu. Na obe strany sa zadné kolesá natáčajú maximálne o päť stupňov.
Pýchou nového Touaregu je však systém nočného videnia, ktorý aktívne hľadá chodcov. Infračervená termokamera rozpozná v rozmedzí vzdialeností 10 až 130 metrov človeka alebo zviera a upozorní naň šoféra. A inteligentné svetlomety ho osvietia. Každé predné svetlo má 75 samostatne ovládaných diód. Aby ste neoslnili protiidúce autá pri jazde so zapnutými diaľkovými svetlami, vytvorí sa okolo nich inteligentný čierny neosvetlený "tunel", to je dnes u týchto systémov štandard.
Automatika však pracuje s novými stratégiami osvetľovania okolia za rôznych situácií a pridáva potrebný off-road mód, v ktorom osvetlí priestor pred autom v polkruhovom (180 stupňovom) výseku. Svetlá tiež dávajú pozor, aby vás neoslepovali odrazy od dopravných značiek s reflexným povrchom.
Medzi príplatkové doplnky patrí tiež elektromechanicky predpínané stabilizátory, 48 voltový elektromotor stabilizátor "predkrúti" tak, by sa auto príliš nenakláňalo. Pri ostrejšom tempe si naozaj uvedomíte, že sa auto nenakláňa toľko, ako by ste čakali.
Zatiaľ má Touareg v európskej ponuke 210 kW a 600 Nm trojlitrový šesťvalec TDI, ktorý začína na sume 61 200 eur. Od júla ešte príde slabší turbodiesel s výkonom 170 kW a 500 Nm. V pláne je ešte uvedenie benzínového šesťvalca (340 koní), štvorlitrového osemvalca TDI a v Číne, ktorá je pre Touareg jedným z hlavných trhov (veď tam bola jeho svetová premiéra), majú ešte 367 koňové plug-in hybridné prevedenie.