StoryEditor

Vyskúšali sme prvý pick-up od Renaultu. Na Slovensku to bude mať ťažké

30.06.2018, 10:25
V týždennom hodnotení sme sa snažili nájsť odpoveď na otázku, aký je život s vyslovene pracovným a zároveň offroadovým autom francúzskej značky. Nájde si uplatnenie?

V súčasnosti panuje najmä trend SUV či crossoverov, avšak vo veľkej časti prípadov ide v podstate len o „hatchback na chodúľoch“. Jednoducho je taký model vhodný skôr do mesta, na návštevu obchodných centier, do terénu sa zvyčajne vôbec nedostane alebo ho absolvuje v štýle, ktorý by zvládlo takmer každé auto.

S tým súvisí aj fakt, že drvivá väčšina nemá ani pohon všetkých kolies, a tak sa strácajú tiež výhody, ktoré by ste vedeli využiť pri jazde zasneženými cestami.

Na druhej strane sú tu aj vozidlá, ktoré sú do ťažkých nekompromisných podmienok určené takpovediac od narodenia. Patrí medzi ne aj nami testovaný model Renault Alaskan, vôbec prvý počin tejto kategórie francúzskej značky, ktorý sa terénu nebojí, a dokonca sa v ňom cíti lepšie než na klasických pevných cestách.

Dizajn je hlavným rozdielom

Už pri pohľade na novinku budú mnohí mať na jazyku vetu: „Veď je to len Navara s logom Renault.“ A majú sčasti pravdu, technický základ je naozaj pôvodom z pick- upu značky Nissan, ktorý využíva Renault, ale tiež Mercedes v triede X. Z dizajnovej stránky však odviedla každá automobilka pri svojej „prestavbe“ kus práce, hoci sa nedá odoprieť, že „X-ko“ je naozaj prepracovaný prémiový kúsok.

Vo Francúzsku sa snažili skôr o zmenu karosérie. Bočná silueta sa nemení, keďže tu sa toho vymyslieť naozaj veľa nedá, no predná časť prešla výraznou premenou. Mohutné krivky a zaujímavo tvarovaná veľká kapota je doplnená o výraznú masku chladiča s ešte výraznejším logom Renault.

Zaujmú aj skvelé LED svetlomety s integrovaným denným svietením či chrómové doplnky nachádzajúce sa v prednej a tiež v zadnej časti. Na bokoch vozidla nájdeme aj nášľapy, ktoré však neprinášajú takmer žiadny praktický úžitok. Pre pomoc pri nastupovaní sú príliš malé, a ak sa snažíte „prekročiť ich“, tak sa ich väčšinou dotknete a následne si zašpiníte nohavice. Rovnako tak mierne znižujú schopnosti v teréne.

V interiéri je zmien naozaj veľmi málo, tou hlavnou je, samozrejme, odlišné logo v strede multifunkčného volantu. Pred vodičom sú osadené klasické analógové budíky a v centre palubnej dosky nájdeme dotykový displej infotainmentu, ktorý síce nemá najhoršie grafické spracovanie, no rozhodne by si ako celok zaslúžil modernejšiu podobu.

Kladne hodnotíme funkciu tlačidla Camera, čím rýchlo získate prehľad okolo celého vozidla vďaka prítomným kamerám v prednej a zadnej časti, rovnako ako aj v spätných zrkadlách.

HN/Radoslav Petrík

​No jednoducho povedané, nachádzate sa v pracovnom aute a tomu je podmienené aj spracovanie. Miesto tu majú zväčša tvrdšie plasty a tlačidlá, no pochvalu si zaslúži množstvo odkladacích priestorov. Sedeli sme v kožených, celkom pohodlných vyhrievaných sedadlách, pričom to vodičovo bolo aj elektricky nastaviteľné.

V prípade pasažierov vzadu to už také ružové nie je a musia sa uspokojiť s pomerne priamym sedením a menším priestorom najmä na nohy.

Terén miluje, na ceste sa nestratí

Pod kapotou nami testovaného kúska sme mali osadený 2,3-litrový naftový štvorvalec s výkonom 140 kW a krútiacim momentom 450 Nm. Spojený bol s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, ktorá má však pomerne nepresnú kulisu a vibrácie sa vo väčšej miere prejavujú na kmitaní hlavice páky.

Radenie rýchlostí síce nie je nijako výrazne problematické, no na zlepšenie je tu rozhodne ešte veľa priestoru. Zrejme by sme zvolili radšej kombináciu so sedemstupňovým automatom, čím sa zlepší aj celkový komfort pri jazde. Alaskan je na asfaltových cestách trošku neistý, najmä pri prejazde nerovností, no nemusíte sa báť výrazného odskakovania zadnej časti pri prázdnom aute.

HN/Radoslav Petrík

​Novinka prináša aj vtedy solídne pohodlie, hoci lepšie je to pri miernom zaťažení. Výkonu je tu dostatok aj na svižnejšiu jazdu, čo sa však následne odrazí na komforte a spotrebe. Hluk sa síce do interiéru dostáva v prijateľnej miere, no pri porovnaní – Mercedes triedy X má odhlučnenie naozaj oveľa lepšie zvládnuté.

Spotreba sa pri Alaskane dostala v priemere na úroveň necelých 10 litrov, pri jazde po asfaltových cestách s „ľahkou nohou“ sa dá mi- mo mesta jazdiť aj za slušných sedem litrov na sto kilometrov, čo je na dvojtonové auto celkom dobrá hodnota. V teréne sa však rozhodne nenechá zahanbiť a zvláda toho veľa.

Problém mu nerobia premočené svahy či kríženie náprav. K dispozícii je asistent pre zjazd z kopca, rovnako ako uzávierka zadného diferenciálu. Pohon všetkých kolies si vodič zapína sám otočnými voličmi na stredovom paneli a funguje až do rýchlosti 60 kilometrov za hodinu.

Obmedzením môžu byť v teréne len pneumatiky (v našom prípade klasické zimné obutie) a pomerne veľké rozmery na dĺžku, auto totiž meria takmer 5,4 metra. Problémom tak môže byť aj manévrovateľnosť napríklad v lese.

Nájde využitie?

Na rovinu, auto tohto typu si na Slovensku kúpi len veľmi malý okruh ľudí. Ide o pracovný automobil určený do ťažkých podmienok, na farmu či pre robotníkov, a ktorý určite nepatrí do preplneného veľkomesta, kde sa jeho potenciál stráca a ani parkovanie nie je práve ideálne.

Na druhej strane sa však cíti ako doma najmä v teréne, kde dokáže predvádzať slušné výkony a na zadnú korbu si naložíte pokojne europaletu s nákladom vážiacim jednu tonu. Odporúčali by sme priplatiť si za automatickú prevodovku a určite tiež za istú ochranu nákladu na korbe – pevné prekrytie nadstavbou s otvárateľnými oknami alebo aspoň uzamykateľnú zaťahovaciu roletku.

HN/Radoslav Petrík

​Využijete tak auto podstatne viac než len s otvorenou nákladnou plochou. Spotreba vás neprinúti stáť na každej čerpacej stanici a aj úroveň pohodlia je tu na dobrej úrovni, v rámci možností. V boji s konkurenciou to však Alaskan nebude mať práve najľahšie, hoci zaujať určite dokáže.

Dizajn sa vydaril, vo výbave nechýba tempomat, bezpečnostné systémy, parkovacia kamera, sedempalcový displej infotainmentu s navigáciou a bluetooth či štýlové 18-palcové disky kolies. A ani kúpna cena nie je astronomická – začína sa na sume 27 990 eur, pričom náš kúsok len tesne prevyšoval hranicu 30-tisíc eur.

Naplno využiť potenciál francúzskej novinky bude pomerne ťažké, no aj napriek tomu si určite nájde svojich fanúšikov a majiteľov.

01 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Očarí výkonom aj spotrebou. Na najmenší počítač od Apple sme našli len superlatívy 02 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Pre vodičov je to často nočná mora. Poznáte pokyny policajta na križovatke? 03 - Modified: 2024-11-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Zmeňte kurz Vianoc na karibské dobrodružstvo 04 - Modified: 2024-11-19 10:30:00 - Feat.: - Title: Toto bude záchrana Jaguaru po jeho klinickej smrti? Super-sedan príde v roku 2026 05 - Modified: 2024-11-18 10:30:00 - Feat.: - Title: Škoda prináša úplne novú verziu Enyaqu. Elektromobil cenou podlieza vlajkový Kodiaq
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
22. november 2024 05:30