Popularitu segmentu športovo-úžitkových áut už nemusíme nijak zvlášť zdôrazňovať, stačí sa totiž pri vychádzke ulicami poobzerať okolo seba. Ľudia zjavne túžia po pocite vyššej bezpečnosti, ľahšieho nastupovania, či lepšej priechodnosti terénom.
Pri niektorých modeloch na trhu toho získate skutočne veľa, pri iných ide v podstate len o vyvýšený hatchback. Ako je to v prípade konkurenta prémiovej Audi Q3 alebo BMW X2? Jaguar totiž ponúka v portfóliu okrem úspešného prvého SUV menom F-Pace taktiež hravší menší model E-Pace.
Pre mladých, ženy, či mužov?
Ak začneme pri dizajne, naskytá sa nám otázka, pre koho je vlastne tento model určený. Zaoblené línie sú doplnené o zábavné tvary, no nájdeme tu tiež agresívne športové črty. Je tak model skôr ženský, mužský, alebo celkovo určený pre uletených mladých manažérov? Predná časť zaujme najmä mohutnou maskou chladiča či veľkými otvormi na bokoch a spodnej časti. Vzadu následne upúta pozornosť klesajúca strecha, menšie okno, štíhle koncové svetlá či dvojica koncoviek výfuku.
Celý nejasný charakter ešte umocnia veľké 19-palcové disky kolies. Jednoducho, človek nevie čo od auta očakávať. Svoje rozmery však maskuje prezieravo - na dĺžku totiž meria 4 395 milimetrov, na šírku 1 984 milimetrov a na výšku dosahuje 1 649 milimetrov. Rázvor náprav má následne hodnotu 2 681 milimetrov. O úplného drobca teda rozhodne nejde, no i tak sa v aute cítite veľmi dobre.
Interiér si zobral príklad z väčšieho súrodenca F-Pace, takže tu nájdeme zhodný multifunkčný volant či napríklad volič automatickej deväťstupňovej prevodovky. Dobrému spracovaniu sekundujú pohodlné, skvele tvarované kožené elektricky nastaviteľné sedadlá a dynamicky tvarovaná palubná doska. Odkladacích priestorov je tu mnoho, niekomu však môže chýbať nastaviteľná stredová opierka.
Poteší osadenie niekoľkých hardvérových tlačidiel (dnes už takmer rarita) pre nastavenie rôznych funkcií a praktické vypínanie Štart/Stop systému priamo pri voliči automatickej prevodovky. Vodič sedí vyššie, takže má vynikajúci prehľad o dianí na ceste, avšak upozorniť musíme na horšiu viditeľnosť cez menšie zadné okno. Pomoc však nájdete v parkovacej kamere, ktorá premieta obraz na stredový displej infotainmentu. Ten je najmä počas slnečných dní ťažšie čitateľný.
Na nedostatok miesta v prednej časti sa vodič ani spolujazdec sťažovať nebudú, horšie je to však na zadných sedadlách. Okrem horšieho nastupovania cez pomerne úzke dvere budete evidovať taktiež skôr skromné miesto na nohy či ramená.
Ak si za seba sadne 180 centimetrov vysoký človek, miesta navyše veľa nezostane. Pohodlné cestovanie je následne skôr pre štyroch cestujúcich, piati už by sa vzadu celkom tlačili. Nedostatky na zadných sedadlách nahrádza potom viac než dostatočný 577 litrový batožinový priestor s dvojitým dnom, elektrickým vekom a vcelku nízkou nakladacou hranou.
Svoju váhu neutají
Nerozhodnosť automobilu v prípade dizajnu, pokračuje aj po stránke jazdných vlastností. Pod kapotou pracoval dvojlitrový naftový štvorvalec s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 403 Nm. Ten bude zastupovať skôr úlohu diaľničného rýchlika, než vyšportovaného atléta v serpentínach. Motor je dostatočne akusticky odizolovaný od kabíny a zvukový prejav budete vo výraznejšej miere evidovať len v skutočne vysokých otáčkach.
Na poriadne ostrú jazdu to však nebude a to ani po prepnutí do športového jazdného režimu. Jaguar E-Pace jednoducho váhu zhruba 1,8 tony neskryje. Cítiť ju totiž nielen pri akcelerácii, ale aj pri prejazde zákrut (na limite už sa dostaví výrazná nedotáčavosť).
Športovú náturu sa síce snaží zachrániť tvrdšie naladený podvozok, no je to skôr na škodu. Autu by sa viac hodilo komfortnejšie naladenie, ktorému neprispievajú ani spomínané 19-palcové disky verzie R-Dynamic. Zaujímavosťou bolo, že pádla pod volantom fungovali jedine v športovom režime.
Ak E-Pace netlačíte na limit a nesnažíte sa preškoliť ho na ostré SUV, odvďačí sa vám stabilnou jazdnou a tiež dobrou spotrebou. V meste si z nádrže odpije osem litrov, na diaľnici zvláda 7,1 litrový apetít a mimo mesta dokážete dosiahnuť aj na hodnotu 5,5 litra na sto kilometrov. To nie je vôbec zlé.
Nielen na diaľnici, ale tiež v teréne dokáže Jaguar E-Pace ponúknuť s pohonom všetkých kolies Active Driveline skutočne dobré jazdné vlastnosti. Vďaka 207 milimetrovej svetlej výške či slušným nájazdovým uhlom totiž nesklame pri jazde mimo spevnených ciest a to pri dnešných módnych crossoveroch a SUV modeloch nie je samozrejmosťou.
Dizajn s nejasným určením, vcelku dobré jazdné vlastnosti s tvrdšie ladeným podvozkom a nie práve športovým celkovým charakterom, dopĺňajú moderné asistenčné či bezpečnostné systémy. Tie fungovali vo väčšine prípadov dobre, len udržiavanie v jazdnom pruhu by mohlo pracovať s trochu väčším citom.
Na záver môže teda pri výbere rozhodnúť cena. Tá za model Jaguar E-Pace štartuje na sume 35-tisíc eur, pričom naša verzia sa odrážala od sumy 54-tisíc eur. Testovaný kúsok s niekoľkými príplatkovými prvkami (napríklad predné skvele svietiace Matrix LED svetlomety) sa ustálil až na hodnote 62-tisíc eur.