Model Vitara predstavila automobilka Suzuki ešte v roku 1988, pričom patril ku akýmsi priekopníkom dnes veľmi populárneho segmentu kompaktných SUV.
Od roku 2015 už na trhu pôsobí v poradí štvrtá generácia úspešného športovo-úžitkového vozidla, pričom nedávno sa dočkala aj miernej modernizácie. Suzuki Vitara po facelifte neprešla zásadnými dizajnovými úpravami, išlo skôr o zameranie na motorizácie či osadené technológie.
Vylepšenia, ale aj nedostatky
Úspešnosť modelu potvrdzujú už samotné predajné čísla. Veď v prvom polroku 2018 sa model radil k piatim najpredávanejším vozidlám na Slovensku vôbec a zastal miesto tiež najpredávanejšieho SUV. Hoci by sme Vitaru zaradili skôr medzi crossovery, ponúknuť dokáže skutočne veľa - a čo je dôležité, za dobrú cenu.
S modernizáciou prišiel mierne vylepšený vzhľad, kedy bola osadená nová chrómová maska chladiča a zadné združené svetlá vybavené technológiou LED. Práve tie sa stanú jasným poznávacím znakom, že pred vami stojí vylepšená Vitara. Malou úpravou prešli aj nárazníky. Mrzí nás však, že model stále nedisponuje prekrytím prahov dverí a napríklad teda pri vystupovaní po jazde v zime si môžete zašpiniť svoje nohavice.
V interiéri si našiel miesto vylepšený prístrojový štít, kde medzi kruhovými budíkmi nájdeme nový farebný 4,2-palcový LCD info displej. Platí však, že ovládanie prebieha neprakticky pomocou tradičných tyčových voličov priamo na prístrojovom štíte. Už by to chcelo zmenu. Obrazovka poskytuje dostatok informácií, rovnako zobrazenie zvoleného režimu jazdy či rozpoznané dopravné značky.
Pri dotykovom displeji v strede palubnej dosky sme následne zaregistrovali skôr pomalšie reakcie na dotyk, no nie je to nijak výrazne obmedzujúce. Horšie bolo pridávanie a uberanie hlasitosti výhradne dotykom (radšej využijete multifunkčný volant).
Vodič sedí vyššie, takže je zaistené aj pohodlnejšie nastupovanie - výhoda najmä pre starších ľudí. Palubná doska dostala mäkčené plasty, no napríklad na dverách stále zostávajú tvrdé plastové panely. Vylepšiť by mohol výrobca aj odhlučnenie, najmä pri vyšších rýchlostiach alebo pri jazde v teréne/po nerovnostiach.
Odkladacích miest a priestoru je tu skutočne dostatok a to ako na predných, tak aj na zadných sedadlách. Bez väčších problémov si za seba sadne aj 180 centimetrov vysoký človek a okrem toho, k dispozícii je tiež dostatočný 375 litrový batožinový priestor s dvojitým dnom.
Jedine benzín
Po facelifte dostanete Vitaru už jedine s benzínovým agregátom pod kapotou. V portfóliu sa teda nachádza litrový turbo-trojvalec a 1,4-litrový turbo-štvorvalec. Práve druhý spomínaný motor sme mali na test a popravde, asi by sme ho zvolili aj pri prípadnej kúpe auta. Výkon dosahuje dostatočných 103 kW (140 koní) a krútiaci moment 220 Nm v spojení s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.
K motoru a prevodovke výhrady nemáme, potešil typickým chodom a príjemnou spotrebou, manuál zase presnými dráhami. Apetít mimo mesta dosahoval bez väčšej snahy šesť litrov, na diaľnici stúpla spotreba o liter a pol, pričom celkovo sa priemer za celý týždeň ustálil na hodnote 7,2 litra. Automobil si odpíja benzín zo skromnej 47 litrovej nádrže.
Hoci by sme model radili skôr medzi crossovery, ako sme spomínali vyššie, problémom nie je pre Vitaru ani jazda mimo spevnených ciest. V interiéri totiž nájdeme ovládanie jazdných režimov (automatický, športový, terénny) či tlačidlo LOCK posielajúc výkon na všetky štyri kolesá AllGrip. Pri jeho aktivácii je možné využiť aj systém pre zjazd z kopca.
Vitara má svetlú výšku 185 milimetrov, čo je potrebné pri jazde v teréne brať na zreteľ. I keď je asi každému jasné, že model si nebudú kupovať zarytí fanúšikovia offroadu, občasnú jazdu v miernom teréne zvládne novinka so cťou. Pohon všetkých kolies funguje skutočne veľmi dobre a zaslúži si od nás nepochybne palec hore.
Schopné vlastnosti ponúka kompakt od Suzuki aj na ceste, kde skôr pevnejšie naladený podvozok pomerne dobre tlmí nerovnosti. O väčších výtlkoch však budete určite vedieť.
Skvelá voľba
Mnohých poteší množstvo moderných technológii, ktoré teraz spolu s faceliftovanou Vitarou môžu získať. Spomenieme dobre fungujúci adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v pruhu, kontrolu mŕtveho uhla či napríklad automatickú výstrahu pred nárazom a automatické spúštanie stieračov a svietenia. Ak vezmeme do úvahy všetky pozitíva a negatíva, ide o výhodnú kúpu a to najmä dnes, po absolvovaní modernizácie.
Auto totiž získalo moderné komfortné a bezpečnostné vylepšenia, pričom si zachovalo stále nízku sumu. Hoci model mierne zdražel, k dispozícii je v základe už od 14 790 eur. Náš testovací kúsok vo výbave Elegance s 1,4-litrovým motorom dosahoval počiatočnú sumu 20 830 eur. Ak by ste chceli auto takpovediac "v plnke", v cenníku nájdete hodnotu 23 030 eur spolu s automatickou prevodovkou.
Ak teda hľadáte rozumný pomer ceny/výkonu, túžite po vyššom posede a páči sa vám trend SUV či crossoverov, našli ste jedného z najideálnejších adeptov na prípadnú kúpu.