Novú generáciu obľúbeného modelu SUV Hyundai Santa Fe sme vám priblížili už po absolvovaní prvých medzinárodných jázd. Novinku sme však už stihli otestovať na domácej pôjde a hneď na úvod môžeme s prehľadom vyhlásiť, že Hyundai osadil latku oproti predchodcovi podstatne vyššie.
Samotná automobilka hovorí o priblížení sa s modelom k prémiovej triede, nám však "Santa" pripadá najmä ako konkurent pre český Kodiaq či aktuálnu horúcu novinku Seat Tarraco a Volkswagen Tiguan Allspace. Ako dopadol redakčný test?
Mohutnosť a priestrannosť
Už pri prvom pohľade na auto môžeme vidieť charakteristické prvky "rodiny Hyundai". Hovoríme o svetlometoch, ktoré sú uložené v rôznych výškových úrovniach. Vysokú kapotu totiž ukončujú denné LED svetlomety, pod nimi sa nachádzajú hlavné a diaľkové svetlá, pričom nad spodnou lištou ešte zastávajú miesto hmlovky. Celá predná časť je skutočne mohutná, čomu dopomáha najmä veľká maska chladiča s logom značky.
Zadná časť zaujme následne úzkymi koncovými svetlami s 3D LED grafikou, strešným spojlerom či reálnou dvojitou koncovkou výfukového potrubia. Ani tu nechýbajú "delené" svetlá osadené na nárazníku - napríklad smerové svetlá a svetlá spiatočky. Charakter vozidla ešte umocňuje plastové obloženie na spodnej časti.
Milým prekvapením je interiér, ktorý je oproti minulosti v podstatne lepšej kvalite. Zabudnite na tvrdé plasty, palubnú dosku totiž zdobí koža v kombinácii so zmäkčeným plastom. V koženom prevedení sú tiež pohodlné sedadlá s vyhrievaním či ventiláciou, v ktorých nebudete trpieť ani pri niekoľkohodinovej jazde. Kvalita spracovania je skutočne veľmi dobrá a zaujímavosťou je tiež vzor čalúnenia stropu a dizajn výplne dverí.
Osobne nám však príliš nelahodila farebná kombinácia hnedej a čiernej/tmavohnedej farby. K dispozícii je však konfigurátor s možnosťou vybrať si aj iné prevedenia. Praktickým riešením je aj možnosť posúvať sedadlo spolujazdca zo zadných sedadiel alebo z pozície vodiča.
Priestoru je tu dostatok a sťažnosti nebudete počuť ani od pasažierov na zadných sedadlách. Najmä pre štyroch cestujúcich je automobil kráľovsky priestranný. Zväčšením však prešiel napríklad batožinový priestor, ktorý teraz ponúka o 40 litrov viac - konečných 625 litrov v základe (v ponuke aj 7-miestna verzia).
Vodič sedí vyššie a má dobrý rozhľad do všetkých smerov. Pred sebou má pritom digitálny prístrojový štít v kombinácii s "klasickými budíkmi". V strede palubnej dosky následne vytŕča už známy displej infotainmentu, ktorý nesklame svojím intuitívnym prostredím a tiež reakciami.
Oproti spomínanému českému Kodiaqu nám príde kabína pestrejšia, prehľadnejšia a dovolíme si tvrdiť že aj kvalitnejšia. Hoci priestorom za "kolegom" zaostáva Santa Fe len v prípade hodnoty rázvoru (rozdiel tri centimetre) a objemu batožinového priestoru (Kodiaq - 650 litrov), pre niekoho môžu byť tieto údaje rozhodujúce.
Na ťažký terén zabudnite
Pod kapotou pracoval v našom prípade jeden z dvojice na Slovensku dostupných dieselových motorov - bol ním 2,2-litrový štvorvalec s výkonom 147 kW (200 koní) a krútiacim momentom 440 Nm. Spolupracoval s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorej rýchlosť je neutrálna a zmena prevodov plynulá. Od vozidla aj napriek slušnému výkonu nečakajte žiadne športové výkony, ide skôr o zameranie auta na svižné diaľničné presuny s nízkymi otáčkami motora. Prispieva tak k slušnej spotrebe na úrovni 7,5 litra na diaľnici, v meste si odpije necelých 10 litrov a mimo mesta sa dá bez väčších problémov dostať na hodnotu šiestich litrov.
Skôr na pohodlie, než na šport, je nastavený tiež podvozok nového Santa Fe. Hoci sa v zákrutách dokáže nakláňať, nie je to nič závažné a nevyvolá vo vás veľké obavy. A to aj napriek tomu, že tento kolos dosahuje hmotnosť 1,9 tony (päťmiestna konfigurácia). Adaptívne tlmiče s novinkou nezískate, preto si budete musieť vystačiť so stálym naladením, ktoré nesklame. Väčšina nerovností je v dostatočnej miere odfiltrovaná a vo výraznejšej miere sa neprenášajú do kabíny.
Oproti českému SUV má Santa Fe o dva milimetre nižšiu svetlú výšku, avšak aj napriek tomu zvládne jazdu taktiež mimo spevnených ciest. Na ťažký terén to nie je, ale to ani pri jednom z modelov. Pomoc nachádza novinka v pohone všetkých kolies HTRAC, no kórejské riešenie funguje o niečo horšie než pri Škode Kodiaq. Uplatnenie preto nájde model skôr na klasických cestách. Vo výbave bol však aj dobre fungujúci asistent pre zjazd z kopca pre prípad občasných výletov na odľahlé chaty.
Technológie
Okrem head-up displeja premietajúceho informácie na "doštičku" prichádza Hyundai Santa Fe tiež s ďalšími užitočnými prvkami výbavy. Z hľadiska bezpečnosti je tu asistent zameraný na pasažierov na zadných sedadlách, nakoľko po vypnutí motora a otvorení dverí vodiča rozpozná zaťaženie na sedadlách vzadu a vizuálne i zvukovo upozorní vodiča.
Zabrániť tak chce výrobca problému so zabúdaním detí (či zvierat) v aute, čo môže v letných mesiacoch končiť tragicky. Ak aj napriek tomu vodič auto zamkne a senzory vo vozidle detekujú pohyb, spustí sa alarm.
Ďalšou novinkou je ochrana pred otvorením dverí, ak vedľa vozidla ide práve iné auto. Nechýbajú však ani doplnky ako adaptívny tempomat, sledovanie mŕtvych uhlov, parkovacia kamera s dobrým rozlíšením a mnoho ďalšieho. Hyundai si dal na majestátnom SUV skutočne záležať a hoci je určené skôr na cesty či do nenáročného terénu, má kryté prahy a nebojíme sa, že by si nevedel vydobyť dobré predajné čísla.
Kvalita materiálov a celkového spracovania je totiž na podstatne vyššej úrovni než v minulosti. I keď neponúka adaptívny podvozok, rozsiahlejšie nastavenie jazdných režimov a má menej inteligentný pohon všetkých kolies, oproti českému SUV zaujme svojím ostrým dizajnom, kvalitou a celkovým dojmom z jazdy či technológiami.
Obe automobily však ponúkajú dobrú protihodnotu za ich kúpnu cenu. Tá je mimochodom v prípade Hyundaiu v základe na úrovni 34 990 eur. Náš kúsok v skutočne bohatej výbave dosahoval hodnotu zhruba 46-tisíc eur.