StoryEditor

Špička vo svojej triede. Obrovský Mercedes ponúka raj pre profesionálnych vodičov

30.01.2019, 14:53
​Ak plánujete povýšiť svoj biznis s rozvozom ľudí na vyššiu úroveň, Mercedes-Benz Sprinter Tourer je skvelou voľbou.

Popravde, sme zvyknutí testovať malé autá, kombíky, hatchbacky, populárne SUV, sedemmiestne dodávky, no a novinka od Mercedesu-Benz bola teda prinajmenšom zaujímavá výzva. Veď už len samotné parkovanie v centre bratislavského Ružinova preverí vaše schopnosti a fantáziu v štýle: "Kde to odstavím?"

Mnohým asi netreba príliš predstavovať model nemeckého výrobcu Mercedes-Benz s označením Sprinter. Ide o rokmi preverenú a úspešnú stálicu, ktorá je k dispozícii v skutočne veľkom množstve verzií. Od úžitkových pracovných dodávok, po luxusné a pestro vybavené mikrobusy a vozidlá, na ktoré vám už bežný "béčkový" vodičák nestačí.

​Nedávno predstavená nová generácia tak opäť pokračuje v zabehnutých šľapajách, pričom svoj dizajn okorenila a prispôsobila dnešnej dobe. Platí to aj o interiéri či výbave, avšak pekne po poriadku.

Osem ľudí a ja

Z modelu Sprinter Tourer (označenie osobnej verzie) sme boli pri prevzatí trošku v šoku. Auto totiž pôsobí skutočne ako obor a začali sme pochybovať, či nám naozaj postačí na šoférovanie obyčajný vodičák B na osobné automobily. Pravdou je, že hmotnosť vozidla je 2 759 kilogramov a teda nezostáva veľa váhového priestoru. Problémom by však nemala byť jazda s plne obsadeným deväťmiestnym "mikrobusom" a ľahkou príručnou batožinou.

Dostali sme stredne dlhú verziu s vyvýšenou strechou a naftovým trojlitrovým šesťvalcom s pohonom zadnej nápravy. Nakoľko auto je vysoké vyše 2,5 metra, musíte zabudnúť na využívanie podzemných parkovísk a dbať pri jazde aj na tento fakt. Rovnako treba vziať na vedomie dĺžku jemne pod šesť metrov, rázvor 3 665 milimetrov a zadný previs s doplnkovou nástupnou hranou. Tú by sme asi pri kúpe vylúčili, ak teda nechcete vstupovať do batožinového priestoru.

Nastupovanie na predné sedadlo bolo zo začiatku z pohľadu vodiča komplikované, no po niekoľkých nastúpeniach/vystúpeniach si už akosi osvojíte systém ako na to. Prípadne budete s radosťou využívať prechod do zadnej časti a vystupovanie cez bočné elektricky-ovládané odsúvacie dvere.

HN/Radoslav Petrík

​Vodiča rozmaznávajú prvky ako v iných modeloch značky - skvelý multifunkčný volant s dotykovými plôškami, klasické budíky s centrálnym digitálnym prístrojovým displejom či v strede osadený systém infotainmentu s dotykovou obrazovkou. Zaujímavosťou je prítomosť MBUX systému, známeho napríklad z "Áčka", takže sa s vozidlom môžete vďaka podpore hlasového ovládania dokonca rozprávať.

Vodič má skvelý výhľad do všetkých strán, na všetkých sa pozerá z hora a väčšinu tlačidiel má bez problémov na dosah. Príjemným doplnkom je elektrické ovládanie sedadla vodiča, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant a pohodlné sedadlá s lakťovou opierkou. Tá je mimochodom pri každom jednom sedadle v aute.

Vodič sa vie bez obmedzení pohybovať zo svojho miesta až do zadnej časti a nemusí byť kvôli vysokej streche s klimatizáciou Tempmatic ani zohnutý. Aj 180 centimetrov vysoký človek sa tu s dostatočnou rezervou postaví.

​Dostatok priestoru budú mať aj cestujúci v druhom, treťom či štvrtom rade a okrem toho majú k dispozícii nabíjanie cez moderné USB-C rozhranie. Nechýba ani dostačujúci audiosystém rozmiestnený v celom interiéri či dostatok odkladacích miest na palubnej doske. Ak sa chcete s cestujúcimi na zadných sedadlách rozprávať, musíte kvôli veľkolepému priestoru trochu viac kričať. Inak je odhlučnenie od motora či podvozka na dobrej úrovni.

Ľahko si zvyknete

Hoci ide v našom ponímaní o automobilového obra, jazda s ním je už po niekoľkých kilometroch veľmi príjemná a ľahko si zvyknete aj na celkové rozmery auta. Je však potrebné do istej miery nadchádzať si pri odbočovaní a dávať pozor na spomínaný zadný previs, ak nechcete poškodiť iné autá (alebo Sprinter) či triafať každý obrubník. Priznávame, že novinka je skutočne obratná a ani úzke uličky vám nebudú tvoriť pot na čele. Priemer otáčania je 13,3 metra.

Jazdu zabezpečuje zadný pohon (nový Sprinter je už aj s pohonom predných či všetkých kolies), ktorý má na starosti trojlitrový naftový šesťvalec pod prednou kapotou. Ponúka výkon 140 kW (190 koní) s krútiacim momentom na úrovni 440 Nm. Agregát spolupracoval s automatickou sedemstupňovou prevodovkou 7G-Tronic Plus. Má dostatok síl a nesklame ani pri predbiehaní, pričom prevodovka radí prevodové stupne jemne a vo väčšine prípadov nezaváha.

HN/Radoslav Petrík

​Ostrú jazdu od auta tohto typu zrejme nikto nečaká, čomu nenahráva ani osadený podvozok. Ten totiž skvele pohlcuje nerovnosti a prináša skutočne veľmi dobrý komfort pre pasažierov. V zákrutách sa príliš nenakláňa, avšak treba dbať na hmotnosť či výšku vozidla a teda patrične prispôsobiť rýchlosť jazdy.

Aj napriek skôr "ekologicky" ladenej automatickej prevodovke, ktorá radí vyššie prevodové stupne pomerne skoro, sa spotreba v priemere pohybovala na úrovni 13,5 litra na sto kilometrov. V meste stúpla na 18-litrov, mimo mesta sa dala stlačiť na necelých 11 litrov a na diaľnici si novinka z rozšírenej 95-litrovej nádrže odpila 13 litrov. Okrem toho, počas státia ukazuje palubný počítač spotrebu v litroch za hodinu.

Technológie?

Počas príjemnej jazdy nám robili spoločnosť tiež mnohé asistenčné a bezpečnostné systémy. Nechýba napríklad systém Mercedes PRO, aktívny brzdový asistent, tempomat Distronic Plus, parkovacie senzory a parkovacia 360 stupňová kamera, sledovanie pozornosti vodiča, aktívny asistent udržiavanie v pruhu, asistent bočného vetra, asistent pre kontrolu mŕtvych uhlov a sledovanie dopravných značiek. Rozhodne odporúčame priplatiť si za LED svetlomety, ktoré svietia skutočne veľmi dobre. Príjemným doplnkom bola potom aj klasická 230 V zásuvka v prednej časti.

HN/Radoslav Petrík

​Ak plánujete povýšiť svoj biznis s rozvozom ľudí na vyššiu úroveň, Mercedes-Benz Sprinter Tourer je skvelou voľbou. Ponúka dostatok priestoru, moderné technológie, veľmi dobrú ovládateľnosť a vo verzii 319 CDI aj nadmieru postačujúci motor. V našom prevedení vám stačí na prevoz aj klasický "béčkový" vodičák a vďaka technológiám, ktoré si našli miesto v modeli, bude cestovanie pohodlné aj na dlhé trasy.

Spotreba sa síce od údajov výrobcu pomerne výrazne odlišuje smerom nahor, avšak model mal najazdených len niečo cez 20-tisíc kilometrov a je teda pravdepodobné, že apetít sa s pribúdajúcim počtom kilometrov ešte zníži. Záleží tiež na jazdnom štýle vodiča a obsadení - my sme vo väčšine prípadov jazdili dvaja alebo štyria s malým počtom ľahkej batožiny.

Cena za testovací kúsok siaha až na 74 484 eur s DPH a bohatou výbavou, avšak základ stojí od necelých 40-tisíc eur. No, Mercedes si za svoj vyšperkovaný model nechá patrične zaplatiť.

01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Prináša špičkový foťák a pocit luxusu. Vyskúšali sme výkonnú vlajku z Číny 02 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 03 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 04 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 05 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba
menuLevel = 2, menuRoute = auto/testy, menuAlias = testy, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 06:31