Test Autoklubu ČR sa zameral na masovo používaný a obľúbený rozmer pneumatík v nižšej cenovej kategórii, píše iDNES.cz. Pneumatiky rozmeru 205/55 R16 obúvajú napríklad Octavie, ale tiež Ford Mondeo, Dacia Sandero, Toyota Auris alebo Volkswagen Golf a napríklad aj športové kupé Subaru BRZ.
Ich vlastnosti overoval na špeciálnom polygóne v nemeckom Hannoveri. Overovali sa vlastnosti pneumatík na suchu i mokru, Autoklub testoval brzdnú dráhu, schopnosť odolávať aquaplaningu, ovládateľnosť, hlučnosť a tiež valivý odpor, ktorý má vplyv na spotrebu vozidla.
Pneumatika | Mokro | Sucho | Celkové hodnotenie |
Firestone Roadhawk | 100,0 % | 99,0 % | 100 % |
Barum Bravuris 5 HM | 95,2 % | 100,0 % | 98 % |
Sava Intensa HP | 95,6 % | 97,8 % | 97 % |
Debica Presto HP | 94,0 % | 99,5 % | 97 % |
Nankang Ultra Sport NS-2 | 94,8 % | 94,6 % | 95 % |
Wanli Harmonic H220 | 93,9 % | 94,8 % | 94 % |
Goodride Radial RP28 | 87,4 % | 95,6 % | 92 % |
Najlepšie v "suchej" časti testu boli Barumky. Pneumatiky značky Firestone, ktorá patria japonskému gumárenskému gigantovi Bridgestone, majú výborné výsledky predovšetkým v disciplínach, ktoré sú dôležité pre bezpečnosť.
Za pozornosť tiež stojí, že sa konštruktérom podarilo skĺbiť takmer protichodné vlastnosti - nízky valivý odpor a priľnavosť k vozovke. Pneumatika Roadhawk sa v disciplíne valivého odporu, ktorý súvisí so spotrebou paliva (udáva sa, že pneumatiky sa na spotrebe paliva vozidla podieľajú až z 20 percent) umiestnila za Barumkami na druhom mieste.
Za pozornosť stojí čínsky plášť Nankang, ktorý exceloval na mokru (2. miesto), avšak úplne prepadol na suchej vozovke a celkovo skončil na piatom mieste. Aj nasledujúce dve miesta obsadili v celkovom poradí pneumatiky čínskych značiek Goodride a Wanli.
Autoklub ČR tradične uvádza hodnotenie testov pneumatík špecifickým spôsobom. Pneumatike, ktorá v jednotlivých disciplínach dosiahla najlepšie výsledky pridelí 100 percent hodnotenia a považuje ju za referenčnú, výsledky ostatných plášťov sú potom vztiahnuté k jej výsledkom.
"Kvalita pneumatík má nesporne vplyv na bezpečnosť cestnej premávky," zdôrazňuje Bohumil Pácl z Autoklubu ČR. Nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, ktoré súvisia s brzdením, na ktoré má stav obutia rozhodujúci vplyv, má podľa štatistík Polície na svedomí v roku 2018 v Česku 7 740 nehôd.
Ako vybrať pneumatiky
Pri nákupe pneumatík sa treba riadiť odporúčaniami výrobcu. V osvedčení o evidencii vozidla je možné zistiť presný odporúčaný rozmer pneumatík a taktiež ďalšie alternatívne rozmery.
"V strednej Európe majú majitelia osobných vozidiel väčšinou dve sady ráfikov: jednu pre letné, druhú pre zimné pneumatiky. Všeobecne platí, že sa u letných pneumatík užívajú o niečo širšie a drahšie ráfiky," hovorí Martin Dražík, zo spoločnosti Nokian Tyres.
Výber pneumatiky má však vplyv nielen na vzhľad vozidla, ale aj jazdný komfort a veľké množstvo ďalších vlastností.
Úzke pneumatiky sú lacnejšie, širšie vyzerajú lepšie
Správna šírka pneumatiky ovplyvňuje celý rad vlastností, napríklad ovládateľnosť vozidla. Šírka pneumatiky má vplyv na cenu a ďalšie vlastnosti, ako je priľnavosť, hlučnosť, jazdný komfort a samozrejme tiež vzhľad.
Výmenou úzkych pneumatík za širšie sa spravidla zvýši valivý odpor, a tým aj spotreba paliva. U letných pneumatík predstavuje rozmer tiež estetickú otázku, pretože široká pneumatika vyzerá jednoducho lepšie ako pneumatika úzka.
"Ak chce vodič prejsť na väčší priemer ráfika, musí sa znížiť profil pneumatiky. Vďaka tomu môže vonkajší priemer zostať v zákonom stanovených limitoch a pneumatiky budú mať dostatok priestoru pre otáčanie," vysvetľuje Dražík.
Profil pneumatiky odkazuje k pomeru medzi výškou a šírkou pneumatiky. Najobľúbenejšími rozmery sú úzke pneumatiky s vysokým profilom, preto sú vyrábané vo väčšom počte než široké pneumatiky s nízkym profilom. To je jeden z dôvodov, prečo sú úzke pneumatiky zvyčajne lacnejšie ako pneumatiky širšie.
Objem vzduchu v pneumatike má vplyv predovšetkým na jazdný komfort. Čím väčší je priemer ráfika, tým menej vzduchu sa do pneumatiky vojde. Vysokoprofilové pneumatiky s dostatočným priestorom pre vzduch sú teda pohodlnejšie ako široké, nízkoprofilové pneumatiky.
Z hľadiska bezpečnosti majú oba typy pneumatík svoje výhody: na suchej vozovke zaisťujú širšie pneumatiky väčšiu priľnavosť ako úzke pneumatiky, ale u širokých pneumatík je väčšie riziko vzniku aquaplaningu.
"V zime sú úzke pneumatiky lepšie v extrémnych podmienkach, pretože prenášajú väčší tlak v mieste kontaktu s vozovkou. Úzke pneumatiky tiež fungujú lepšie ako širšie pneumatiky v čerstvom a roztopenom snehu. Naopak široké pneumatiky poskytujú väčšiu priľnavosť na tvrdom povrchu," hovorí Martin Dražík.