Predávať sa nová generácia Subaru Forester začne až na jeseň, prvé autá prídu do Česka či na Slovensku koncom roka. Redakcia iDNES.cz sa s novým Foresterom prešla ešte pred tým, než dostane homologizáciu pre Európu. A tak ho poslali mimo cestu: terénom, cez opičiu dráhu polygónu a klzkú plochou školy šmyku.
Všade Forester ukázal, prečo priaznivci Subaru prisahajú na symetrický pohon všetkých kolies: na kĺzavej ploche, v hrboľatom teréne aj pri vyvádzaní v zákrutách ukáže skvelé zladenie poctivej mechaniky s inteligentnou elektronikou a skvelým vyvážením. Na vode vodič cíti, ako sa Nm prenášajú na podložku, jednotlivé kolesá hľadajú adhéziu a stabilizujú auto, ktoré je stále ovládateľné a isté.
Dobre čitateľné je riadenie. V dlhých aj utiahnutých zákrutách je to na suchom asfalte to isté, zostra si nabehnete, zatočíte a veľká rozhúpaná almara sa cez ňu dravo a suverénne pretiahne. Celkom jednoducho jej vnútite pretáčavosť, pomáha tomu mohutný zadok. To bola vždy parádna disciplína Forestera: vyzerať úplne obyčajne, nenápadne a potom všetkým prejsť.
V teréne si poradí
Suverénne divadlo predvedie aj v teréne. Tam okrem 22 centimetrovej svetlej výšky veľmi pomáha múdra elektronika schovaná pod skratkou systému X-mode. Pri jazde z klesaní upravuje automaticky brzdnú silu a rýchlosť tak, aby bolo auto ovládateľné a zjazd čo najbezpečnejší. A keď jedno koleso stratí trakciu alebo pôdu pod vzorkou pneumatiky, zaberú ostatné o to viac.
Keď potom visíte na terénnych zlomoch s jedným kolesom meter vo vzduchu, ukáže sa ďalšia pýcha, dokonale tuhá karoséria. Skelet balansujúci na troch oporách namiesto štyroch sa nekrúti, môžete si dovoliť otvoriť dvere alebo veko kufra. Žiadne vŕzganie, škrípanie pri prekonávaní hrboľov, alebo škrabanie sa do schodov. Konštruktéri Subaru tvrdia, že sa im podarilo zvýšiť tuhosť karosérie oproti predchádzajúcej generácii o sto percent. Tri pozdĺžniky na každej strane podlahy lepšie absorbujú energiu nárazu.
Na druhú stranu si zachováva Forester relatívne tenké stĺpiky, takže je z auta skvele vidieť. Tuhá karoséria ochráni pri náraze, ale tiež dáva viac priestoru pre ladenie podvozku. Keď sa zavesenie kolies má do čoho pevne oprieť, môže byť podvozok mäkší, poddajnejší, ale stále presvedčivý. To je "subaru-efekt", ktorý ctitelia značky milují. Čím viac idete po rozoranej okreske alebo poľnej ceste, tým lepšie nápravy pracujú a tým je auto istejšie.
Korunu všetkému dáva vzhľad, nový Forester vyzerá z väčšiny pohľadov okrem toho zadného skoro rovnako ako doteraz. Hovoriť tomu máme evolučný dizajn. Auto je nižšie, dlhšie, širšie, najvýraznejšie rozdiely vo vzhľade nájdeme na veku kufra a v interiéri. O niečo širšia a dlhšia je kabína, prístrojovka je oveľa modernejšia, volant a sedadlo vodiča sa dajú nastaviť vo väčšom rozsahu a kufor je o kus širšie a celkovo toho poberie viac.
Japonci majú potrebu matematizovať nemerateľné, porovnávať, so stopkami, metrom, uhlomerom. A tak sa chvália tým, že elektromotorčekmi zatvoria veko kufra o polovicu rýchlejšie než u predchodcu (je treba však podotknúť, že u neho to trvalo večnosť). Taktiež je väčšia nášľapná plocha na prahu zadných dverí, na ktorú si možno stúpnuť, keď je potreba pripevniť náklad na strechu. Väčší je tiež uhol otvárania dverí.
Hybridná technika
Pre Subaru je Forester jedným z najdôležitejších modelov vôbec. Európske predaje značky sú z 86 percent tvorené vozidlami kategórie SUV. Práve preto na neho pripadla ešte ďalšie úloha. Má Európe predstaviť hybridný pohon značky. Je to nutnosť vynútená požiadavkami na znižovanie emisií.
Stopäťdesiatkoňový atmosférický benzínový štvorvalec má typický chrchlavý zvuk a charakter Subaru, vypomáha mu ešte 16 koní (13,5 kW) synchrónneho elektromotora. A nebolo by to Subaru, aby na to nešlo taktiež po svojom. Takže si hybrid vyvinulo samostatne a je poňatý inak ako u ostatných. Elektromotor je integrovaný do variátorovej prevodovky, ktorú má Subaru za tie roky dobre zvládnutú. Pod podlahou kufra je 25 kilogramová 0,6 kWh li-ion batéria.
Kto sa v elektrifikovaných pohonoch vyzná, zavetrí, že to bude mild-hybrid. Je aj nie je. Mild-hybridy totiž zvyčajne nevedia jazdiť len na elektrinu. A to systém Subaru vie, preto pracuje s napätím 118 V, aby si elektromotor poradil s rozpohybováním auta.
Tretí, veľký trakčný akumulátor pod podlahou kufra sa nabíja rekuperatívne brzdením a spaľovacím motorom. Za päť minút jazdy z kopca alebo so zvýšenými otáčkami spaľováku nad 3 000 ot./min ho dobijete za necelé dva kilometre.
Jednoduchšie je sa o nič nestarať, systém si so všetkým poradí sám. Len na baterky prejde Forester necelé dva kilometre do rýchlosti 40 kilometrov za hodinu. Inak elektromotor samozrejme vypomáha pri rozjazdoch alebo akcelerácii. Tak trochu nahrádza turbo tak, že pridáva silu pri akcelerácii, ktorá motorom spojeným s variátorom obyčajne chýba.
Tlačidlo EV na prístrojovke nenájdeme, prepnúť len na elektrickú jazdu možno len pedálom plynu. Musíte na neho tlačiť veľmi jemne a ideálne po rozjazde len držať v konštantnej polohe. Celý systém vraj dokáže ušetriť nejakých desať percent paliva oproti neelektrifikovanému prevedeniu.
Na rovinu, je to hlavne úlet kvôli homologizačným predpisom a z nich vyplývajúcich flotilových bilancií CO2. A tie má Subaru jedny z najhorších zo značiek pôsobiacich v Európe. Subaristi skôr zajasajú nad tým, že značka v Európe vďaka tomu zachová dvojlitrový benzínový boxer (z 80 percent je nový) a tiež ho vráti do menšieho (a druhého najdôležitejšieho modelu značky v Európe) trekkingového hatchbacku XV.
Špičková bezpečnostná technológia
Pýchou Subaru je od 80. rokov vyšperkovaný systém EyeSight, pri ktorom kamery vnútorného spätného zrkadla sledujú cestu a obsluhujú celú armádu jazdných asistentov, vrátane adaptívneho tempomatu; 35 percent majiteľov Subaru vybavených týmto systémom uvádza, že ich ochráni aspoň raz ročne pred nehodou. Značka uvádza, že EyeSight znížil počet nehôd o 61 percent.
Veľkou novinkou je však infračervená kamera v kabíne, ktorá hľadí na vodiča a rozpoznáva tváre. Má dve funkcie: komfortné a bezpečnostné. Ak rozpozná jedného z piatich vodičov uložených v pamäti, nastaví mu automaticky sedačku, zrkadlá a klimatizáciu. Všetky šoférov bez rozdielu potom stráži. Pokiaľ ho prepadne mikrospánok, alebo odvráti na dlho pohľad od diania na ceste, ozve sa zvukové varovanie. Systém funguje aj s okuliarmi, musia byť však nepolarizované.