Test Nissanu Qashqai 1,33 odhalí, že ide o skvelé auto a napriek niekoľkým detailom hodnejšie svojej cenovky viac než iná konkurencia. Nedivíme sa preto, že Qashqai je už druhú generáciu najpredávanejší Nissan v Európe. Uznávame, že zaslúžene.
Prvá generácia prišla na trh v roku 2007. Osobne sa nám dizajnovo nepáčila ani pred a ani po modernizácii. Druhá generácia, ktorá prišla na trh v roku 2014, je po dizajnovej stránke diametrálne odlišná. Upustili od decentných tvarov, zamiešali do karosérie viac extravagancie a Nissan Qashqai zrazu ožil. Po modernizácii z roku 2017 ešte dospel a aktuálne je pre nás dizajnovo absolútne prijateľný, ba dokonca by sme ho dosadili na čelo v oblasti dizajnu v triede.
Skvelé LED-ky
Po exteriérovej stránke mu prakticky nemáme čo vytknúť. Predné LED svetlomety efektne zapadajú do prednej masky v tvare písmena V, čo je dizajnový podpis dnešných áut od Nissanu. Stretávací režim svietil až prekvapivo dobre, na túto kategóriu áut. Trochu horšie to už bolo s diaľkovým režimom, ktorý svetlo rozptýlil až príliš do strán, viac dosvitu do diaľky tak veľmi nepriniesol. Avšak nič hrozné a určite odporúčame prikúpiť.
Testovaný model bol vo výbave Tekna, to znamená najväčšie možné, až 19-palcové disky. Áno, sú efektné a do veľkých podbehov sa určite hodia viac, ako napríklad 17-palcové, avšak komfort veľmi utrpí. Škoda, že Nissan neponúka možnosť zvoliť si menší rozmer a ušetriť pár eur. Veríme, že niekoľko zákazníkov by zvolilo aj túto cestu. Doslova by sme ju odporúčali.
Práve komfort na 19-palcových diskoch bol asi jednou z najväčších slabín dobre vybaveného Nissanu Qashqai. Auto má pritom vzadu nezávislé zavesenie kolies, aj keď to bola len predokolka. Nissan nepoužil jednoduchšiu torznú priečku, ale ani to s veľkými 19-palcovými diskami nedokázalo robiť zázraky. Jednoducho za krásu sa trpí a jednoznačne by to chcelo adaptívny podvozok, ktorý však nie je v ponuke.
Benzín len ako predokolka
Keď už sme pri tej predokolke. Bohužiaľ, pohon všetkých kolies tu dostanete len so vznetovým motorom. Ak teda chcete jazdiť väčšinou po meste, ale máte chúťky aj trocha si zajazdiť v teréne alebo máte chatku v horách, kde v zime s jednou poháňanou nápravou jednoducho nevyjdete, tak máte smolu. Tiež chápeme, že Nissan to spravil asi z dôvodu znižovania globálnych emisií CO2, keďže vznetový motor s pohonom 4x4 ich má na úrovni zážihového s pohonom predných kolies. So štvorkolkou by to číslo narástlo a počet zákazníkov, ktorí by o takéto auto mali záujem, bude asi veľmi nízky, alebo pôjdu do iného, väčšieho segmentu.
Ešte predtým, než nasadneme do vnútra a rozoberieme interiér s infotainmentom, otvoríme servisnú knižku a manuál k autu. Nissan v servisnom pláne myslel dokonca na takú vec, ako je výmena rozvodovej reťaze. Udáva však životnosť do 300-tisíc kilometrov, čo je približne dvojnásobok výmenného intervalu rozvodového remeňa.
A teraz nástup do interiéru. Vo výbave Tekna nechýbali polokožené sedadlá, dizajnovo aj tvarovo veľmi príjemné. Ovládače vyhrievania sedadiel sme skritizovali už v minulosti, pritom je v interiéri množstvo priestoru, kde ich mohli zabudovať oveľa elegantnejšie a užívateľsky príjemnejšie. Ale nie je to nič, s čím by sa nedalo žiť. Hneď za nimi je lakťová opierka, ktorú by sme nazvali čiernou dierou. Bola tak hlboká, že sa tam zmestí aj 1,5-litrová fľaša na výšku.
Efektný volant mal na sebe ovládanie rádia, palubného infotainmentu alebo tempomatu (máme radšej ovládanie na volante ako páčkou pod volantom). Displej pred vodičom mal zopár farieb, cez niekoľko úrovní menu ste si nastavovali aj asistenčné systémy. Pri vypnutí motora cez štart/stop vám ukazovateľ rátal, koľko ste ušetrili CO2. V menu ste si mohli nastaviť napríklad pri akých momentoch sa automaticky sklopia spätné zrkadlá.
Zaujímavé drobnosti
Keďže často prídeme do auta a potom ho zase zamkneme bez toho, aby sme niekam išli, vadí nám, ak sa pritom spätné zrkadlá odklopia a opäť elektricky zaklopia. Obzvlášť v zime im to na životnosti veľmi neprispieva. V Qashqai ste si mohli nastaviť to, že zrkadlá sa automaticky odklopili až vtedy, keď ste naštartovali motor. Malý detail, ale vcelku inteligentný.
Bohužiaľ, infotainment s celým zobrazovacím displejom bol skutočne už trocha zastaraný a bolo by ho treba viac modernizovať. Nissan síce deklaruje nový NissanConnect, avšak voči konkurencii je to dizajnovo zastarané. Škoda, že s tým Nissan neprišiel už s faceliftom v roku 2017, očividne s tým čaká na novú generáciu, aspoň dúfame. Keďže bol však už rokmi overený, napríklad zoomovanie a odzoomovanie mapy fungovalo tak rýchlo, že sme to nezažili ani na drahších autách. Ale aj na mapových podkladoch bolo vidieť, že to nie je novinka z tohto roku. Dizajnovo teda nemáte k dispozícii to naj, čo je na trhu, avšak na užívateľskej ovládateľnosti to ničomu nevadí a všetko funguje tak, ako má.
Ovládanie klimatizácie je veľmi intuitívne, po pár minútach jazdy viete, kam treba siahnuť. Vedľa vodiča naľavo je zas množstvo záslepok, ktoré hovoria okrem iného aj o tom, že tento kúsok bol predokolka. Má sa tu nachádzať napríklad aj ovládač pohonu 4x4 alebo ovládače na asistenčné systémy. Tých bolo v Qashqai pomenej, než tomu býva v nových autách, avšak to nám vôbec nevadilo. Dokonca tu nebol ani adaptívny tempomat, auto nám tak na diaľnici nebrzdilo už 50 metrov pred druhým (obrazne povedané) aj pri nastavenej najkratšej vzdialenosti, aby sa nám tam vmestil iný nedočkavec.
Systém na monitorovanie mŕtveho uhla mal diódy nie v spätných zrkadlách, ale v plastovej časti dverí, teda bližšie k zornému uhlu. Pri ich zasvietení vám však udrel do očí samotný výrez, ktorý nevyzeral dobre. Proti jednoduchému obdĺžniku, ktorý zasvietil, sme nič nemali, avšak samotný výrez v plaste vyzeral veľmi odfláknuto, kostrbato, jednoducho všelijako, len nie dobre. Medzi spínačmi ste našli ešte aj vypínanie systému start/stop, to ste však našli aj v menu palubného infotainmentu medzi budíkmi, dokonca na dvoch ďalších miestach, čo je trochu zbytočné.
Nespomenuli sme ešte 360-stupňovú kameru. Spoznáte ju vďaka veľkým polguľatým objektom na spätných zrkadlách. Jej zobrazenie na displeji je perfektné. Nemáte síce efektné otáčanie vozidla s jeho siluetou ako napríklad v BMW. Dôležité však je, že zobrazuje objekty na rovnakej úrovni, ako v drahšom BMW. Dokážete si tiež navoliť snímanie zo strany, avšak z nejakého dôvodu sme nedokázali aktivovať snímanie ľavej strany vozidla. Verím, že to ide, snáď by Nissan nepreferoval len jednu stranu, avšak z menu kamery sme to nedokázali vyvolať.
Čo je pod kapotou?
Samotný motor sme si nechali na koniec. Ide totiž o nový 1,33-litrový zážihový štvorvalec z dielne Renault/Nissan, ktorý už používa aj napríklad Mercedes-Benz Triedy A. Qashqai mal pod prednou kapotou silnejšiu verziu s 117 kW (160 koní) a 260 Nm, keďže bol skombinovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ak by sme mali na test verziu s dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou, bolo by tam o 10 Nm viac. Zanedbateľný údaj.
Po studenom štarte bolo chvíľu počuť motor aj v kabíne, zohriaty na voľnobeh a pri nízkych otáčkach ho však nepočujete vôbec. Pri vytočení sa motor prebudí a trocha „zašteká“, avšak je to skôr taký nútený zvuk. Po rannom štarte bol zohriaty na stred „budíkov“ za približne tri až štyri kilometre, čo je o niečo viac, ako nové TSI motory od VW.
Trochu nám vadilo oneskorenie na pridanie plynu, teda takzvaný „turbolag“. Pri tomto agregáte totiž platí, že kým turbo natlačí objem, musíte si chvíľku počkať. Veríme, že dvojspojková prevodovka by automaticky podradila a neoprela sa do krútiaceho momentu, ktorý je k dispozícii už od 1 600 otáčok. Na našej testovacej trase automobil spotreboval 6,5 litra paliva. Bežne ste však na okreske dokázali znížiť apetít pod šesť litrov, rovnako ako aj na diaľnici, čo je na veľkosť auta skvelá hodnota.
Prevodová páka mala síce dlhšie dráhy, ale veľmi presné a ihneď padajúce „kvalty“ nám robili radosť z každého preradenia. Ak by mali všetci výrobcovia takto presné, aj keď dlhšie dráhy radenia, bolo by sveta žiť. Neobľubujeme vyššie autá, no pre mnohých majú svoj zmysel. Avšak musia byť adekvátne cene a mať možnosť voľby pohonu všetkých kolies.
Toto Qasqhai spĺňa. Má len jednu veľkú nevýhodu. Nemôžete si pohon všetkých kúpiť so zážihovým a skutočne dobrým motorom 1,33. Tie drobnosti, ako príliš veľké kolesá, alebo starší infotainment, na to sa dá zvyknúť a vynahradia to iné benefity, ako napríklad výborný posed, v rámci triedy skvelé LED svetlá alebo už spomínaný motor. Inými slovami, pekné a vydarené auto, ktorému úspech a obľuba v Európe právom patria.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk.