Predchádzajúcu Zafiru, ktorej výrobu ukončil Opel v uplynulých týždňoch, okrem praktickosti zdobili tiež dobré jazdné vlastnosťami, píše iDNES.cz. K tomu pridali praktickosť, variabilitu a pre Čechov či Slovákov, ktorí sú zvyknutí jazdiť v kolónach a diaľničných zúženiach, ešte jeden skvelý benefit: architektúru a pozíciu za volantom vyšperkovali konštruktéri tak, že i bojazlivý vodič sa s predchádzajúcou Zafirou odvážil ísť vedľa kamiónu do zúženého ľavého pruhu na D1.
Nie je to tak, že by bola výrazne užšia ako ostatní, ale pocit za volantom je oveľa príjemnejší a istejší než u konkurencie. To je však minulosť. Pri novej Zafire Life, ako znie plné meno novinky, je potrebné si zvyknúť na istú dávku dodávkovitosti. Aj keď stále nemáte za volantom pocit, že z jazdného pruhu vykúkate, ako s Volkswagenom Multivan, s ktorým sa radšej zaradíte medzi kamióny do pravého.
Množstvo verzií, jedna výška
Nová Zafira je kryštalickým produktom dnešnej doby, ktorá prepojila automobilky medzi sebou a dohnala ich do často nečakaných partnerstiev. Zafira tak patrí do štvorčiat Peugeot Traveller, Citroen Spacetourer a Toyota Proace. Do koncernu PSA združujúceho Peugeot s Citroënom patrí Opel od predminulého roka. Toyota sa pridala, pretože tak veľké auto sa jej hodí do ponuky a s Francúzmi dlhodobo spolupracuje.
Negativista povie, že Opel predstavuje ako novinku auto, ktoré Peugeot s Citroënom ponúkajú tri roky. Tak to vezmite z tej opačnej stránky: nikdy v histórii nebola Zafira tak veľká a až deväťmiestna. Keď sa v roku 1999 predstavila, bola medzi prvými, ktorá medzi kompaktnými MPV ponúkla sedem miest.
Do dneška sa ich predalo 2,7 milióna. Avšak v posledných sezónach sa rapídne zmenila chuť zákazníkov, od roku 2014 spadol trh s MPV o 59 percent. Ísť cestou zútulnenie dodávky je tak nakoniec jediná možnosť, ako s rozumnými nákladmi postaviť a ponúknuť auto, ktoré odvezie rodiny s viacerými deťmi, babičkou a psom. Rovnako ako Peugeot s Citroenom má aj Opel Zafira náprotivok v úžitkovej verzii. Tá nesie tradičné meno Vivaro (v Citroene s Peugeote sú to modely Jumpy a Expert).
Zafira tak aktuálne dostala ešte rozmanitejšiu ponuku. Môžete ju mať hneď v troch dĺžkach. Tá najkratšia má 4,6 metra (a 2,93 metrový rázvor), to je o decimeter menej ako mala predchodkyňa. Najdlhšie prevedenie je potom 5,3 metrové. A vždy je možnosť mať päť, šesť, sedem, osem, ale aj deväťmiestnu verziu (tri miesta v troch radoch), aj v tom najkratšom prevedení. Logika je taká, že prostredná verzie s dĺžkou 4,95 metra má oproti najkratšej o 35 centimetrov predĺžený rázvor na 328 centimetrov. A najdlhšia verzia má o 35 centimetrov dlhší zadný previs.
Pozeráte po variantoch s vyššou strechou? Máte smolu, Zafira Life má vždy 1,9 metra na výšku. Marketéri Oplu (a ostatných značiek) to vyzdvihujú ako plus, vojdete sa do "osobných" garáží, takže z praktického hľadiska v meste žiadny problém. Dôvod je však podľa neoficiálnych zdrojov iný: fabrika Sevelnord, kde sa celé kvarteto týchto dodávok vyrába, vraj nevie vyrobiť vyššie auto, jednoducho sa na linku nezmestí.
Praktickosť nadovšetko
Od dodávok dostala nová Zafira posuvné dvere na zadné miesta, ocení ich každý - nastupovanie, nakladanie detí a batožiny je oveľa ľahšie, pri otvorení zaberú menej miesta a nepoškodzujú autá okolo. Aj v nich sú dokonca elektricky sťahovateľné okienka. Parádne je tiež otváracia okno veka kufra, na nakladanie posledných vecí na dovolenku nemusíte otvárať celé zadné dvere, aby sa náklad vysypal.
Posádka ocení veľa odkladacích schránok, pred spolujazdcom sú hneď dva kastlíky. Sedačky sú rôzne nastaviteľné a posuvné, ako je dobrým zvykom Zafiry. Keď budete vyberať medzi hogo-fogo verziami, budú popredné miesta nielen vyhrievané, ale aj namasírujú chrbát, sedadlá v zadných dvoch radoch sa dajú polohovať a v tej prostrednej dokonca otočiť, takže je zo Zafiry improvizovaná zasadačka, aj so stolíkmi.
Pod kapotu dostáva Zafira dva turbodieselové štvorvalce: tisícpäťstovka a dvojliter. Aby to nebolo úplne jednoduché, obidva motory existujú v prevedení so 120 koňmi výkonu, na trhy ich Opel rozmiestni podľa toho, aby to bolo výhodnejšie pre majiteľov z pohľadu rôznych daní a poplatkov. Jednapäťka bude k dispozícii ešte v 102 koňovej verzii a dvojliter v 150 a 177 koňovej. Väčšina prevedení začína so šesťstupňovým manuálom, najsilnejší variant má v základe osemstupňový automat.
Motor je veľmi slušne odhlučnený, 150 koňový dvojliter v stredne dlhej Zafire je tak akurát, pre svižné predbiehanie a pohodlné diaľničné cestovanie. Spotrebu udržíte okolo ôsmich litrov. V zákrutách to taká vášeň ako s predchádzajúcim prevedením Opelu tohto mena nie je, architektúra PSA pracuje s dosť vysokou podlahou, takže do novej Zafiry nastupujete ako do dodávky a sedíte ako v dodávke. Z tej výšky máte výborný prehľad nad premávkou, ale do zákrut si inštinktívne nabieham opatrnejšie a viac zoširoka.
Za príplatok bude dokonca verzia 4x4 postavená tradičným upravovateľom Peugeotov firmou Dangel. A na rok 2021 Opel sľubuje plne elektrickú verziu.