Meno Puma vraj nie je z hlavy Forďákov, pomenovať ho podľa malého svižného kupétka z európskej histórie značky napadlo ľuďom, ktorí ho v rámci zákazníckych prieskumov ukazovali v priebehu vývoja, píše iDNES.cz.
Vraj na neho odkazuje i svetlami. Novodobá Puma je typický crossover dnešnej doby: svalnatý, módne štýlový, na veľkých kolesách a vysokom podvozku.
Gény fiesty
Náramne dobre jazdí a suverénne zatáča. Riadenie je rýchle, presné, nečakane komunikatívne. Podvozok odladili, ako sa na Ford patrí: komponenty prednej náprave sú nakalibrované extra pre Pumu. Takže sa len bezmocne nekolíše na predĺžených pružinách a tlmičoch, ako to občas u SUV konfekcie býva. Oproti Fieste má podvozok novinky tlmiče pruženia s väčším priemerom, tuhšie púzdra a optimalizované horné uloženie.
Nehúpe sa, nenakláňa na veľkých kolesách, ale ani neodskakuje na nerovnostiach, aj keď je podvozok ladený skôr "do tvrda". Na zakrútenej okreske, kde ľavá strieda pravú, je úplne suverénny, preklápa sa s ľahkosťou, bez kymácania.
Trochu oriešok je sa za volantom usadiť. Puma z Fiesty okrem všetkého dobrého zdedila tiež veľmi hlbokú prístrojovku a sklonené čelné sklo, to už sa dnes až tak nenosí. Nohy má vodič hlboko pod ňou a zároveň sedí v štýle SUV vyššie, takže má lýtka spustená dole. Keď máte krátke nohy a ste malí, zasuniete sa pod palubku a volant máte veľmi pri tele. Keď ste navyše zvyknutí sedieť so vzpriameným chrbtom, je to laborované na centimetre. Vo výhľade do ľavého oblúka prekáža veľmi tučný A-stĺpik.
Genetika Fiesty sa spozná aj na stiesnenosti kabíny. V pozdĺžnom smere pridali konštruktéri na rázvore desať centimetrov, takže na zadné sedadlá sa rozumne usadia aj dospelí, kabína je však dosť úzka, dvojica vpredu sedí veľmi blízko pri sebe a pri radení spiatočky vpravo dole vedľa šestky hladká vodič spolujazdcovi koleno.
Pýchou Pumy je najmä obrovitý kufor. Nezdá sa to, ale v dynamickej siluete zadnej časti sa skrýva až 456 litrov priestoru. K základnému kufru, ktorého širokým vstupom sa síce konštruktéri chvália, ale je celkom nízky a s dosť vysokou nakladacou hranou, totiž ešte pripočítajte takzvaný Megabox - vynález v podobe objemnej schránky, ktorá nahradila priehlbinu pre rezervu.
Megabox je fakt veľký, navyše do neho môžete dať naozaj vysoké veci, ktoré by ste inak do kufra ukladali. Navyše je plastový, takže ho po špinavých gumákoch opláchnete vodou a potom ju vypustíte zátkou na dne. Je to šikovné, len pozor na chrbát, keď z neho budete ťahať ťažké veci, sú naozaj hlboko. Ford dokonca prezentuje túto vychytávku ako skvelé miesto pre osprchovanie psov.
Starostlivosťou o zariadenie kufra venovali konštruktéri Pumy veľa úsilia. Boky sú ploché, takže sa tam vojde široký náklad. Podlaha je hrubá a dá sa tiež zasunúť za operadlá zadných miest. Krycie plato je pružné látkové, uchytené na veku, a keď je kufor plný, priklopí sa k oknu.
A konečne povinnú výbavu v podobe lekárničky a trojuholníka schovali pod sedadlo spolujazdca, kde je lepšie po ruke. Chytrých a praktických nápadov ponúkne Puma teda hneď niekoľko, napríklad v podobe vyzliekacích poťahov sedadiel, ktoré sa dajú vyprať.
Už máte jasno? Toto je auto, ktoré cieli na ženy. Ide na to priamočiaro, už dizajn je jednoznačne pekný, veľké svetlá s priateľským výrazom majú ženy rady. Bočné proporcie sú trochu nevyvážené, mohutný predok a stlačené línie pontónu vysokých bokov robia z Pumy tak trochu komiksovú karikatúru. Vršok auta je čisto tvarovaný, boky vyšportované, spodok ako by bol o pol veľkosti väčší.
Elektrifikácia, ktorá má zmysel
Puma potvrdzuje hneď dva nové smery európskeho Fordu. Práve len a podľa európskych chutí ju Ford vyvinul. Po prvé potvrdzuje jednoznačné zameranie značky na SUV. A potom tiež elektrifikáciu. Predstavuje totiž mildhybridní techniku v podaní Fordu, elektromotor vypomáha prepĺňanému litrovému trojvalcu. Lítium-iónová 48 V batéria je schovaná pod zadnými sedačkami na výšku. Elektromotor pomáha hlavne v nízkych rýchlostiach, rozjazdy sú potom turbodieselovo ostré.
Remeňom poháňaný integrovaný štartér / generátor s výkonom 11,5 kW nahrádza bežný alternátor. Pri brzdení a jazde zotrvačnosťou dokáže rekuperovať energiu, ktorá inak prichádza nazmar. Zároveň účinkuje ako elektromotor, ten vie pridať až 50 Nm, čo sa prejavuje zvýšením krútiaceho momentu v nízkych otáčkach až o 50 percent a navýšením celkového maxima zo 170 Nm pri 1 400 otáčkach na 210 Nm pri 1 750 otáčkach.
Štartér-generátor vykrýva v nízkych otáčkach spaľovacieho motora ak oneskorenie výfukového preplňovania, čo motorárom Fordu umožnilo znížiť kompresný pomer a doplniť motor väčším turbodúchadlom.
Hybridizácia má v podaní Pumy ešte jeden pozitívny efekt: dá sa brzdiť motorom. Generátor rekuperující elektrinu spomaľuje auto celkom intenzívne, tak ako sme na to boli zvyknutí, než výrobcovia začali do motorov liať riedke oleje a v záujme zníženia spotreby minimalizovať jazdné odpory.
Slabšia verzia trojvalca má 92, silnejšia potom 114 kW (125 a 155 koní). Spoznáte to hlavne vo vyšších rýchlostiach, nad 120 kilometrovú rýchlosť Puma so silnejším prevedením motora zaťahuje oveľa radostnejšie. Do nejakých 1 800 otáčok o sebe trojvalec dáva vedieť charakteristickým vrčaním, medzi dvoma a troma tisíckami otáčok - kde sa budete pohybovať najčastejšie - je však príkladne odhlučnený.
Štandardom je šesťstupňová manuálna prevodovka, časom však dorazí aj sedemstupňový dvojspojkový automat. Prvé zvezenie bolo po zakrútenej kopcovitej trati medzi šiestimi až ôsmimi litrami benzínu.
Model štartuje u našich susedov na vyššej výbave s cenou 450-tisíc korún českých, pričom prevedenie zahŕňa tempomat, navigáciu, audio s DAB, zliatinové kolesá, automatické zapínanie svetiel, zadné parkovacie senzory, plnú bezpečnostnú výbavu, vstavaný modem (môžete mať na palube wi-fi), avšak len jednozónovú manuálnu klimatizáciu. Za príplatok sú napríklad predné sedadlá s masážnou funkciou. Na Slovensku sa Puma ešte nepredáva, no zastúpenie plánuje uvedenie na trh už v najbližšom čase.