Napríklad bratislavský Cyklomost slobody, ktorý spája jej mestskú časť Devínska Nová Ves s rakúskym Schlosshofom. Lávku pre peších a cyklistov vybudovali v mieste historického mosta, ktorý bol postavený už v roku 1771 na príkaz Márie Terézie. „Most sa zapísal do histórie pri viacerých udalostiach, najmä vojenských,“ hovorí pre Čarovné Slovensko doc. Ing. Peter Paulík, PhD., z Katedry betónových konštrukcií a mostov na Slovenskej technickej univerzite a autor rozsiahlej knihy Mosty na území Slovenska. Cez tento most údajne prechádzali Napoleonove jazdné oddiely v roku 1805 pri lúpežných prepadoch obcí v okolí Bratislavy. Počas maďarskej revolúcie v roku 1848 sa práve na ňom odohral jeden z prvých bojov.
„Most bol neraz zničený, a to nielen vojnami, často ho poškodil plávajúci ľad či povodne. Definitívnu ranu mu však nakoniec zasadil koniec druhej svetovej vojny, ktorý mu priniesol nielen skazu, ale aj nový pohraničný režim spojený so železnou oponou,“ približuje Peter Paulík. Železná opona ho doslova zmietla z mapy a o jeho obnovení sa začalo uvažovať až po páde komunizmu. Konštrukčne veľmi zaujímavú lávku cez rieku Moravu slávnostne otvorili v septembri 2012. V tejto súvislosti nemožno opomenúť už svetovo preslávenú anketu medzi obyvateľmi, ktorou vyberali pre most meno, a hoci napokon odklepli názov Cyklomost slobody, mnohí mu dodnes nepovedia inak než tak, ako zahlasovali ľudia – teda Most Chucka Norrisa.
V Devínskej Novej Vsi je zaujímavý ešte jeden objekt a spomínaný odborník na mosty ho považuje za jeden z najkrajších na Slovensku – Marcheggský viad...
Zostáva vám 85% na dočítanie.