Sledujte nás na Instagrame

@carovne_slovenskoFacebook

Lesné železničky sú akési zmenšeniny klasických železníc. Ich rozchod, teda vzdialenosť medzi dvomi koľajami, je užší, aby sa železnica lepšie prispôsobila terénu a pre stavebné náklady. Železnice sa začínali väčšinou pri píle alebo pri veľkej železnici v údolí významnejších riek a ich vetvy viedli pozdĺž prítokov do ostatných dolín povodia. Najväčšou lesnou úzkorozchodnou železnicou na Slovensku bola Čiernohronská. Z lesov v okolí Čierneho Balogu zvážala drevo pre píly, neskôr aj robotníkov do fabrík. Dnes je z nej vďaka obrovskému úsiliu troch generácií živé múzeum a jedna z najkrajších turistických atrakcií Horehronia. Zároveň je príbeh ČHŽ možno najsilnejším príbehom záchrany technickej pamiatky na Slovensku.

Prišiel, rozhliadol sa a ostal

Do Čierneho Balogu prišiel Aleš Bílek prvýkrát v roku 1983 ako sedemnásťročný študent stavebnej priemyslovky v Plzni. V časopise Železničář si totiž prečítal inzerát, že v Balogu zháňajú brigádnikov na opravu železničky. „Bola vtedy vo veľmi zlom stave. Vagóniky a lokomotívy boli súce do šrotu a budova depa bola taká schátraná, že ju bolo treba znova postaviť. Na mieste, kde dnes vidíte našu staničnú reštauráciu, mali odborári ‚červený kútik‘, v ktorom sa školili. Zdobila ho busta Lenina. Chátralo to tu preto, že už dvadsať rokov sa vedelo, že železnička pôjde do šrotu. Tak bolo aj o ňu ‚postarané‘. Ťažko to však niekomu vyčítať, pretože to bol štátny podnik a lesníci len plnili nariadenie vlády,“ vysvetľuje Aleš Bílek.

Čiernohronská železnica mala nasledovať osud ostatných lesných železníc – do roku 1985 ju mala zlikvidovať. Pochopiteľne. Zvážanie dreva lesnými železnicami, ktorých bolo na Slovensku sedemdesiat, bolo zastarané. Pritorita tých čias nebola opatrovať staré železnice, ale stavať cesty pre autá. Tam smerovali peniaze. „Na jej mieste mali vyrásť tri bytovky pre zamestnancov lesov,“ vysvetľuje Aleš Bílek. O ekológii sa nevedelo a nehovorilo, nafta bola lacnejšia než legendárna žltá malinovka a nebolo veľa ľudí, ktorí by videli perspektívu prepojenia turistického ruchu s vôňou ihličia, dymu, s vŕzgajúcimi vagónikmi a so špinavou parnou lokomotívou.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.