StoryEditor

Mikloš sa bude snažiť minimalizovať zvýšenie výdavkov štátu na projekt Kia

28.09.2005, 16:01
Autor:
TASRTASR
Požiadavky na navýšenie výdavkov štátu v súvislosti s investíciou Hyundai/Kia pri Žiline, ktoré v súčasnosti dosahujú približne 5,8 miliardy Sk, sa bude MH SR snažiť znížiť. Rozhodujúce bude, aby výška štátnej pomoci neprekročila 15 % z objemu investície.

Požiadavky na navýšenie výdavkov štátu v súvislosti s investíciou Hyundai/Kia pri Žiline, ktoré v súčasnosti dosahujú približne 5,8 miliardy Sk, sa bude Ministerstvo hospodárstva (MH) SR snažiť znížiť. Rozhodujúce bude, aby výška štátnej pomoci neprekročila 15 % z objemu investície.
"Predpokladám, že suma reálnych výdavkov by mohla dosiahnuť približne 3 miliardy Sk," vyhlásil po dnešnom rokovaní vlády minister financií poverený riadením rezortom hospodárstva Ivan Mikloš. Vláda na dnešnom zasadnutí vzala na vedomie správu o súčasnej situácii a možných rizikách ďalších vplyvov Projektu KIA/HYUNDAI na verejné financie. Zároveň uložila ministrovi hospodárstva, aby do 15. októbra vykonal všetky kroky na minimalizáciu výdavkov a informoval o nich vládu.
Časť požiadaviek vznikla podľa Miklošových slov z objektívnych dôvodov, keďže Hyundai/Kia investíciu navýšil a namiesto pôvodne plánovaných 200 000 áut by mal vyrábať 300 000 áut ročne. Zvyšná časť požiadaviek vznikla neodborným riadením investície zo strany bývalého vedenia MH.
Štát mal pôvodne investíciu podporiť sumou 7,4 miliardy Sk. Časť zo sumy 5,8 miliardy Sk, o ktorú sa môže navýšiť príspevok štátu na investíciu, sa už vynaložila napríklad na regionálny rozvoj mesta Žilina, a to v objeme 406,7 milióna Sk. Celkové výdavky na tento účel sa odhadujú na viac ako 1,8 miliardy Sk. Pri schvaľovaní štátnej pomoci pre automobilku bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko podľa Mikloša vládu zavádzal, keďže vytváral dojem, že táto suma je súčasťou celkovej pomoci vo výške 7,4 miliardy Sk, čo nakoniec nebola pravda. Za spomínané peniaze sa má postaviť napríklad školiace stredisko, poliklinika, či policajná stanica. Riešenie Mikloš vidí v odkúpení účelových zariadení automobilkou po 5 rokoch, čím by sa z dotácie stala návratná štátna výpomoc. Riešiť sa má aj otázka výstavby bytov, ktorú bývalé vedenie plánovalo uskutočniť v Bratislave, Mikloš preferuje lacnejšie riešenie.
Ďalších 1,6 miliardy Sk by malo smerovať na takzvanú "inú podporu". Táto požiadavka je podľa Mikloša čiastočne objektívna, keďže v súvislosti s navýšením investície sa náklady na infraštruktúru zvýšia o 200 až 300 miliónov Sk. Sumu 400 miliónov Sk bude potrebné použiť na doplatenie peňazí majiteľom pozemkov potrebných na stavbu infraštruktúry.
Doplatenie vyššej ceny za pôdu majiteľom pozemkov pod závodmi si vyžiada 380 miliónov Sk. Na tento účel, ako aj na doplatenie za pozemky pod infraštruktúrou, štát uvoľní peniaze, až keď sa všetci majitelia pôdy dohodnú. "Neuvoľníme ani korunu, kým nebudeme mať istotu, že problém definitívne vyriešime," vyhlásil Mikloš.
Na dodatočnú štátnu pomoc bude potrebných 690 miliónov Sk. "Chceli by sme ju riešiť formou daňových úľav, čím by sa vylúčili priame požiadavky na štátny rozpočet," vyhlásil Mikloš. Ako dodal, väčšina dodatočných peňazí by sa mala vyčleniť už v tomto roku a kryť by sa mala zo zvýšených príjmov štátneho rozpočtu. "Niekoľko 100 miliónov Sk, možno pol miliardy však bude nutné vyčleniť v budúcom roku," dodal minister.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
22. november 2024 20:35