Ako sa po bombových útokoch v Londýne zmení bezpečnostná politika únie?
- Chceme, aby boj proti terorizmu nebol len krátkodobou záležitosťou, ale aby sa stal dôležitým pilierom európskej politiky. Únia nemôže vystačiť len s tým, že bude atraktívnym ekonomickým priestorom či najväčším donorom rozvojovej pomoci. Musí byť schopná v bezpečnostnej oblasti konať. Represívne aj preventívne.
V súvislosti s bezpečnostnými opatreniami sa čoraz častejšie hovorí o obavách z obmedzovania osobnej slobody.
- Sloboda je pilierom západnej civilizácie, ale jej ochrana si vyžaduje aj prijatie bezpečnostných opatrení. Je dôležité hľadať rovnováhu medzi slobodou a bezpečnostnými opatreniami na jej ochranu.
Minulý týždeň Ústavný súd odložil vykonateľnosť euroústavy schválenej parlamentom. Malo sa konať o tomto dokumente referendum?
- Už po skončení práce Európskeho konventu som vyjadril podporu referenda v štátoch, kde to legislatíva umožňuje. Považoval som to za spôsob priblíženia Európskej únie občanom.
Vaša materská strana (KDH) hlasovala proti prijatiu euroústavy. Podľa nich zakladá superštát.
- Zmluva nezakladá superštát. Je skôr komplexnou revíziou zmluvného práva únie, ktoré sa formovalo päťdesiat rokov. Posúva právomoci, mení hlasovacie mechanizmy a zároveň celý zmluvný priestor sprehľadňuje. Určuje pozíciu národných parlamentov, zjednodušuje legislatívne nástroje. Ja som ju považoval za riešenie pre európsku dvadsaťpäťku.
Necítite rozpor v tom, že na takú zásadnú otázku máte iný názor ako strana, ktorá vás do funkcie nominovala?
- Ja som svoje názory vždy otvorene hlásal. Považujem ich za čitateľné a opreté o poznanie, argumenty a skúsenosti. K týmto postojom sa dlhodobo hlásim.
Aký očakávate ďalší vývoj okolo euroústavy po neúspešnom referende vo Francúzsku a v Holandsku?
- Je na každej krajine, kedy a ako k tomuto dokumentu pristúpi. Teraz nastalo obdobie reflexie a diskusií. Nenastalo právne vákuum, inštitúcie ďalej fungujú.
Bude sa text euroústavy meniť?
- Ratifikácia pokračuje, dohodli sa na tom lídri členských krajín únie. V minulosti sa už stali precedensy, keď krajiny prehodnotili svoje rozhodnutia. Je evidentné, že ak sa nezmení postoj Francúzska a Holandska, text európskej ústavy nezačne platiť. Som však presvedčený, že EÚ sa napriek tomu k niektorým témam vráti, lebo ich potrebuje. Napríklad k spoločnej bezpečnostnej a obrannej politike.
Čo hovorí Brusel na fakt, že Slovensko mešká so zapracúvaním eurolegislatívy?
- Nie sme jediná krajina, ktorá mešká. To by však nemalo byť ospravedlnenie. Slovenské problémy nie sú také závažné, aby boli dôvodom na sankcie zo strany Európskej komisie či Európskeho súdneho dvora.
Napriek tomu nám v niektorých prípadoch hrozia pokuty.
- Dúfam, že k tomu nedôjde. Nejde však len o Slovensko. Minulý rok začalo konanie voči 18 krajinám, ktoré nezapracovali legislatívu o liberalizácii trhu s elektrinou a plynom. Ak by takéto prístupy dominovali, sami by sme si vytvárali nedôveryhodné spoločenstvo. Po urgenciách zo strany Európskej komisie sa však situácia zlepšuje.
StoryEditor
Únia musí vedieť konať -- represívne i preventívne
Chceme, aby boj proti terorizmu nebol len krátkodobou záležitosťou, ale aby sa stal dôležitým pilierom európskej politiky. Únia nemôže vystačiť len s tým, že bude atraktívnym ekonomickým priestorom či najväčším donorom rozvojovej pomoci. Musí byť schopná v bezpečnostnej oblasti konať. Represívne aj preventívne.