StoryEditor

Branislav Kvasnica: ,,Problém s letiskami vyriešime pred otvorením obálok"

Privatizačná komisia pre predaj 66 percent akcií letísk v Bratislave a Košiciach predvčerom na svojom prvom zasadnutí nevydala jasný záver o majetkovom a personálnom prepojení dvoch konkurenčných konzorcií, ktoré sa uchádzali o tieto letiská.
Privatizačná komisia pre predaj 66 percent akcií letísk v Bratislave a Košiciach predvčerom na svojom prvom zasadnutí nevydala jasný záver o majetkovom a personálnom prepojení dvoch konkurenčných konzorcií, ktoré sa uchádzali o tieto letiská. Jedno z nich - konzorcium Vinci/A-Way - z tendra odstúpilo. Obe porušili tendrové podmienky, pričom komisia v blízkom čase rozhodne, či zo súťaže vylúčiť aj druhého "delikventa" - konzorcium TwoOne zložené z rakúskej Raiffeisen Zentralbank, letiska Viedeň a slovenskej investičnej skupiny Penta.
O ďalšom postupe privatizačnej komisie HN hovorili s jej predsedom a generálnym riaditeľom sekcie civilného letectva na ministerstve dopravy Branislavom Kvasnicom. Jeho názory však nemusia byť názormi všetkých členov privatizačnej komisie.

Aký postup navrhol komisii privatizačný poradca, konzorcium vedené rakúskou Meinl Bank, v súvislosti so zakázaným majetkovým prepojením dvoch konkurentov?
- Na odporúčanie poradcu sa otázkou prepojenia konzorcií a prípadného vylúčenia budeme zaoberať až pred otváraním obálok s ponukami. Chceme tým predísť možnému zníženiu kúpnej ceny, aby sa počet záujemcov neznížil zo štyroch na troch a s ním aj konkurenčný tlak na uchádzačov. Komisia bude schopná rozhodnúť ešte pred 5. decembrom, kedy sa majú otvárať obálky.

Žiadali ste od privatizačného poradcu stanovisko, prečo majetkové prepojenie nepreskúmal ešte v čase predbežných ponúk?
- Nie je to jednoduchá záležitosť. Poradca oslovil dotknuté strany, špeciálne konzorcium, ktoré ostalo v súťaži. Tie mali priestor sa vyjadriť. Vyjadrenie zatiaľ na rokovanie privatizačnej komisie nebolo predložené.

Nezdá sa vám čudné, že sa tým poradca zaoberá až retrospektívne?
- Nie vždy je reálne na takéto prepojenie prísť. Poradca skúma všetky vstupné dokumenty, pričom môže robiť aj investigatívnu činnosť nad rámec svojej úlohy. V tomto prípade sa osobne staviam na stranu poradcu a myslím si, že na takéto skúmanie nemal priestor.

Poradca si však mohol od účastníkov vyžiadať vyhlásenie alebo iné dokumenty, kde by deklarovali, že nie sú prepojení so svojimi konkurentmi.
- Od účastníkov sme vyžadovali rôzne dokumenty, ktoré by preukázali tieto skutočnosti. Z dokumentov to však nevyplýva. Otázkou je, či prišlo k úmyselnému porušeniu podmienok či zatajeniu informácií...

Máte osobne pocit, že sa mohlo manipulovať s predkladaním ponúk?
- Určite nebudem hovoriť o svojich osobných pocitoch, skôr sa snažím sledovať subjektívne pocity ľudí okolo súťaže.

Reagovalo na kauzu už aj dotknuté konzorcium?
- Stanovisko sme nedostali, prišlo len od poradcu. Konzorcium však požiadalo výkonný výbor, aby mohlo reagovať na mediálne výpady v súvislosti s jeho účasťou v tendri. Bez súhlasu komisie sa totiž k tomu nemôžu vyjadrovať.

Záujemcovia o kúpu majorít v letiskách Bratislava a Košice
Konzorcium  Abertis (Španielsko), TBI (Veľká Británia, 90 % vlastní Abertis), J&T (Slovensko)
Konzorcium TwoOne ^Flughafen Wien (Schwechat, Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko)
Konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP) Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)
TAV Tepe Akfen Ventures (Turecko)
Zdroj: HN
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
28. apríl 2024 01:54