Privatizácia sa blíži do finále a už o tri týždne - 21. novembra - predložia záujemcovia ministerstvu dopravy konečné ponuky na kúpu 66 percent letísk v Bratislave a Košiciach. Minister Pavol Prokopovič dovtedy vymenuje aj výberovú komisiu.
Výnos sa vráti v investíciách
Z každého letiska bude vláda v spoločnom tendri predávať 66 percent základného imania, čo zodpovedá spolu 5,85 miliardy korún. Skutočná cena však môže byť niekoľkonásobne vyššia - zaváži aj poloha letísk, ich potenciál či ziskovosť.
Podľa Siegfrieda Gangla, medzinárodného experta na leteckú dopravu, vláda by mala viac dbať na podnikateľský plán. Ten zabezpečuje budúci rozvoj letiska tak, ako ho pocítia cestujúci. Podnikateľský zámer pri výbere víťaza zaváži 20 percentami.
"Výnosy z privatizácie potečú naspäť do letísk, a nie do štátneho rozpočtu," vysvetľuje hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška. Koľko však ministerstvo plánuje predajom zarobiť, zatiaľ nie je jasné.
Z pôvodných ôsmich záujemcov sa do užšieho výberu dostalo päť. V troch konzorciách sú zastúpené rakúske spoločnosti. Z Rakúska tiež pochádza aj privatizačný poradca - ministerstvo si vybralo konzorcium Meinl Bank, SH & E Limited a DLA Weiss-Tessbach Rechtsanwälte.
Lukratívne okolie
Okrem samotného bratislavského letiska sú zaujímavé aj priľahlé pozemky. Napríklad investičná skupina J & T by si na nich vedela predstaviť obchody či administratívne zóny. Ako potvrdil hovorca spoločnosti Maroš Sýkora, hoci tieto pozemky nie sú súčasťou tendra, J & T o nich má prehľad a sú pre skupinu atraktívne.
Po predaji 66 percent akcií štát do konca roka rozdelí po desať percent akcií oboch letísk medzi Košický aj Bratislavský samosprávny kraj a samotné mestá. "Zvyšných 14 percent by podľa vládou schváleného plánu malo zostať v štátnom vlastníctve do konca roka 2010, kedy by sa mohli predať," konštatuje ďalej Tomáš Šarluška. Po voľbách sa však plán nakladania so zvyšnými akciami môže zmeniť.
Budapešť nezaváži
Hoci sa minister Prokopovič najskôr obával, že by tender na predaj budapeštianskeho letiska Ferihégy mohol skomplikovať slovenský tender, dnes už je situácia iná. Podľa maďarského denníka HVG tamojšia vláda vypísala nový tender, pričom medzi piatimi uchádzačmi nie je ani jeden, ktorý by mal záujem o Bratislavu či Košice.
Fakty o predávaných letiskách* | |
Letisko M.R. Štefánika v Bratislave | |
Základné imanie | 7,13 mld. Sk |
Poloha | 9 km severovýchodne od centra mesta |
Doprava | Pravidelná aj nepravidelná na vnútroštátnych aj medzinárodných linkách |
Počet pravidelných prepravcov* | 14 |
Počet pravidelných destinácií* | 60 |
Potenciál | 14 miliónov cestujúcich |
Očakávaný počet cestujúcich v roku 2005 | 1,3 milióna |
Letisko Košice | |
Základné imanie | 1,752 mld. Sk |
Poloha | 6 kilometrov od košického dómu |
Doprava | Pravidelná aj nepravidelná na vnútroštátnych aj medzinárodných linkách |
Počet pravidelných prepravcov** | 3 |
Počet pravidelných destinácií** | 8 |
Očakávaný počet cestujúcich v roku 2005 | 265 tisíc |
*koniec júna 2005 | |
** 31. október 2005 | |
Zdroj: HN, BTS, KSC |