StoryEditor

Pokuta pre bohatých. Poradí daňové priznanie

05.09.2006, 00:00
Ak v Škandinávii či Holandsku policajt zastaví vodiča, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť, nezaujíma ho len počet priestupkov, ktoré doteraz spravil, ale aj jeho plat. Od neho sa totiž odvíja výška prípadnej pokuty.

Ak v Škandinávii či Holandsku policajt zastaví vodiča, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť, nezaujíma ho len počet priestupkov, ktoré doteraz spravil, ale aj jeho plat. Od neho sa totiž odvíja výška prípadnej pokuty. Takýto sociálny systém sankcionovania dopravných priestupkov, keď bohatší budú platiť viac a chudobnejší menej, by čoskoro mohol fungovať aj u nás - avizuje ho polícia aj ministerstvo vnútra.
Polícia by si tak po novom solventnosť vodiča preverovala zrejme na daňovom úrade. Podobná prax platí napríklad v Nórsku. "Daňové priznania sú všeobecne známe, zistenie príjmu za posledný rok nemôže trvať dlhšie ako päť minút," povedal pre HN minister vnútra Robert Kaliňák. Výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Róbert Kičina však upozorňuje - administratívne riešenie nebude jednoduché. "Nie každý podáva daňové priznanie. Odkiaľ by potom získali informáciu o príjme zamestnanca? Predloží potvrdenie od zamestnávateľa?"
Avizovaný systém nepovažujú za šťastní aj ďalší podnikatelia. "Takýto princíp stanovovania pokút na základe majetkových pomerov vnáša do systému sankcií dosť veľký podiel subjektivy," tvrdí výkonný riaditeľ Klubu 500 Tibor Gregor. O škandinávskom modeli hovoril minister Kaliňák už dávnejšie. "Rozdelenie v závislosti od výšky príjmu alebo akékoľvek iné rozdelenie páchateľov priestupkov môže viesť k tomu, že nebude zvýhodňovaný ten, kto je bohatší." Rezort vnútra chce podľa neho zabrániť tomu, aby sa hovorilo, že ten, kto má viac peňazí, má aj viac práv. Diferencovaním pokút podľa príjmu nie sú nadšení ani niektorí odborníci z oblasti motorizmu. "Zákon by mal platiť rovnako pre každého. Akékoľvek rozdiely vytvárajú plochu aj pre nežiaduce veci, ako sú korupcia alebo ovplyvňovanie," tvrdí prezident Národného automotoklubu Juraj Smrečan.

Tŕnistá cesta cez parlament
Pripravovaný návrh nového cestného zákona čaká pravdepodobne búrlivá diskusia aj v parlamente. Názory na sociálne pokuty sa pritom líšia aj v rámci samotnej vládnej trojky. Zatiaľ čo podľa šéfa parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť Rudolfa Pučíka (SNS) by to bolo správne, podpredseda výboru Ján Kovarčík (ĽS-HZDS) je proti. "Pred zákonom sme si všetci ako pred bohom rovní, pokuty by teda mali byť pre všetkých rovnaké." Rovnaký názor má aj exminister vnútra Martin Pado (SDKÚ-DS). "To, že niekto má príjem 100-tisíc korún mesačne, neznamená, že na ceste je nebezpečnejší ako ten, kto zarába 12-tisíc. Hazard a riziko sú predsa rovnaké, či človek zarába viac, alebo menej." Kaliňák upozorňuje, že najjednoduchším riešením je dodržiavanie dopravných predpisov. "Ja k tomu pristupujem s istou mierou neférovosti, nikoho však
nenútime porušovať dopravné predpisy."

01 - Modified: 2003-04-02 10:00:22 - Feat.: 0 - Title: Rozpočet: zaostáva najmä DPH
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
03. máj 2024 14:27