Napriek tomu však situácia na medzinárodných trhoch nie je priaznivá a cena ropy je dlhodobo na vzostupnej krivke. Kótovaná cena ropy Brent (FOB Rott) včera kmitala okolo 64 dolárov za barel (159 litrov).
Česi nič nemenia, Poliaci áno
Ceny ropy pripomínajú drámu: Syndikát francúzskych dopravcov napríklad včera vyzval svojich členov, aby zablokovali hranice a sklady pohonných látok.
V Česku sa ceny palív po minulotýždňovom bleskovom zdražení v niektorých prípadoch až o tri a viac koruny stali politickou otázkou. Po kritike opozičnej ODS a tlaku miestnych médií včera ministerstvo financií zvolalo brífing, kde muselo vysvetliť, že sa sadzby spotrebných daní ani napriek rapídnemu rastu cien znižovať nebudú. Ministerstvo si myslí, že by to nemalo efekt pre občanov, ale len pre distribútorov a predajcov, ktorí by cenu neznížili proporčne so znížením dane a na benzíne a nafte by zarobili viac.
O tom, že spotrebné dane by sa pre "ropnú krízu" nemali zvyšovať, sa väčšinou zhodli ministri financií Európskej únie. "Ak by rastúce ceny benzínu znamenali, že by sme mali znižovať daňové sadzby, mali by ste sa spýtať, či bude diskusia o zvyšovaní daní v prípade poklesu cien palív. Ak by sme začali reagovať daňovou politikou na trhový vývoj, stala by sa nezmyselnou," vyhlásil v tejto súvislosti rakúsky minister financií Karl-Heinz Grasser.
Naopak, v susednom Poľsku včera podvečer ministerstvo financií znížilo sadzby spotrebnej dane od 15. septembra do konca roku. V máji spotrebnú daň mierne znížili aj Maďari.
Mikloš postoj nemení
Na Slovensku sa sadzby spotrebnej dane z minerálneho oleja meniť nebudú. Minulý rok ministerstvo financií ich znižovanie odmietalo s tým, že zdražovanie ropy je prechodným javom, dnes sú argumenty iné. Podľa hovorcu ministerstva Petra Papanka by sa o takomto kroku uvažovalo, až keby malo zdražovanie ropy výrazný vplyv na infláciu.
S infláciou sa zatiaľ pod vplyvom drahých palív veľa nestalo a podľa štatistík Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu paradoxne neklesá ani domáca spotreba. Prognózy sú však pesimistické a počítajú s tým, že sa ceny palív odrazia aj v cenách verejnej dopravy, spotrebných tovarov aj potravín a spomalia rast hrubého domáceho produktu.
Českí analytici každému zdraženiu benzínu o päť korún pripisujú rast inflácie o pol percentuálneho bodu. Podobný scenár sa podľa analytika Poštovej banky Miroslava Šmála dá čakať aj na Slovensku. Na infláciu popri tom tlačia aj ceny zemného plynu, ktoré sa zvyšujú práve pod vplyvom drahšej ropy.
Napriek tomu, že Svetová banka dosiaľ globálne priamu súvislosť medzi hospodárskym rastom svetovej ekonomiky a cenami ropy nepotvrdila, Šmál pripúšťa mierne spomalenie rastu slovenského HDP, a to rádovo v desatinách percent. Takéto výkyvy ľudia zväčša necítia. "Od druhej polovice tohto roka, keď začala byť situácia s cenami ropy dramatickejšia, by sa reálne efekty zníženia výkonnosti hospodárstva mali prejaviť zhruba o rok," dodáva analytik s tým, že by takýto cenový vývoj musel pokračovať.
Hovorca Národnej banky Slovenska Igor Barát len dodáva, že ceny ropy patria k externým faktorom, ktoré banka pri výkone svojho menového programu nemôže ovplyvniť.
Akú časť ceny palív tvorí spotrebná daň | |||
Slovensko | |||
Sadzba na liter (Sk) | Priemerná cena (Sk/liter) | Podiel na cene (%) | |
Benzín 95 | 15,5 | 40,33 | 38,43 |
Nafta | 14,5 | 40,20 | 36,06 |
Česko | |||
Sadzba na liter (Kč)* | Priemerná cena (Kč/liter) | Podiel na cene (%) | |
Benzín 95 | 11,85 (15,57) | 31,05 (40,79) | 38,16 |
Nafta | 9,95 (13,07) | 29,97 (39,38) | 33,19 |
* v zátvorke údaj podľa aktuálneho kurzu |