StoryEditor

Policajt v lietadle? Vo svete áno, u nás nie

Policajt v civile na palube lietadla. K takémuto bezpečnostnému opatreniu pristúpili po teroristických útokoch viaceré krajiny sveta. U nás sa o bezpečnostných sprievodoch cestujúcich stále neuvažuje.

Policajt v civile na palube lietadla. K takémuto bezpečnostnému opatreniu pristúpili po teroristických útokoch viaceré krajiny sveta. U nás sa o bezpečnostných sprievodoch cestujúcich stále neuvažuje. "Určite sa aj my budeme musieť k tomu vrátiť. Netreba s tým čakať, až kým sa stane niečo tragické," hovorí pre HN bezpečnostný expert a bývalý šéf ochrankárov Juraj Zábojník.
Streľba na palube
Na Slovensku v minulosti takáto ochrana cestujúcich už fungovala, pred zhruba desiatimi rokmi ju zrušili. V 80. rokoch dokonca jeden z takýchto ochrankárov na palube lietadla zastrelil muža, ktorý sa vyhrážal, že má granát. Podľa Zábojníka bezpečnostné zložky sprevádzajú pasažierov v Španielsku či Kanade. Ďalší odborníci pripomínajú, že takáto ochrany cestujúcich funguje v Izraeli, ale aj na niektorých linkách v Českej republike. Zábojník tvrdí: uvažovať by nad tým mal aj náš rezort vnútra. Podľa ministerstva táto problematika spadá pod ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. "V posledných mesiacoch sme o tom vo vedení rezortu nehovorili," uviedol pre HN štátny tajomník ministerstva dopravy Ján Kotuľa. Nevylučuje, že diskusia na túto tému sa otvorí. Podľa niektorých expertov by bolo riešením vytvorenie tzv. leteckej polície, ktorá by fungovala podobne ako Železničná polícia SR - tá sa stará o bezpečnosť vo vlakoch.
(Nie) sme v bezpečí
Jozef Malankevič z Leteckého úradu SR sú policajti na palube dobrý nápad, problém vidí inde. "Otázne je, kto by takýchto bezpečnostných sprievodcov platil - štát, alebo letecký dopravcovia?" Leteckí dopravcovia tvrdia - otázka bezpečnosti je predovšetkým vecou letiska. "My sme na letisku v podstate tiež ako návšteva. Musíme v tejto oblasti dôverovať nášmu hostiteľovi," zdôraznila hovorkyňa spoločnosti Sky Europe Elena Konôpková. O obnovení policajných sprievodov nevie nič ani bratislavské Letisko M. R. Štefánika. "Tento spôsob ochrany je aj tak už trochu prekonaný," dodal prevádzkový riaditeľ letiska Juraj Mitka. Neočakáva, že by bezpečnostné sprievody zabezpečovali leteckí dopravcovia sami. "Súčasná legislatíva tento problém nerieši." Mitka tvrdí, že sa kladie dôraz predovšetkým na tzv. pozemnú kontrolu - detailnú prehliadku pasažierov a batožín pred ich nástupom do lietadla. "Za posledných päť rokov letisko zvýšilo viac ako trojnásobne stav pracovníkov bezpečnostnej kontroly ako aj jej kvalitu." Malankevič je presvedčený: vzhľadom na prísne kontroly pasažierov je len mizivá pravdepodobnosť, že sa na palubu dostane terorista.

Boj proti terorizmu: kde máme medzery
Podľa niektorých expertov má Slovensko v boji proti terorizmu viaceré rezervy:
- slabá koordinácia a výmena informácií medzi bezpečnostnými zložkami štátu v krízových situáciách (pomohol by vraj zastrešujúci orgán, ktorý by ich riadil)
- nedostatočná ochrana strategických objektov (napríklad vodná nádrž v Gabčíkove, jadrové elektrárne)
- potreba posilniť ochranu dôležitých dopravných uzlov (napríklad medzinárodné rýchliky).

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
27. apríl 2024 21:06