StoryEditor

Reklama na aute. V hre je pyramída

11.05.2007, 00:00
Na Slovensku sa pravdepodobne objavila ďalšia pyramídová hra na spôsob nebankových subjektov. Aspoň takto charakterizujú ponuku spoločnosti AUTO-REKLAMA zdroje z policajných kruhov. Oficiálne zatiaľ polícia toto podozrenie nepotvrdila, ale ani nevyvrátila.

Peniaze s "ochranou"
Ako to funguje? S firmou podpíšete zmluvu, zložíte požadovanú sumu a dostanete na svoje auto reklamné nálepky - firma vám za to bude mesačne platiť 7-tisíc korún, pričom zmluva vám zaručuje, že sa vám vráti aj vklad.
Na internete sa už objavili rôzne špekulácie. Podľa nich sú jediným zdrojom spoločnosti niekoľkodesaťtisícové vklady pri podpísaní zmluvy. "Je to hlúposť," oponuje konateľ spoločnosti AUTO-REKLAMA Ladislav Porozsnyák. Tvrdí, že ich dlhodobí klienti nie sú vyplácaní z vkladov nových - "na peniaze svojich klientov zásadne nesiaham".
Prípad pre Kaliňáka
Napriek tomu minister vnútra Robert Kaliňák dostal aj konkrétny podnet. "Vyšetrovatelia len vyhodnocujú názor jedného občana, ktorý sa obrátil na ministerstvo vnútra a políciu," vysvetlil pre HN hovorca policajného prezídia Martin Korch. Trestné oznámenie v tejto súvislosti ale neevidujú.
Na podobnom princípe fungovali v Maďarsku dve firmy, ktoré už skrachovali. "To je ich chyba, ale nie moja," reaguje Porozsnyák.

Reklama na aute. V hre je pyramída
Niekoľko druhov zmlúv zverejňuje firma aj na svojej internetovej stránke. Klientom ponúka možnosť zarobiť si mesačne 7-tisíc korún. Podľa toho, či prostredníctvom firmy AUTO-REKLAMA kupujú nové auto alebo chcú používať svoje, musia pri podpise zmluvy zaplatiť 25-tisíc korún alebo desať percent z ceny kupovaného vozidla. "Dvadsaťpäťtisíc korún je na to, lebo aj ja mám nejaké náklady. Potrebujem, aby sme toho človeka mali chyteného," tvrdí Porozsnyák.
Desať percent z ceny vozidla zasa podľa neho slúži ako záloha pri kúpe. "Keď zložia napríklad 50-tisíc korún, tie sú na to, aby som ja mohol objednať auto. Ja predsa nebudem zo svojho pre vás objednávať auto." Dodáva, že vstupný poplatok sa klientom po častiach vráti.
Vyplatili milióny
Firma podľa Porozsnyáka prosperuje. "Tisíctristo áut mi zatiaľ chodí na Slovensku. Tento mesiac som vyplatil klientom sedem miliónov korún a vidíte, neskrachoval som." Pracuje sa podľa neho aj na zmluve s veľkým mobilným operátorom. "Nebudem hovoriť meno, pretože to ešte nie je dotiahnuté do konca." HN oslovili všetkých troch operátorov, ani jeden o príprave zmluvy s AUTO-REKLAMOU nič nevie. "Žiadnu takú reklamu nemáme ani nič podobné neplánujeme. Ani vlastné firemné autá nebrandujeme," povedal hovorca spoločnosti Orange Richard Fides.
(Ne)výhodné zmluvy
Zmluvy sme ukázali aj generálnemu prokurátorovi Dobroslavovi Trnkovi. Podľa neho sú pre klientov nevýhodné. "Ja osobne by som takúto zmluvu v žiadnom prípade nepodpísal. Z tých podmienok pre mňa ako osobu znalú práva vyplýva niekoľko rizík, ktoré by som v budúcnosti musel odstraňovať, keby došlo k napadnutiu zmluvy súdnou cestou."
Podľa polície by si občania mali zvážiť ponuky, kde sú od nich vopred žiadané peniaze a plnenie je podmienené jednostranne výhodnými podmienkami pre firmu. "Môže sa stať, že svoje peniaze už nikdy neuvidia. Toto je len všeobecné stanovisko. Je na každom občanovi, ako sa k tomu postaví, pretože sú to jeho peniaze," varuje Korch.
Dlh v "sociálke"
AUTO-REKLAMA na svojej stránke uvádza niekoľko partnerov, cez ktorých možno nakúpiť nové autá. Nie všetci to však považujú za pozitívny prínos. "Z môjho pohľadu je to netransparentné. Nástojím na tom, aby sme zmizli z toho webového portálu," povedal pre HN jeden z autopredajcov. Porozsnyák figuruje podľa informatívneho výpisu z obchodného registra ako konateľ aj v ďalších "eseročkách". Tri z nich - DREVIKA-JATOV, DREVOMONT a PARTNER - GARTEC SPOL - podľa informatívneho zoznamu dlžníkov dlhovali Sociálnej poisťovni k decembru minulého roka približne dva milióny korún. "Ja som prebral zlé firmy mojou hlúposťou, a to je moja osobná vec," reagoval Porozsnyák. Na splatenie dlhu má podľa svojich slov s poisťovňou dohodnutý splátkový kalendár.

01 - Modified: 2003-05-18 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Analýza doprivatizácie koncom júna
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
02. júl 2022 04:52