Rezorty sa bránia
Rezorty, ktorých sa to týka, so závermi správy nesúhlasia. "Najväčšou tragédiou zostáva, že ju vypracovali ľudia, ktorí v oblasti čerpania eurofondov vôbec nepracovali," reaguje generálny riaditeľ sekcie pre európske záležitosti ministerstva hospodárstva Ján Ježo. Tvrdí, že ministerstvá môžu uzatvárať zmluvy o čerpaní peňazí z eurofondov až do konca roku 2006. "A financovať ich môžeme až do roku 2008." Podľa neho má rezort hospodárstva k dispozícii 152 miliónov eur, "pričom únia nás nekontroluje, či ich budeme mať v zmluvách v tomto alebo budúcom roku. Už dnes máme zmluvami podložených viac ako deväťdesiat percent našich zdrojov."
A prečo v tomto roku nevyčerpali ani korunu? "Museli sme čakať, kým nadobudne platnosť novela zákona o rozpočtových pravidlách, bez ktorej sme nemohli podpisovať zmluvy," vysvetľuje Ježo. Ministerstvo až tak získalo šancu na odobratie pridelených peňazí tým inštitúciám, ktoré nedodržali zmluvné podmienky. Akékoľvek obavy odmieta aj ministerstvo práce. "Situácia v čerpaní prostriedkov z programu EQUAL je už konsolidovaná a počas júla boli likvidované všetky resty," povedal pre HN hovorca rezortu Martin Danko.
Kde nastali problémy?
Väčšinu projektov v programe EQUAL podali mimovládne organizácie. Tým však nevyhovovalo, že štát uhrádzal náklady až po realizácii jednotlivých fáz projektu. "Niektoré organizácie sú príliš malé, aby mohli rozbehnúť schválený projekt z vlastných peňazí," upozorňuje Zora Bútorová z Inštitútu pre verejné otázky. Práve preto navrhovali zavedenie systému zálohových platieb. S tým zase nesúhlasilo ministerstvo financií. "Pri niektorých projektoch sme mali obavu, že nebudú kvalitne naplnené," vysvetľuje hovorca ministerstva Peter Papanek. Napokon ustúpili a s takýmto modelom súhlasili. Riaditeľka nadácie Socia Helena Woleková tiež pripomína, že rezort práce nedokázal včas celú agendu administratívne zvládnuť.
Málo skúseností, veľa tendrov
Dôvodom pomalšieho čerpania eurofondov je podľa viacerých analytikov naša neskúsenosť. "Aj preto sa na začiatku celého procesu naši štátni úradníci dopúšťajú množstva chýb," hovorí Peter Zsapka z Centra pre európsku politiku. Je presvedčený, že ministerstvá podcenili náročnosť niektorých európskych programov a potom nezvládali nával povinností. Podľa neho je situácia podobná aj v ďalších nových členských štátoch EÚ. Problémom nie je len nedostatok úradníkov. Urmanič upozorňuje, že niektoré procedúry jednoducho nemožno urýchliť. "Takou je napríklad povinnosť konečných prijímateľov peňazí vykonávať verejné obstarávanie podľa slovenských zákonov, čo môže trvať aj niekoľko mesiacov."
Čerpanie prostriedkov štrukturálnych fondov (I. polrok 2005, v mil. Sk) | ||
Fond | Štrukturálny fond EÚ | Spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu SR |
Európsky fond pre regionálny rozvoj |
15,6 |
4,8 |
Európsky sociálny fond |
369,9 |
108,6 |
Európsky poľnohospodársky fond |
335,5 |
151,9 |
Zdroj: Úrad vlády SR |
Ako sa v budúcom roku rozdelia peniaze z EÚ (v mld. Sk): | |
Ministerstvo pôdohospodárstva | 12,4 |
Ministerstvo životného prostredia | 6,8 |
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií | 5,0 |
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny | 2,4 |
Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja | 1,6 |
Ministerstvo hospodárstva | 1,5 |
Ministerstvo školstva | 0,6 |
Zdroj: MF SR |