Januárové zvýšenie spotrebnej dane z liehu dáva obchodníkom možnosť ľahkého zárobku. Od nového roka sa môžu daňové zmeny prejaviť asi 16-korunovým rastom cien za liter 40-percentnej liehoviny. Kvôli nižšej dani teraz obchodníci nakupujú alkohol, aby ho v novom roku mohli predať drahšie. Daňový rozdiel premietnutý do cien bude ich čistý zisk.
Obchodníci totiž platia spotrebnú daň až do troch mesiacov od vyskladnenia alkoholu. Naopak, výrobcovia liehovín platia daň vo forme preddavku ihneď. Znamená to, že aj keď obchody tovar po Novom roku predajú za vyššiu cenu, zaplatia starú, a teda nižšiu daň.
Predzásobovanie sa obchodníkov sa prejavuje v rastúcom dovoze alkoholu na Slovensko, ale takisto slovenské liehovary a likérky pracujú na plný výkon.
"Predajcovia sa zásobili najmä kvôli očakávanému zvýšeniu spotrebnej dane. Zákazníci kupujú liehoviny vo väčšom množstve najmä v prípade, ak budú začiatkom budúceho roka organizovať väčšie rodinné stretnutia," povedal Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno.
Časť predajcov nemusí ceny zvýšiť a môže sa rozhodnúť predávať po sviatkoch alkohol za akciové ceny. "Tie budú zhruba na súčasnej úrovni. Takáto situácia potrvá asi do 15. januára," myslí si Drahovský. Akciovými cenami sa budú snažiť v prvých novoročných týždňoch prilákať viac zákazníkov, ktorí v tom čase spravidla míňajú menej ako inokedy. "V druhej polovici mesiaca už upravia cenníky tak, aby zohľadnili nárast spotrebnej dane z liehovín," dodal Drahovský. Takýto vývoj nevylučuje ani tajomník Združenia výrobcov liehu a liehovín na Slovensku Július Forsthoffer, hoci si myslí, že obchod pravdepodobne ceny zvýši, čím porastie jeho zisk.
Podľa šéfa Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavla Konštiaka sa zvýšenie spotrebnej dane týka hlavne najlacnejších konzumných liehovín. Pri drahšom alkohole sa zdraženie prejaví len tromi - štyrmi percentami, pri lacných konzumných liehovinách sa to pohybuje okolo ôsmich percent.
Predzásobujú sa nielen obchodníci, ale aj reštaurácie. Každá fľaša liehu, ktorá bude od prvého januára dodaná z výroby alebo preclená, bude podliehať vyššej spotrebnej dani. Táto zmena však nie je podľa Konštiaka až taká výrazná, aby výrazne ovplyvnila trh a viedla k panikovým nákupom. Veľkoobchodná spoločnosť Kon-Rad, ktorej je Konštiak generálnym riaditeľom, zatiaľ nezaznamenala mimoriadny nárast dopytu po liehovinách. "Každý obchodník má svoju politiku, ktorou sa snaží ovplyvniť spotrebiteľov. Určite sa nájdu predajcovia, ktorí hneď od januára zdvihnú ceny, lebo už dopredajú zásoby. Tí, ktorí budú chcieť vyjsť zákazníkom v ústrety, podržia starú cenu, kým budú môcť," vysvetlil Konštiak.