Slovnaft dostal pokutu tristo miliónov korún. Protimonopolný úrad ju vyrubil za diskrimináciu ostatných predajcov palív. Bratislavská rafinéria totiž účtovala spoločnosti Shell za liter benzínu o osem halierov viac ako konkurentovi OMV, pričom Shell odoberal benzínu viac. Slovnaft sa bráni, že s dodávkami pre Shell má vyššie náklady a proti pokute sa odvolá. Nech už situácia dopadne akokoľvek, vodiči by kvôli rozhodnutiu antitrustu zlacnenie na pumpách pocítiť nemali.
Problémové rabaty
Na domácom trhu s palivami pôsobí dominantný Slovnaft a niekoľko ďalších hráčov, ktorí vo väčšine berú benzín a naftu práve z bratislavskej rafinérie. Protimonopolnému úradu sa nepáči, že Slovnaft pri stanovovaní cien k cenníkovej cene často pripočítava rôzne prirážky, alebo, naopak, zrážky.
"Protisúťažné konanie spočívalo v diskriminácii podnikateľa Shell pri veľkoobchodnom predaji benzínov. Podnikateľovi Shell účtoval za jednotku odobratého benzínu vyššiu cenu ako podnikateľovi OMV, aj keď od neho odobral vyšší objem automobilového benzínu," povedala hovorkyňa úradu Alexandra Bernáthová. Podľa jej slov to mohlo znamenať, že vyššiu cenu si Shell musel premietnuť buď do zníženia svojej marže, alebo do zvýšenia cien pre konečných spotrebiteľov. Podľa zistení antitrustu sa niečo podobné deje aj vo veľkoobchode s naftou.
Služba navyše?
Slovnaft však s obvineniami nesúhlasí. "Slovnaft vybudoval dodatočné aditivačné zariadenie (aditivácia - pridávanie doplnkových látok do paliva, pozn. red.), ktoré slúži iba pre potreby spoločnosti Shell. Vybudovaním tohto zariadenia vznikli Slovnaftu náklady, ktoré boli z pochopiteľných dôvodov premietnuté do nižšieho rabatu," hovorí Kristína Félová z rafinérie.
Je len málo pravdepodobné, že ak by aj Slovnaft nakoniec pokutu dostal a ceny pre svojich odberateľov upravil, znížili by sa ceny aj na čerpačkách. Podľa Félovej je rozdiel za cenu na liter pre Shell a OMV necelých deväť halierov na liter. Možné zlacnenie by teda bolo iba minimálne.
Vplyv na ceny nechcel včera komentovať ani hovorca spoločnosti Shell pre Českú republiku a Slovensko Petr Šindler. Ako pripustil, o celej veci sa dozvedeli len včera z médií a neboli iniciátormi vyšetrovania. Preto chcú počkať, ako sa prípad skončí. S argumentom Slovnaftu o vyšších nákladoch kvôli pridaným zložkám však nesúhlasí. "Slovnaft pridáva vybrané aditíva do nášho paliva na základe uzatvorenej zmluvy. Za túto službu platí Shell Slovakia rafinérii riadny poplatok," dodal.
Slovnaftu patrí na Slovensku asi každá štvrtá benzínová pumpa. Aj keď konkurenti si zlomok palív dovážajú, drvivá väčina benzínu a nafty na slovenských čerpačkách pochádza z Bratislavy
Pokuty pre Slovnaft
Slovnaft už kvôli svojmu dominantnému postaveniu čelí vyše miliardovej pokute za ceny z rokov 2002 až 2004, ktorú rafinérii udelil Miklošov rezort. Suma 1,34 miliardy už leží na ministerstve financií, momentálne sa však Slovnaft s ministerstvom o jej platnosť stále súdi.