Čím viac vysokých škôl, tým si budú účinnejšie konkurovať. Silnejšia konkurencia zas prinesie tlak na ich kvalitu. Úplne jednoduchá poučka - ako vystrihnutá z učebnice ekonomickej teórie. Prečo nevsadiť školy do systému trhového mechanizmu? A všetko sa začne vyvíjať, ako my chceme...
Školy zvýšia kvalitu. Vďaka konkurencii sa o študenta pobijú. Študent si tak bude vyberať, kam sa prihlási, a kam nie. Nebudeme mať len verejné či štátne školy. Dáme zelenú aj súkromným školám - prihodíme im zopár korún na činnosť, aby sa nám na trhu medzi ostatnými nestratili, a môžeme sledovať, ako sa náš mechanizmus vyvíja. Prvá podmienka splnená - školy nám v poslednom čase rastú ako huby po daždi.
Celá teória však zabúda na jeden zásadný fakt. Na konečný článok daného mechanizmu. Na študenta-spotrebiteľa. Len zopár ľuďom, ktorí to majú namierené na vysokú školu, ide totiž skutočne o kvalitné vzdelanie. Na vstup do školy ich láka neprekonateľná túžba po najzaujímavejších informáciách, vyberajú si odbory, ktoré majú skvelú budúcnosť, kde ich po ukončení štúdia čaká hviezdna kariéra (ak to vôbec štúdium na nejakej vysokej škole na Slovensku môže zabezpečiť). Študenti, ktorí by dokázali viesť mechanizmus želaným smerom.
Ostatným, nazvime ich "bežnými smrteľníkmi", ide len o to, aby po troch či piatich rokoch mučivého vzdelávania dostali do rúk svoj diplom, a poď ho niekam ďalej. Veď teoreticky ako inžinier či magister si môže v práci nárokovať na lepšie finančné ohodnotenie či lepšiu pozíciu než stredoškolák. Aj prípadných obchodných partnerov skôr osloví spolupráca s vysokoškolsky vzdelaným človekom.
A práve týmto ľuďom (dovolím si povedať, že ich je väčšina) nezáleží na kvalite školy, na ktorej k svojmu titulu prídu. Skôr si vyberú tú, kde vzdelávanie bude menej náročné, kde prejdú bez akýchkoľvek problémov od skúšky ku skúške, z ročníka do ročníka.
Títo študenti-spotrebitelia kazia našu základnú poučku trhového mechanizmu. Živia tak školy, ktorých kvalita je mizerná! Svojím záujmom o jednoduchšie, podradnejšie odbory im dávajú šancu, aby nezanikli. Školy ani nemusia bojovať o študenta, ani zvyšovať kvalitu svojich služieb. A naša "vynikajúca" teória tak svoje ovocie neprinesie. Jedine ak by si študenti konečne uvedomili skutočné poslanie vysokoškolského štúdia. Veď práve oni majú v rukách ten nástroj, aby nekvalitu poslali tam, kam patrí...
StoryEditor
Kvalitu školy majú v rukách študenti
Čím viac vysokých škôl, tým si budú účinnejšie konkurovať. Silnejšia konkurencia zas prinesie tlak na ich kvalitu. Úplne jednoduchá poučka -- ako vystrihnutá z učebnice ekonomickej teórie. Prečo nevsadiť školy do systému trhového mechanizmu? A všetko sa začne vyvíjať, ako my chceme...