Ako zabrzdiť zdražovanie benzínu a nafty? Vláda Roberta Fica sa tým bude zaoberať už na svojom dnešnom stretnutí, hoci zatiaľ nemá celkom jasno v tom, čo vlastne s cenami urobiť. "Robia sa prepočty, zvažujeme možnosti. K rozhodnutiu sme ešte nedospeli," povedal včera poobede hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál. Ako najpravdepodobnejšie sa však zatiaľ ukazuje zníženie spotrebnej dane, čo Fico sľuboval ešte pred voľbami.
Stovka verzus tri miliardy
Aby vláda dodržala minimá stanovené úniou, môže spotrebnú daň z benzínu znížiť o 1,70 a z nafty asi o tri koruny na liter. Znamenalo by to, že plná nádrž by zlacnela o 110 a 190 korún.
Spotrebná daň je u nás pomerne vysoká, na liter nafty pri súčasnom kurze eura vychádza o jednu až tri koruny vyššia ako vo všetkých okolitých krajinách. Z nafty totiž zaplatíme 14,50 a z benzínu 15,50 koruny. Zníženie sadzieb na európske minimum by v štátnom rozpočte znamenalo výpadok vyše troch miliárd ročne.
Výsledok s otáznikom
Zníženie spotrebnej dane však automaticky neznamená dlhodobé zlacnenie na čerpačkách. Štát totiž nemá páky, aby ho súkromníkov donútil premietnuť do cien. Vyskúšali to už v Maďarsku aj Poľsku, no po dočasnom zlacnení sa ukázalo, že len rastú zisky obchodníkov. Niektorí však pripúšťajú, že by zlacňovali. "Keby bola nižšia daň, ceny, samozrejme, znížime. Záleží to aj na konkurencii," povedal majiteľ čerpacej stanice v Palíne Martin Varjassy. Podobne to vidí Slovnaft, ktorý by zmenu dane do cien premietol, no podľa jeho hovorkyne Hany Šimkovej by "aj ďalej záviseli od svetových trhov." Trhy pritom nenaznačujú nič dobré: Cena ropy Brent síce v posledných dňoch klesla na 77 dolárov za barel, dlhodobo však asi bude ďalej rásť.
Aj keď včera poobede na internetovej stránke vlády ceny palív neboli súčasťou rokovacieho programu, mala by prebrať možné nástroje na jeho zabrzdenie. "Vláda sa bude zaoberať aj otázkou cien pohonných hmôt," potvrdila včera hovorkyňa Ficovho kabinetu Silvia Glendová.
V súčasnosti spotrebné dane a DPH tvoria vyše polovice ceny palív. DPH sa navyše počíta z ceny, ktorá spotrebnú daň už zahŕňa, čo nepriamo znamená - čím vyššia spotrebná daň, tým vyšší výber DPH. Čistá cena benzínu je dnes asi dvadsať korún, pričom väčšina z týchto peňazí smeruje do Ruska za nákup ropy. "To len dokazuje vysokú efektivitu rafinérskeho priemyslu, ktorý patrí medzi technologicky najnáročnejšie odvetvia," tvrdí hovorkyňa bratislavskej rafinérie Slovnaft Hana Šimková.
Cenám palív by mohla pomôcť silná koruna a jej výhodný kurz voči doláru, za ktorý ropu nakupujeme. Realita je však dnes opačná - koruna sa od volieb oslabuje, dolár sa posilňuje a národná banka na intervencie v prospech zneistenej slovenskej meny minula už miliardy. Korune, a teda aj cenám palív by banka mohla pomôcť zvýšením úrokových sadzieb. To by však zas znamenalo drahšie pôžičky pre ľudí aj firmy.
Z čoho sa skladá cena benzínu (v Sk)? | |
Cena za liter | 42 |
Spotrebná daň | 15,5 |
DPH 19 % | 6,7 |
Nákup komodity (pri súčasných cenách) | 14,7 |
Náklady na spracovanie, distribúciu a zisk | 5,1 |
Zdroj: Prepočty HN |
Spotrebné dane na benzín a naftu u nás a našich susedov (v Sk na liter) | ||
Benzín |
Nafta | |
Slovensko | 15,5 | 14,5 |
Česko | 16,07 | 13,5 |
Maďarsko | 14,24 | 11,7 |
Poľsko | 13,33 | 10,87 |
Rakúsko | 16,09 | 11,46 |
minimum EÚ | 13,85 | 11,65 |
Zdroj: Slovnaft, prepočty HN | ||
Pozn.: Údaje sú prepočítané kurzom platným k 18. Júlu, niektoré krajiny majú od únie výnimku a ich daň pri nafte je nižšia ako minimum požadované EÚ |