StoryEditor

Z piatich rokov je polovica

01.02.2007, 23:00
Päťročný dištanc, ktorý za kartelovú dohodu dostalo šesť stavebných firiem, v skutočnosti nie je päťročný. Úrad pre verejné obstarávanie im totiž zákaz uchádzať sa o verejné zákazky stanovil od júna 2004.

Päťročný dištanc, ktorý za kartelovú dohodu dostalo šesť stavebných firiem, v skutočnosti nie je päťročný. Úrad pre verejné obstarávanie im totiž zákaz uchádzať sa o verejné zákazky stanovil od júna 2004, keď podávali ponuky do tendra na výstavbu podtatranského úseku diaľnice D1. Znamená to, že dištanc by mal reálne trvať 2,5 roka.
Zákaz však robí starosti ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu, ktorý chce urýchliť výstavbu diaľnic. Medzi pokutovanými firmami je totiž aj "dvorný zhotoviteľ" Doprastav. Minister by však skôr uvítal ročný zákaz.
Napriek dištancu sa stavebné firmy do verejných tendrov chystajú. "Iné východisko ani nemáme," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Dušan Mráz. Podľa metodického usmernenia ÚVO by ich však obstarávatelia ako diaľničná spoločnosť, obce, vodohospodárske podniky či železnice mali odmietnuť. Či to platí aj pre dcérske firmy, zatiaľ nie je jasné.
Súbežne so zákazom šiestim firmám hrozí rekordná pokuta 1,35 miliardy korún od Protimonopolného úradu za to, že sa pri výstavbe mali dohodnúť o cenách. Firmy už za tieto sankcie úrad zažalovali.
Všetky pokutované firmy sa teda môžu o stavby uchádzať, či však budú vybrané, bude závisieť iba od vyhlasovateľa tendra. V prípade diaľnic je ním Národná diaľničná spoločnosť. "Vychádzame z toho, že ak bude niekto vyšachovaný, nahradí ho niekto iný," povedal hovorca diaľničiarov Marcel Jánošík.
Významnými obstarávateľmi sú aj železnice, obce, vodohospodárske podniky či Slovenská správa ciest. Doprastav, ktorý dostal pokutu 200 miliónov korún, HN potvrdil záujem o verejné súťaže.
Veľká stavebná diera
Na Slovensku je po postihnutej šestici už iba veľká stavebná diera, v prípade päťročného dištancu neexistuje dostačujúca slovenská náhrada. Váhostav a Hydrostavu sú oproti minulosti oslabené, potenciálny kandidát Zipp je dcérou pokutovaného Strabagu.
Na rad by sa tak dostali ďalšie firmy z krajín Európskej únie. Podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka by to zahraničné spoločnosti z formálneho hľadiska nemali ťažké, "problém by však mohol nastať vo veci regionálneho know-how, ako sú napríklad postupy verejných súťaží či nábor domácich pracovných síl", povedal Palčák. Napríklad v Česku pôsobia tamojší významní hráči, ako napríklad Stavby silnic a železnic, Dopravné stavby Olomouc či Metrostav. Prvá menovaná firma už avizovala záujem o vstup na slovenský trh.
Súd brzdí predĺžená lehota
Hoci firmy podali žalobu na krajskom súde, ešte sa nevie, či prebehne pojednávanie, alebo sa bude rozhodovať bez neho.
Prípad sa naťahuje, pričom sa ešte riadne nezačal riešiť. Protimonopolný úrad si totiž predĺžil lehotu na vyjadrenie, či vôbec pojednávanie chce, o ďalších 60 dní. "Nakoľko úrad do dnešného dňa nedostal všetky žaloby účastníkov sporu, požiadal o predĺženie lehoty v snahe komplexne reagovať na všetky námietky," povedala hovorkyňa úradu Alexandra Bernáthová.
Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý šiestim firmám udelil päťročný dištanc, dospel z právnej analýzy k záveru, že šestica firiem porušila odborné povinnosti. "Tým pádom nesplnili podmienky verejného obstarávania. Kartelová dohoda je podľa Európskej komisie protiprávna," povedala hovorkyňa úradu Helena Fialová.
Že by sa dohodli s menšími?
Firmy sa však podľa viacerých dopravných odborníkov tak či tak k lukratívnym zákazkám dostanú. "Ľahko sa to obchádza. Som si istý, že už dávno vymysleli spôsob, ako o zákazky neprísť. Napríklad tichými dohodami s menšími slovenskými firmami," povedal prezident zväzu priemyselných podnikateľov Ivan Čarnogurský, ktorý si podobne priehľadné kartelové dohody v iných krajinách Európskej únie nevie predstaviť. Pokutované firmy sa navyše môžu oficiálne stať subdodávateľmi.
Aj keby sa firmám nepodarilo opätovne presadiť či už prostredníctvom dcér, ktoré Európska komisia neakceptuje, alebo iných dohôd, diaľničiari sa neobávajú nedostatku záujmu o verejné zákazky. Väčšina diaľničných úsekov dôležitej D1 už navyše staviteľa dávno pozná a päťročný zákaz sa na tieto úseky nevzťahuje.

V hre sú aj železničné stavby
Pokutované firmy sú dôležité aj pre výstavbu železničnej siete. Napríklad Doprastav sa doteraz zúčastnil na všetkých stavbách eurokoridoru TEN-T. Šéf spoločnosti Mráz sa netají ani záujmom o železničné napojenie bratislavského letiska. Výber zhotoviteľa stavby plánujú Železnice SR najskôr na druhý polrok 2009. Znamená to, že dištanc by sa na túto stavbu už nevzťahoval.

Kto dostal pokutu
Firma pokuta (mil. Sk)
Mota Engil 418
Strabag 368
Skanska DS 270
Doprastav 198
Betamont 91
Inžinierske stavby 4
Spolu 1 349
Zdroj: PMÚ

01 - Modified: 2003-04-27 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Chute, vône, vecičky
menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
01. máj 2024 20:23