Do otvorenia diaľnice, ktorej súčasťou je tunel Sitina, chýba už len mesiac. Tunel je posledným nedokončeným úsekom cesty, ktorá spojí slovensko- českú a slovensko- rakúsku hranicu.
"Stavebné práce na hlavnom objekte sú dokončené a technológia v tuneli namontovaná. Prebiehajú preberacie konania," informuje hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.
Nákladná tranzitná doprava dlhodobo komplikuje dopravnú situáciu v hlavnom meste. Kamióny totiž na prejazd krajinou používajú mestské cesty, ktoré ničia. Preto by malo otvorenie tunela Sitina výrazne zlepšiť dopravnú situáciu. Hlavne lamačská cesta bola neúmerne preťažená kamiónmi. Tie ju začali obchádzať cez Karlovu Ves a skomplikovali situáciu aj tam.
Podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Evy Chudinovej nová diaľnica zníži zaťaženie niektorých uzlov mestskej infraštruktúry až na polovicu súčasného stavu. "Približne o 50 percent sa odľahčí zaťaženie križovatky Patrónka."
Bratislavu zachraňuje tunel
Diaľničná spoločnosť by mala stavebné dielo prevziať 30. mája. Potom v tuneli prebehne hasičská skúška, ktorej súčasťou má byť aj zapaľovanie áut. "Pôvodne sa vychádzalo z toho, že sa použijú rôzne spôsoby imitácie. Žiadne simulácie však nespôsobia to, čo spôsobí samotný oheň," hovorí Jánošík.
Hromadná doprava
Mesto chce riešiť aj problém osobnej prepravy v rámci mesta a medzi mestom a jeho okolím. Dôraz chce klásť na hromadnú dopravu. Podľa Chudinovej je súčasťou plánu vybudovanie električkovej trate do Petržalky, ale aj nákup moderných trolejbusov.
Napojenie prímestských obcí pri Bernolákove na diaľnicu D1 má zase znížiť zaťaženie ciest prvej triedy a zjednodušiť dochádzanie ľudí za prácou.
Nultý okruh
Mesto pripravuje s ministerstvom dopravy tzv. nultý okruh okolo Bratislavy, ktorý by mal celú tranzitnú dopravu odviesť mimo neho. "Pripravili sme všetky potrebné podklady tak, aby sa o konkrétnej výstavbe mohlo uvažovať po roku 2010. Náklady na výstavbu vonkajšieho okruhu by mohli dosiahnuť výšku asi 30 miliárd korún," povedala Chudinová.
Hovorca diaľničnej spoločnosti je v otázke nultého okruhu skeptickejší. Podľa neho je to záležitosťou najmenej pätnástich rokov. "Zatiaľ sme v rovine technických štúdii a sme úplne na začiatku. Potom na to vláda bude musieť nájsť peniaze." Tie podľa neho na túto stavbu teraz určite nie sú.
Ktoré cesty odbremení Sitina
- ťah z centra mesta na Lamač
- zmiznúť by mohli zápchy na križovatke Patrónka
- kamióny by mali prestať zaťažovať aj cesty v Karlovej Vsi
