Jedným z najdôležitejších hľadísk pri uplatnení reklamných a propagačných kampaní guerrilla marketingu je otázka etiky, keďže hlavný cieľ guerrilly je zaútočiť v mieste a v situácii, kde by to potencionálny zákazníci najmenej očakávali. Guerrilla marketing už zo svojho názvu evokuje činnosť, ktorá je ilegálna alebo na hranici legality. Odborná a verejná diskusia dodržiavania etiky guerrilla marketingu sa otvára najmä v poslednej dobe, kedy prebehlo viacero kampaní, ktoré boli na hranici etiky a legálnosti, alebo ju dokonca výrazne prekročili.
Jednou z najzaujímavejších guerrilla kampaní sa odohrala vo februári 2007 v americkom meste Boston, kde dvojica pracovníkov reklamnej agentúry rozmiestnila po meste svetelné, neónové reklamy s postavičkou obľúbeného animovaného seriálu Aqua Teen Hunger Force. Nikto z nich asi nečakal, že táto kampaň vzbudí obrovskú publicitu médií, verejnosti, ale najmä policajného zboru, ktorý predpokladal, že ilegálne nainštalované svetelné zariadenia sú nastražené bomby. Udalosť do spravodajstva prebrali takmer všetky lokálne, regionálne i celoštátne mienkotvorné médiá. Napokon vysvitlo, že sa jedná o guerrillovú kampaň, ktorej zadávateľom bol populárny detský televízny kanál Cartoon Network.
Rozmiestňovanie neónových pútačov
Mesto zachvátila panika
Kompletný guerrillový príbeh
Ďalší sled neočakávaných udalostí nenechal na seba dlho čakať. Obaja marketéri boli vzatí do väzby a následne postavení pred súd kvôli šíreniu poplašnej správy a všeobecného verejného ohrozenia, čo obaja obvinení rezolútne odmietli. Konečný verdikt, aj vďaka ostrej kritike a záujmu médií, skončil kauciou v hodnote 2 500 dolárov.
Spomínaný promovaný seriál Aqua Teen Hunger Force
Obaja autori kampane mohli byť však nadmieru spokojní. Akcia guerrilly bola úspešná, trafila presne do stredu terča, aj keď s takou masovou reakciou a publicitou určite nerátali.
Tlačová konferencia po skončení procesu
Bezprostredne po udalostiach v Bostone sa znovu začalo viac hovoriť o postavení guerrilla marketingu, jeho úlohe a účinkoch na potenciálnych zákazníkov. Stránka Social Media klubu v Bostone veľmi trefne nastolila otázky, na ktoré však nie je až také ľahké odpovedať.
Bola reakcia Bostonu prehnaná a prečo?
Je guerrilla marketing niečo viac ako len inštalovanie "neónových reklám"?
Existuje generačný rozdiel v chápaní marketingu?
Je guerrilla marketing len prejavom beznádeje vymyslieť niečo viac alebo "toto" je tá kreativita?
Etické kódexy reklamy existujú, ale väčšinou sa dodržiavajú len samoreguláciou (USA). Mali by sa záväzne prijať pravidlá?
Zákony sú nevyhnutné, ale sú aj správne?
Vek "social networkingu" a "social médií" je najmä o získavaní kontroly nad obsahom, kým guerrilla je najmä o získaní pozornosti, ale určité znaky sú podobné. Dopĺňajú sa navzájom alebo sú vzájomne nekompatibilné?
Zdroj:
http://boston.metro.us/metro/local/article/Marketing_Madness/6782.html>boston.metro.us http://socialmediaboston.org/?tag=ATHF>socialmediaboston.org
StoryEditor
Guerrilla marketing a etika
Jedným z najdôležitejších hľadísk pri uplatnení reklamných a propagačných kampaní guerrilla marketingu je otázka etiky, keďže hlavný cieľ guerrilly je zaútočiť v mieste a v situácii, kde by to potencionálny zákazníci najmenej očakávali.