Zákaz predbiehania kamiónov na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou sa prvý pracovný deň týždňa neosvedčil. Nehôd neubudlo, práve naopak: Už pred siedmou hodinou ráno boli na úseku tri a všetky sa stali počas desiatich minút. Na ceste zo Senca do Bratislavy tak vznikla dvojhodinová zápcha.
Tri náhodné nehody?
"Desaťminútové rozpätie troch nehôd nie je úplne bežné, ale vzhľadom na to, že v pondelok ráno býva diaľnica D1 smerom do Bratislavy najnehodovejšia, to nie je až také prekvapujúce," priznáva hovorca Policajného zboru Viktor Plézel. Práve tento diaľničný úsek patrí k najnehodovejším na Slovensku, ročne tu na jeden kilometer pripadne v priemere 7,5 dopravnej nehody.
"Včerajšie nehody boli bez vážnejších zranení a alkoholu. Škoda dosiahla asi 325-tisíc korún," povedala hovorkyňa krajského riaditeľstva v Bratislave Tatiana Kurucová.
Bratislavskí policajti pri nehodách nezaznamenali v ľavom pruhu žiadny kamión, priestupok si nevšimli ani počas dňa. HN však boli svedkom jedného neďaleko Senca: vyše triapoltonové nákladné auto idúce rýchlosťou takmer sto kilometrov za hodinu predbehlo starú miešačku vlečúcu sa sedemdesiatkou.
Dobrá vôľa policajta
Zákaz predbiehať pre vozidlá nad tri a pol tony platí od nedele. Policajti si od neho sľubujú zvýšenie bezpečnosti a plynulosti premávky.
Prvé dni však trnavská polícia, ktorá má na starosti menší úsek zákazu medzi Trnavou a Bratislavou, štandardnú pokutu do dvetisíc korún za porušenie zákazu ukladať nebude. Chce dať vodičom čas, aby si zvykli. "Priestupky budeme zatiaľ riešiť dohovorom," povedala hovorkyňa krajského riaditeľstva v Trnave Mária Linkešová. Podľa bratislavskej polície "je vecou každého policajta, či priestupok vyrieši pokutou".
"Vo viacerých krajinách Európskej únie je zákaz predbiehania bežný, ale len na niektorých úsekoch. Dohromady ide len o desiatky kilometrov," tvrdí riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Je presvedčený, že zákaz medzi Bratislavou a Trnavou by mal platiť len v určitých časoch, keďže mimo špičky je diaľnica poloprázdna. Práve to je dôvod, prečo zákaz zamietli v susednom Česku.
Zákaz predbiehania pre nákladiaky platí v ostatných krajinách už dávnejšie, napríklad Holandsko so zákazom predbiehania nákladiakov na cestách začalo už v roku 1997. Zákazy zväčša platia na najvyťaženejších úsekoch a úsekoch s veľkým stúpaním. Nemecko či Rakúsko na cestách zakazujú predbiehanie nákladiakov bežne, no majú trojpruhové diaľnice.
Fakty o úseku Bratislava - Trnava
- Vozidlá nad 3,5 tony medzi bratislavským Prístavným mostom a križovatkou diaľnice D1 s rýchlostnou cestou pri Trnave sa nesmú predbiehať.
- Úsek je dlhý 47 kilometrov.
- Na úseku je až štyrikrát vyššia nehodovosť než napríklad na diaľnici medzi Košicami a Prešovom.
- Do budúcnosti sa uvažuje aj nad tretím pruhom, časovom obmedzení zákazu či zvýšením minimálnej rýchlosti 50 km/h.