StoryEditor

Vláda proti obchodníkom. Ste prilacní

Plánované opatrenia proti obchodným reťazcom môžu viesť k rastu cien niektorých potravín. Ministerstvo pôdohospodárstva totiž pripravuje zmeny legislatívy, ktoré majú zabrániť predaju tovarov pod ich výrobné náklady.

Najtvrdšie zbrane v konkurencii obchodných reťazcov - rožky za 80 halierov, akcie na ovocie a zeleninu či jogurty za pár korún, možno utíchnu. Plánované opatrenia vlády proti obchodným reťazcom totiž môžu viesť k rastu cien týchto potravín asi o tretinu. Opatreniami proti dotovaniu niektorých tovarov chce vláda ochrániť domácich poľnohospodárov a potravinárov práve pred "zneužívaním ekonomickej sily obchodných reťazcov".

Cena ako zbraň
Minister pôdohospodárstva Miroslav Jureňa sa necháva inšpirovať Nemeckom, kde obchodné systémy nemôžu lákať zákazníkov na tovar, ktorého cena na pulte je nižšia ako pri nákupe od dodávateľa. Preto chce, aby tieto praktiky prestali aj u nás. "Podľa skúseností tamojších kolegov sa však občas takéto snahy objavia v sieťach Lidl či Praktiker," hovorí generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš.
"Ceny pod výrobnými nákladmi, ako napríklad rožok pod 80 halierov, mätie spotrebiteľa, lebo za to sa nedá vyrobiť," tvrdí zasa hovorca agrárno-potravinárskej komory Stanislav Nemec. "Takéto praktiky sú aj jedným zo spôsobov vojny o zákazníka, ktorú vedú reťazce," dodal. Doplácajú na to najmä menšie obchody.
Za ťažením proti veľkým sieťam vidia predajcovia lobing. Tvrdia, že "istá skupina výrobcov tlačí na ministerstvo, aby podniklo kroky proti reťazcom".

Podporiť a neobmedzovať
Zrealizovať plány Jureňovho rezortu však nebude jednoduché. Generálny riaditeľ sekcie obchodu ministerstva hospodárstva Jozef Horváth si vie len ťažko predstaviť mechanizmus, ako reťazcom zabrániť predávať tovar pod nákupnú cenu bez zásahu do slobody podnikania. "Takýto predaj sa v minulosti konzultoval s predstaviteľmi rezortu financií. Z pohľadu platenia DPH v tom nevideli žiadne porušenie zákona zo strany obchodníkov," upozornil Horváth.

Lobing výrobcov
Predajcovia majú na vec jednoznačný názor. "Úloha rezortu pôdohospodárstva je skôr v silnej marketingovej kampani na podporu domácej výroby ako v obmedzovaní činnosti obchodných sietí," tvrdí analytik obchodu Ľubomír Drahovský. Takáto direktíva by podľa neho ceny zvýšila. V pozadí tejto snahy vidí skupiny výrobcov, ktoré tlačia na ministerstvo, aby podniklo kroky proti reťazcom. Lobistom však podľa Drahovského chýbajú ekonomické analýzy dosahu takéhoto kroku na predaj a spotrebiteľov.
Potravinári sú nespokojní aj s dvoj- až trojmesačnou dobou splatnosti za dodaný tovar a chcú ju skrátiť na 30 dní. Obchodné systémy si od nich vynucujú bezplatné dodávky reklamného tovaru, rôzne zľavy, bonusy a poplatky, čo má na nich podľa ministerstva negatívny ekonomický dosah.
O nutnosti prijať ďalšiu novú legislatívu na obmedzenie predaja výrobkov pod výrobnou cenou nie je presvedčený ani Jozef Orgonáš zo Zväzu obchodu. Pripravená je totiž novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá tento problém bude riešiť. Po jej prijatí, čo sa očakáva najneskôr v júni 2007, by už obchodníci predávať tovar pod výrobné náklady nemali.

Potraviny, ktorých sa dotkne regulácia cien
Pekárenské výrobky
Niektoré druhy ovocia a zeleniny
Časť sortimentu mliečnych výrobkov (napr. jogurty)
Vybrané druhy mlieka

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
25. november 2024 10:24