Len sa spýtajte jednu jednoduchú otázku: Ak je globalizácia skutočne páchateľ číslo jeden, čo má byť potom vyrovnávacou silou, ktorá môže byť univerzálne použitá? Existuje cesta, ktorá dokáže uspokojiť potreby všetkých strán na domácom fronte a poslať do minulosti falošné dichotómie medzi ochranou a profitom, stimulmi a blahobytom – alebo medzi lokálnym a globálnym?
Ako si napokon uvedomí každý účastník takejto debaty, dostatočný dôraz na túto záležitosť je dôležitý, lebo udržiavanie pevného rastu je kľúčom na zabezpečovanie lepšej budúcnosti. Keď sa pozrieme na budúcnosť tohto rastu, jedna vec je istá – potreba, aby spoločnosť umožnila svojim občanom viesť zmysluplné a produktívne životy, stúpa.
Pre mnohých politikov a priaznivcov politických hnutí je rozhodujúcou odpoveďou spoločenská, ekonomická a environmentálna udržateľnosť. Táto je však chimérická, asi ako svätý grál. Potom sú tu tí, ktorí vkladajú svoj majetok do podnikania. Argumentujú, že ľudia dlhodobo investujú svoju energiu do obchodu – kombinujúc vlastnú zvedavosť a riziko. V takejto snahe podnikatelia pomáhajú počas tisícročí zmenšovať vzdialenosti medzi svetmi.
Vnímať podnikanie a udržateľnosť ako dva javy, ktoré sa navzájom podporujú, je podľa môjho názoru viac na mieste, ako považovať ich za vzájomne sa vylučujúce. Ľudská túžba po vytváraní, skúmaní a zlepšovaní svojej budúcnosti je pre naše časy veľmi významná. Prečo? Lebo má potenciál byť demokratizujúcou silou – rovnako ako kľúčovým nástrojom na dosahovanie udržateľnosti po celom svete.
Podpora podnikania zvyšuje demokraciu práve preto, lebo ruší jestvujúci spoločenský poriadok – láme zakorenené sociálne hierarchie a triedy, ktoré potláčajú súťaž a závisia od svojich politických favoritov. Namiesto nich sa objavuje vláda elity, ktorá posilňuje demokratickú spoločnosť.
Od najväčších stratégov biznisu až po skromného obchodníka môžu podnikatelia uspieť len vtedy, keď inovácie, ktoré prinášajú na trh, ponúkajú skutočný a dlhodobý prínos pre zlepšenie životov svojich zákazníkov.
Príliš často sa význam podnikania mýli s hrubou verziou kapitalizmu, ale je dôležité uvedomiť si, že podnikanie nie je o maximalizácii zisku.
Podnikatelia sú inovátori, ktorí pomáhajú tvoriť chrbtovú kosť domácej spoločnosti. Sú to oni, ktorí adaptujú existujúce technológie na lokálne chute – tí, ktorí vytvárajú a od základov menia základné služby – tí, ktorí posúvajú a prispôsobujú vzdelávací systém – tí, ktorí umožňujú spoločnosti zostať dynamickou a ktorí preberajú riziko, ktoré spoločnosť potrebuje na to, aby mohla žať úrodu.
Bez ohľadu na to, či ide o malé podniky, ktoré zlepšujú situáciu chudobných vytváraním pracovných príležitostí, alebo o veľké koncerny, ktoré znižujú náklady a posilňujú národnú a globálnu ekonomiku, práca podnikateľov je v centre rozvoja, ekonomickej a sociálnej udržateľnosti, rovnako ako aj nevyhnutná pre blahobyt.
Posilňovaním chudobných, vytváraním bohatstva a zvyšovaním životného štandardu podnikatelia prinášajú nové príležitosti a posúvajú celú spoločnosť smerom k udržateľnej spoločenskej zmene.
Aby sme nezabudli, často to bola práve dynamika podnikateľov, ktorá pomohla stagnujúcim a umierajúcim spoločenstvám premôcť politické zneužívanie a úmyselné potláčanie ekonomických príležitostí.
Podľa stupňujúcich sa tlakov na globálnu agendu, ako aj pre problémy s obmedzenými a zmenšujúcimi sa prírodnými zdrojmi, je tiež čoraz viac zrejmé, že cestou dosahovania udržateľnosti a sociálneho progresu sa vydali aj podnikatelia v rozvíjajúcej sa Ázii, Strednom východe a v Afrike.
Alebo si vezmime ako ďalší príklad prírodné prostredie. Podľa jasných environmentálnych tlakov, ktorým čelí globálna komunita, je evidentné, že výnimočné budúce zisky získajú tí, ktorí za pomoci know-how, kapitálu a riskovania rozvíjajú efektívne riešenia k problémom, ktoré sa dnes zdajú neprekonateľné. Ľudia, ktorí sú v tejto úlohe úspešní, sú všeobecne uznávaní ako podnecovatelia zmien. Je zrejmé, že sú kľúčovými postavami našich čias.
Je prekvapujúce, akú úctu si získal výraz „pôvodca zmeny“ aj v podmienkach, ktoré sú na míle vzdialené sfére podnikania, a to nielen ako rétorický prostriedok aktuálnej prezidentskej kampane v Spojených štátoch.
Kým politikom a spoločenským aktivistom sa zásluhy pripisujú často, na podnikateľov sa pamätá zriedka. A to napriek tomu, že oba typy inovátorov zdieľajú túžbu spoločnosť pozdvihovať ale aj rozvracať tak, aby sa mohla zmeniť k lepšiemu.
Je načase začať podnikateľov vnímať ako kľúčových pôvodcov zmien. Sú globálnou demokratizujúcou silou, ktorú by mal každý objímať a vítať.
Carl Schramm, prezident a výkonný riaditeľ Kauffman Foundation, Kansas City,USA
StoryEditor
Podnikanie a filantropia. Tandem, ktorý sa nevylučuje
Vo viacerých krajinách sveta si ľudia myslia, že žijú v časoch, ktoré sú čoraz viac pesimistické. A nikde nie je tento pesimizmus taký zrejmý ako pri panikárení nad globalizáciou alebo možnou zrážkou civilizácií. Okrem toho, že tieto témy príliš zamestnávajú ľudské myslenie, odvádzajú tiež pozornosť od jasnej diskusie o výzvach, ktorým čelí tento svet.
