Aj preto obsadí sféru, ktorú dezignovaný predseda komisie José Manuel Barroso vytvoril rozdelením rezortu vnútorný trh. Kovácsovi nepribudlo veľa kompetencií. Členské krajiny majú totiž v oblasti daní právo veta, a to im zaručuje aj európska ústava.
Slovenský optimizmus
Vláda, v ktorej Kovács ešte donedávna sedel, sa už viackrát postavila proti snahám o úplnú harmonizáciu priamych daní v Európe, ako sa o to usilujú niektorí vplyvní a bohatí členovia únie, najmä Francúzsko a Nemecko. "Sme celkom radi, že kandidát je z krajiny, ktorá má nízke daňové zaťaženie a uberá sa reformným smerom," zhodnotil Kovácsovu nomináciu hlavný ekonomický poradca ministra financií Martin Bruncko. Slovensko odmieta akúkoľvek snahu o harmonizáciu daní v únii z obavy, že by to viedlo k zvýšeniu daňového zaťaženia a neprehľadnému daňovému systému.
"Napriek niektorým výhradám je Kovács dobrý diplomat, čo je dobré aj pre Slovensko, pretože záujmy krajín nových členov sú v daňovej politike veľmi podobné," povedal prognostik Slovenskej akadémie vied Pavol Karász. So 16 percentami má Maďarsko po Írsku druhú najnižšiu sadzbu podnikových daní v Európskej únii. "Je tu šanca zvrátiť snahy, ktoré vychádzajú z Francúzska a Nemecka," reagoval na Kovácsovu kandidatúru poslanec SMK Iván Farkas.
Nielen sadzby, ale aj daňové základy
Predchádzajúcim kandidátom na komisára pre dane a clá bola Lotyška Ingrida Udreová. Pred europoslancami obhajovala daňovú konkurenciu a vyslovila sa aj proti zladeniu sadzieb podnikových daní. Takisto odmietla francúzsky návrh znížiť regionálnu pomoc novým krajinám EÚ, ktoré majú nízke podnikové dane.
Udreová však nebola proti snahe Európskej komisie preskúmať harmonizáciu daňových základov pri podnikových daniach. Takéto snahy slovenské ministerstvo financií odmieta. Šéf rezortu Ivan Mikloš sa obáva, že by to bol prvý krok k celkovej harmonizácii sadzieb. Lotyšsko napokon kandidatúru Udreovej stiahlo kvôli odporu poslancov Európskeho parlamentu pre nevyjasnené financovanie jej politickej strany.
K prípadnému zladeniu daňového základu sa Kovács ešte nevyjadril. Pravdepodobne tak spraví v pohovore s poslancami, ktorý ho čaká v utorok 16. novembra.
Kovács nepôjde proti slovenským daniam
Kovácsova nominácia vyvolala rozruch na maďarskej politickej scéne. Predseda opozičnej strany FIDESZ - bývalý premiér Viktor Orbán - sa údajne snažil zabrániť jeho zaradeniu do Barossovho tímu priamo v Bruseli na zasadaní Európskej ľudovej strany. Orbán v Bruseli vyhlásil, že Kovács je nevyhovujúci kandidát. "V komisii ho budú iba trpieť a je takmer isté, že svoju funkciu nezvládne," vyhlásil maďarský expremiér. Podľa Orbána Kovácsovo doterajšie pôsobenie v politike rozdelilo maďarskú verejnosť. Opozícia pritom poukazuje predovšetkým na jeho dlhoročné pôsobenie v čele vládnej Maďarskej socialistickej strany. Naopak, Zoltán J. Gál, blízky spolupracovník premiéra Ferenca Gyurcsánya, vyzval predstaviteľov FIDESZ-u, aby verejnosti vysvetlili svoj postup. "Orbán musí odpovedať minimálne na dve otázky: či naozaj žiadal Európsku ľudovú stranu, aby odmietla nomináciu Kovácsa a pokiaľ sa to potvrdí, či sa považuje za maďarského vlastenca," vyhlásil Gál.
Daňové zaťaženie členov EÚ | |
(Podiel daní na HDP, rok 2002, v %) | |
Írsko | 28,6 |
Litva | 28,8 |
Lotyšsko | 31,3 |
Malta | 31,3 |
Cyprus | 32,5 |
Slovensko | 33,0 |
Estónsko | 35,2 |
Česko | 35,4 |
Veľká Británia | 35,8 |
Grécko | 36,2 |
Španielsko | 36,2 |
Portugalsko | 36,3 |
Maďarsko | 38,8 |
Poľsko | 39,1 |
Holandsko | 39,5 |
Slovinsko | 39,8 |
Nemecko | 40,2 |
Taliansko | 41,7 |
Luxembursko | 41,9 |
Francúzsko | 44,2 |
Rakúsko | 44,4 |
Fínsko | 45,9 |
Belgicko | 46,6 |
Dánsko | 48,9 |
Švédsko | 50,6 |
Zdroj: Eurostat |
Sadzby dane zo zisku firiem (vybrané štáty EÚ, v %) | |
Rakúsko | 34 |
Francúzsko | 33 |
Česko | 28 |
Nemecko | 25 |
Portugalsko | 25 |
Slovinsko | 25 |
Slovensko | 19 |
Maďarsko | 16 |
Írsko | 12,5 |
Pozn.: Daňové zaťaženie nevyjadruje len sadzba, ale aj rozsah daňového základu, ktorý je v jednotlivých krajinách rôzny a má spravidla zložitú konštrukciu. | |
Zdroj: KPMG |