Táto jeseň je v znamení X Factora na troch z najväčších televíznych trhov sveta: v USA, Nemecku a Veľkej Británii. Akú sledovanosť spevácka šou dosahuje? Prinášame zopár čísel.
Nemecko: Druhá sezóna spokojných nadpriemerov
V Nemecku vlastnú verziu šou X Factor vyrába trhová štvorka Vox, sestra najsilnejšej stanice RTL. Práve tento týždeň sa skončila druhá séria. Finále si pozrelo 1,8 milióna Nemcov, z toho 1,12 milióna v reklamne dôležitej vekovej skupine 14-49. Na formáty ako Supertalent (verzia nášho Česko Slovensko má talent) či The Voice of Germany (podľa rovnakej licencie u nás vznikne Hlas Česko Slovenska) nemá – tie v cieľovke oslovujú od 3 do 4 miliónov mladých Nemcov. X Factor je však na pomery Vox mimoriadne úspešný: kým staničný trhový podiel v tomto roku je 7,4 % (14-49), finále X Factoru dosiahlo 10,4 %. A nielen finále: šou sa celú sériu držala nad desiatimi percentami. Pre Vox to znamenalo uspokojivý nadpriemer a posun zo štvrtej spravidla na tretiu priečku. Na reklamne najsilnejšom televíznom trhu Európy je každý bod dôležitý.
Ešte úspešnejšia bola prvá séria na jeseň 2010, ktorá si držala podiely okolo 12 %.
Veľká Británia: Hitparádové hity, desať miliónov divákov
Británia je rodiskom formátu X Factor, vznikol tam ako reakcia na vlažne prijatý Idols (SuperStar). Na ITV1 ide už ôsma séria. Tá vyvrcholí práve tento víkend.
Sledovanosťou patrí The X Factor v Británii k najúspešnejším programom: pozeráva ho približne 10 miliónov divákov. Porovnateľné čísla momentálne nedosahuje nič okrem tanečnej šou Strictly Come Dancing (formát, ktorý u nás lokalizovala Markíza ako Let's Dance). Posledné sobotné vydanie X Factora sledovalo podľa The Guardian 10,6 milióna ľudí a nedeľné rozhodnutie 11,9 milióna. Posledné Strictly Come Dancing malo 10,5 milióna divákov.
V porovnaní s predošlou sériou X Factor v Británii klesol: momentálne sa pohybuje okolo 10 miliónov a maximom bolo 12,7, no pred rokom bežne oslovoval 13-miliónové divácke základne a s najlepšou časťou (okrem finálovej) dosiahol 15,2 milióna. The Guardian v tejto súvislostí spomína ako možný dôvod zmenu poroty – odišiel Simon Cowell, Danni Minogue aj Cheryl Cole. Podľa šéfa stanice si však šou na rok 2012 nevyžaduje prepracovať.
Britský X Factor má úspech aj v samotnej hudobnej brandži: jeho víťazom bola napríklad Leona Lewis. Aktuálne bodujú aj finalisti One Direction a JLS, ktorých pieseň Wishing On a Star sa dostala na vrchol britského singlového rebríčka.
Amerika: Slabšie čísla ako SuperStar
Tvorca formátu X Factor Simon Cowell zanechal britskú verziu, aby dostal šou do Ameriky. X Factor USA vysiela od tejto jesene Fox. V najširšej cieľovej skupine 2+ ju priemerne sleduje 12,7 milióna divákov (štvrtkové vydania), respektíve 12,8 milióna (streda). Viac než dve pätiny z nich spadajú do inzertne zaujímavej cieľovky od 18 do 49 rokov. V nej sú ratingy X Factora 4,3 % (štvrtok), respektíve 4,5 % (stredajšie). Pre stanicu Fox, ktorej tohtosezónny výkon je 3,4 %, to znamená nadpriemer. Ale za inou speváckou šou Foxu American Idol (podľa rovnakej licencie vzniká u nás Česko Slovenská SuperStar) zaostáva: tá mala minulú sezónu priemerný rating 8,8 % (stredajšie časti), respektíve 7,7 % (štvrtkové). Bola vôbec najsledovanejším programom americkej sezóny 2010/2011 v skupine 18-49, kým X Factor je so svojim úspešnejším stredajším formátom na 13. priečke. American Idol však má v zámorí dlhšiu tradíciu; vysielal sa už desať sérií a na jar príde jedenásta. X Factor je nováčikom. No stanica mu verí a už si objednala druhú sériu.
Slovensko: Zatiaľ formát a práva na vlastnú verziu
Na Slovensko sa X Factor dostal tiež; Pluska preberá americkú verziu a vysiela ju pravdepodobne ako prvá televízia v Európe. Nedabovaný, len titulkovaný program sa v piatkovom prime-time uchytil: v reklamne dôležitej cieľovej skupine 12-54 odštartoval v septembri s trhovým podielom 14,8 %, a to napriek konkurencii Let's Dance na Markíze. Z hľadiska sledovanosti to bol dovtedy vôbec najúspešnejší program v histórii stanice. Postupne sa stabilizoval na podieloch okolo 10 % v 12-54. Pre tento menší slovenský kanál je to úspech; priemer Plusky za posledné týždne je okolo 5,5 % celodenne a 5 % v hlavnom vysielacom čase.
Okrem preberania zahraničnej verzie sa slovenský trh môže dočkať aj vlastnej mutácie X Factora. Televízia Joj má s držiteľom licencie, spoločnosťou FremantleMedia podpísaný niekoľkoročnú zmluvu a jej súčasťou je tiež právo na formát X Factor. Stanica však zatiaľ pri ťažiskových projektoch pokračuje s iným produktom Fremantlu – Got Talent (Česko Slovensko má talent). S poslednou sériou jej prinášal 42-percentné trhové podiely v skupine 12-54. Bude teda naďalej ťažiť z neho: obchodný riaditeľ Jojky Martin Heržo pre mesačník Stratégie potvrdil, že na jeseň 2012 príde tretia séria. X Factor zatiaľ čaká.
