StoryEditor

Slovenské potraviny budú drahšie

Priemerne desaťpercentný nárast konečnej ceny potravín vyrábaných na Slovensku možno od budúceho roku očakávať v dôsledku pripravovaných zmien v cenách vstupov a spodnej sadzby DPH. Tento hrubý odhad však podľa predstaviteľov Únie podnikateľov a zamestnávateľov v potravinárskom priemysle na Slovensku (ÚPZPP) ešte môže svojou cenovou politikou ovplyvniť maloobchod, pričom konkrétna výška zdraženia sa bude pri jednotlivých komoditách líšiť. Práve v týchto dňoch domáci výrobcovia vyjednávajú o možnej zmene dodávateľskej ceny tovaru. Ak by totiž potravinárske podniky do svojich cien premietli iba zvýšenie cien energií, ich výrobky by pri predaji do maloobchodu boli drahšie napríklad pri pekárenských výrobkoch od 8 do 12 %, alebo pri mliečnych výrobkoch o 7 až 10 %. Podľa informácií Slovenského mliekarenského zväzu výsledná cena na pultoch v obchodoch napríklad pri mliekarenských výrobkoch by mala byť oproti súčasnej spotrebiteľskej cene vyššia o 9 až 11 %. Pri výrobkoch tukového priemyslu nárast spotrebiteľských cien odhaduje riaditeľ divízie ekonomiky Palma Tumys Ivan Beblavý o spomínaných 10 %.
Ako upozornil predseda ÚPZPP Ján Šimunek, pripravované zmeny slovenských výrobcov potravín "sa rozhodne dostanú do horšej pozície", a to na domácom i zahraničnom trhu. "Potraviny v spotrebnom koši slovenskej rodiny majú veľký podiel a žiadne zvýšenie cien, či už to bolo víno, cigarety, liehoviny alebo čokoľvek iné, sa do zníženia spotreby nepremietlo. Skôr sa budú vyhľadávať lacnejšie výrobky," uviedol v tomto ohľade I. Beblavý. To podľa potravinárov otvorí väčší priestor na dovoz dotáciami podporovaných zahraničných výrobkov najmä v akciách na podporu predaja a zníži sa predaj domácich potravín. Vyššie náklady zhoršia východisko slovenských potravinárov aj pri exporte na zahraničné trhy. "Chápeme nutnosť ekonomických zmien. Myslíme si však, že k nim malo dôjsť postupne v období štyroch až piatich rokov a nie naraz," povedal J. Šimunek. Keďže návrhy potravinárov neboli zohľadnené, ÚPZPP očakáva aspoň niektoré kompenzácie, napr. v podobe proexportnej podpory či daňových úľav. Mnohé potravinárske podniky, aby znížili narastajúci tlak na ceny, budú totiž musieť siahnuť do vlastného vrecka, pričom už teraz pracujú s maržou 2 až 3 %, a preto budú mať menej financií na vlastný rozvoj. Dosah zvýšenia cien nafty, plynu a elektriny v roku 2003 prepočítaný na spotrebu roku 2001 vyčíslila Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora priemerne na 2,2 mil. Sk na jeden podnik, ktorý vyrába potraviny.
Podľa prezidenta Zväzu obchodu SR Pavla Konštiaka nie je potrebné, aby obchodníci pod tlakom zvyšovania cien energií po 1. januári 2003 ceny potravinárskych výrobkov upravovali smerom nahor. V cenách, za ktoré obchodníci výrobky nakúpia od odberateľov, totiž už podľa neho budú zohľadnené zvýšené náklady výrobcov a obchodníci budú mať z produktov s vyššími cenami aj vyššie rabaty. P. Konštiak odhaduje, že ak aj obchodníci nárast cien energií do konečnej ceny výrobkov premietnu, nemalo by to byť o viac ako jedno až dve percentá. Podľa prezidenta Zväzu obchodu SR už väčšina domácich výrobcov piva a vína avizovala, že od 1. januára 2003 kvôli úprave cien energií zvýši ceny svojich výrobkov o 6 až 14 %.
Ako pre HN potvrdil Jozef Mach z tlačového odboru Ministerstva financií SR, rezort pri príprave štátneho rozpočtu a súvisiacich zákonov vychádzal z celkového nárastu spotrebiteľských cien o 8,8 %.

menuLevel = 1, menuRoute = dennik, menuAlias = dennik, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
26. apríl 2024 23:17