Súvisí to aj s hospodárskou politikou Poľska, ktoré sa čo najviac snaží stimulovať domácnosti a domáce subjekty. Podpora sa začína napríklad pri špeciálnych príspevkoch pre turistov, ktorí dovolenkujú v Poľsku, pokračuje nízkou spotrebnou daňou z pohonných látok a prejavuje sa aj na málo zaťažených automobiloch.
Ako vyplýva z poslednej správy Európskej komisie, ceny nových áut na Slovensku, v Česku a Maďarsku zodpovedajú priemeru v krajinách eurozóny s najnižšími cenami.
Európsky trh s autami je relatívne stabilný. Ceny nových vozidiel v eurozóne sa ku koncu mája medziročne zvýšili len o 0,8 percenta. Nekopírujú infláciu. Tá bola v krajinách, kde sa platí eurom, v tomto období na úrovni 2,4 percenta. Pri zohľadnení nových členov únie ceny celkovo rástli o deväť desatín percenta. Napríklad v Taliansku vzrástli o 1,1 percenta a výraznejšie, o 1,7 percenta v Nemecku a Holandsku. Veľká Británia si už tradične ceny udržala - ich rast tu dosiahol len zanedbateľných 0,3 percenta.
"Teší ma, že vo všeobecnosti sa ceny v nových členských štátoch výrazne nelíšia od tých, ktoré prevládajú v starej Európe," uviedol v stanovisku k štúdii komisár EÚ pre hospodársku súťaž Mario Monti.
Polročný predaj vybraných modelov áut v SR | |
Model | Predaj |
Škoda Fabia | 4 241 |
Škoda Octavia | 2 069 |
Škoda Fabia Combi | 2 237 |
Škoda Superb | 198 |
Fiat Punto | 625 |
Ford Focus | 264 |
Seat Ibiza | 523 |
Volkswagen Polo | 538 |
Volkswagen Golf | 730 |
Volkswagen Passat | 414 |
Renault Thalia | 891 |
Renault Megane | 767 |
Peugeot 307 | 698 |
Peugeot 206 | 1 101 |
Opel Corsa | 619 |
Hyundai Getz | 264 |
Daewoo Kalos | 571 |
Citroen C3 | 767 |
Toyota Yaris | 487 |
Audi A6 | 121 |
Zdroj: ZAP SR, HN |