StoryEditor

Limuzína, ktorá predbehla dobu

12.11.2006, 23:00
Honda Legend má na palube azda toľko elektroniky ako vesmírna loď.

Legend je ozajstnou legendou. Japonci s ním spravili dieru do sveta už pred pätnástimi rokmi. Tento model sa komfortom, bezpečnosťou, a hlavne spoľahlivosťou vždy vymykal z vyššej strednej triedy. Potom sa zdalo, že Honda na pár rokov akoby zaspala dobu, pretože svoju vlajkovú loď dlho nemodernizovala. Dnes však už vieme, že to bolo len ticho pred veľkou búrkou. V marci 2006 sa na autosalóne v Ženeve predstavil úplne nový Legend a šokoval automobilový svet. Vzhľadom nenápadná, priam konzervatívna limuzína má viacero technických riešení, s ktorými predbehla vývoj konkurentov možno aj o desať rokov.
Hlavne nenápadne!
Nová Honda Legend má klasickú trojpriestorovú karosériu s dĺžkou bezmála päť metrov. Jej vzhľad nebudeme komentovať, zhodnoťte ho podľa obrázkov sami. Z užívateľského hľadiska iste každý vodič ocení, že cez veľké presklenie je z auta dobrý výhľad na všetky strany, že kufor s objemom 452 litrov aj napriek malému nakladaciemu otvoru pojme i dovolenkovú batožinu a luxusný interiér v pohode päticu pasažierov. Perfektná aerodynamika v nemalej miere prispela k vysokému komfortu jazdy. Pojem hluk toto auto nepozná ani pri rýchlostiach nad 200 kilometrov za hodinu. Milo nás tým prekvapilo.

User manuál má 500 strán
Iste to poznáte. V návode na použitie sa listuje až vo chvíli, keď človek vyčerpá všetky možnosti a varianty, a aj tak sa nevie pohnúť ďalej. V redakcii nám počas roka prejde rukami približne stovka nových áut. Každé je iné, a predsa veľa vecí majú spoločných. V novom Legende sme sa však ocitli ako Alenka v ríši zázrakov. Podobnosť s akýmkoľvek iným modelom od Hondy je viac ako len náhodná. Základné prvky sa ovládajú intuitívne, no stredový panel i multifunkčný volant si vyžadujú zvláštnu pozornosť a aj nácvik podľa príručky. Po týždni a po prejdení tisícky kilometrov pripúšťame, že majiteľ tohto auta si na jeho ovládanie prostredníctvom asi päťdesiatky tlačidiel môže časom zvyknúť. Súčasťou vybavenia je aj satelitný navigačný systém s hlasovým ovládaním. Pre chýbajúce digitálne podklady celej východnej Európy s ním však môžete machrovať napríklad len vo Viedni. Ešte slovko k audiosystému. CD, MP3 a DVD audioprehrávač s desiatimi reproduktormi navrhla americká firma BoseŽ Corporation. Tým je povedané všetko.
Silná štvorkolka
Ako Legend jazdí? Poďme najskôr na motor. Benziniak V6 má silu tristo koní, variabilné ventily a zamatový chod. Päťstupňový automat sa dá ovládať aj páčkami pod volantom. Pohon všetkých kolies s označením SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive) nielenže dokáže efektívne preniesť silu motora na cestu, ale aj zlepšuje schopnosti prejsť rýchlo a bezpečne zákrutou. Systém zvyšuje rýchlosť otáčania vonkajšieho zadného kolesa pri energickom prejazde zákruty, a prispieva tak k lepším jazdným vlastnostiam. Radikálne zvyšuje ovládateľnosť dosiahnutím výborne vyváženej pretáčavosti v ostrých zákrutách. Na mokrých novembrových cestách sme sa osobne presvedčili, že systém naozaj citeľne funguje.

Elektronický anjel strážny
Za prednou maskou má Legend ukrytý distančný radar. Slúži tempomatu AAC i unikátnemu systému CMBS, ktorý zmierňuje následky nehody. ACC sám udržiava konštantnú vzdialenosť od vozidla idúceho vpredu, napríklad na diaľnici. CMBS pri nebezpečnom prekročení minimálnej vzdialenosti varuje vodiča zvukovo a vizuálne, a tiež krátkym zatiahnutím bezpečnostného pásu. Ak je však už zrážka neodvratná, pomáha minimalizovať nehodu aktivovaním bŕzd skôr, ako začne brzdiť vodič. Systém okrem toho elektronicky zatiahne bezpečnostné pásy na predných sedadlách. Ak vodič stále nereaguje, v dôsledku čoho je zrážka neodvratná, auto začne prudko brzdiť. Jednoducho, nová doba. Elektronika nahrádza človeka.
Stojí za pozornosť
Ďalších nuáns je v Honde Legend toľko, že by sme o nich mohli písať na celej ploche rubriky. Spomeňme teda aspoň najdôležitejšie, a to heslovito. Luxusná limuzína má k dispozícii natáčacie xenónové svetlomety, dažďový i svetelný senzor. Strešné okno má elektrické ovládanie. Mobilný telefón ľahko pripojíte cez rozhranie Bluethoot. V kritických situáciách pomáha stabilizačný systém VSA, na chodcov myslí aktívna kapota. V prípade nehody sa nadvihne a preto bezpečnejšie pohltí energiu nárazu tela. Komfortné, široké predné sedadlá majú odvetrávanie aj vyhrievanie. Na ich koženom čalúnení sa teda cítite pohodlne v každom ročnom období.

ZÁKLADNÉ ÚDAJE:

Motor: 3,5 SOHC VTEC V6
Max. výkon: 217 kW (295 k)
Max. krút. moment: 353 Nm
Zrýchl. 0-100 km/h: 7,3 s
Max. rýchlosť: 250 km/h
Rozmery: 4,95x1,45x1,45 m
Rázvor: 2,8 m
Pohot. hmotnosť: 1920 kg
Komb. spotreba: 11,9 l/100 km
Cena modelu: 1.999 000 Sk

PLUSY

Motor a podvozok
Komfort a bezpečnosť

MÍNUSY

Vyššia spotreba
Jediný agregát v ponuke

menuLevel = 2, menuRoute = dennik/aktualne-spravy, menuAlias = aktualne-spravy, menuRouteLevel0 = dennik, homepage = false
07. máj 2024 12:06